Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

svvander

Ge blijft me verbazen met uw kunstwerken!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Pierre

Ik vind het allemaal zeer knap werk en ik blijf je met plezier volgen. ;)
Groet Pierre.


vyncky

Mooie opzet je baanplan!

Heb je dit op schaal getekend? wat zijn je buitenmaten van je plan?

Benieuwd naar je MSM artikel ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vanmiegroet

Citaat van: Alan On Track op 14 mei 2021, 12:57:10 PM
img007 by Alan Jockmans, on Flickr

We zien wel wat er van komt  ;D Ik doe gewoon rustig voort.

Hey Alan, ziet er goed uit zenne :)
Interessant plan, vooral de "lus" van de tram doet me wat denken aan de situatie van de lus van lijn 11 in het Antwerpse centrum aan de Sint-Jacobsmarkt https://www.google.be/maps/@51.2198899,4.4150948,3a,75y,236.35h,74.77t/data=!3m7!1e1!3m5!1sCuAJ_XhNd3lik4fXld1Kxg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DCuAJ_XhNd3lik4fXld1Kxg%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D265.3446%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
Nu ligt er daar een kruising maar vroeger reden de trams van de TAO/MIVA in de omgekeerde richting.

Allé, ik blijf het draadje (net zoals vele andere in deze sub) volgen  ;D
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Decapod

#199
Lekker plan. Ik volg, zoals altijd!
Wordt dat bovenaan rechts een kerk?

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

sdz1976

Dat lijkt mij een superplan. Doe zou ik zeggen!!!!!!!!! 8) 8)


GRtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Alan On Track

Het is blok en mijn hoofd staat nu naar mijn taken en (hopelijk) het laatste examen van mijn opleiding, maar de studeerpauzes worden hier nuttig besteed  ;)

Het trammetje is intussen afgewerkt. Jan van Ferivan was zo lief een nieuw decalsetje op te sturen (met vriendelijke en aanmoedigende boodschap erbij :) ), ik heb de hele kap herspoten en ben opnieuw begonnen met het lijnwerk. Het was wederom een immens prutswerk, maar het resultaat is veel beter.

Ik heb verder foto's opgezocht van het grote voorbeeld en gemerkt dat de kit toch een aantal details miste. Op deze close-up zijn de elementen van de voorkant goed te zien.

190295644_4256055994458335_3547626953425783344_n by Alan Jockmans, on Flickr

Het is indrukwekkend hoeveel deftige historische foto's er van deze trams bestaan, het was dus niet moeilijk om van alle ontbrekende details een goed voorbeeld te vinden dat ik kon nabouwen. Het eindresultaat mag er zeker zijn, ik ga wel eens een setje met figuurtjes kopen om erin te zetten (of een bestand zoeken voor 3D-printen) zodat de motor wat meer verborgen zit en het geheel wat meer tot leven komt. Nu de bijwagen nog wat verder afwerken.

IMG_20210606_160936541 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210606_160941768 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210606_161004287 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210606_161146694 by Alan Jockmans, on Flickr


Aan het baanplan zelf is intussen zeer veel veranderd. Ik ben begonnen met de ruwbouw en het totaal aantal gebouwtjes staat intussen op 8. Hiervan zal ik binnenkort een meer uitgebreide update posten  ;). Ik ben ook al de eerste regels van mijn MSM-artikel aan het schrijven.  ;D
Modelbouw is een kunst

Pierre

Wauw ... trammetje is zeer mooi geworden Alan. ;)
Groet Pierre.


T03

Goed gedaan, heel mooi , hou vol !  ;)

Marc
"I have a train riding in my brain"

Jappy

Dat trammetje is schitterend, die reclamepanelen maken het echt af.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

DFS

Vooral die laatste foto in combinatie met de geveltjes is top!

Alan On Track

Merci voor de reacties

Intussen de bijwagen ook afgewerkt, maar daar had ik wat miserie mee.
Het uiterlijk valt het goed mee op de foto's:

IMG_20210608_125713426 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210608_125650509 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210608_125532873 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210608_125558312 by Alan Jockmans, on Flickr

Het venijn zit hem in het onderstel. Ik weet niet wat hier is misgelopen bij het ontwerp, maar de wielen pasten er gewoonweg niet onder. Ik dacht eerst dat het aan de uitsteeksels lag, en probeerde deze er bij één wiel af te zagen, maar dat gaf geen verschil, de zijwanden zijn gewoon te krap. Ik heb dan maar de relatief drastische beslissing genomen om hier stukken uit te zagen en iets meer naar voren te plaatsen zodat er genoeg plaats ontstond voor het vlot draaien van de wielen. Deze oplossing blijkt vrij goed te werken, en valt bovendien minder hard op dan ik gevreesd had. Het enige probleem is dat het wiel waarin ik gezaagd heb een beetje verbogen is, waardoor het niet meer zo goed bolt en de hele bijwagen wat waggelt bij het rijden... Ik koop wel eens nieuwe tramwieltjes wanneer ik nog eens op een beurs ben.

IMG_20210608_125609574 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Tijd voor eens een meer uitgebreide update. ;D

Ik heb me de laatste tijd vooral met mijn studies bezig gehouden, maar toch ook nog een beetje zitten bouwen. En er is veel veranderd, ook wat mijn plannen qua modelbouw betreft. Ik heb besloten om Afond tijdelijk 'on hold' te zetten en mijn modelbouwtijd volledig in de Brusselse bouwsels te steken. De voornaamste reden daarvoor is dat ik de plannen voor Afond wat verder heb uitgedacht (ik wil het aantal sporen in het station bijvoorbeeld uitbreiden), en ben tot de conclusie gekomen dat dit eigenlijk eerder een project is waar ik me best pas mee bezig hou zodra ik een eigen appartement heb. Dan heb ik hopelijk plaats om die baan in zijn geheel uit te bouwen (en niet module per module zoals ik nu plande) en kan ik bouwen en rijden tegelijk, iets waar ik op mijn kot geen plaats voor heb. De komende maanden worden ook wat hectisch, ik ben mijn studies aan het afronden en ga tussendoor een tijdje terug thuis wonen. Een grotere baan is nu dus niet aan de orde.

Daarom wil ik me even op het Brusselse project concentreren, en dit heeft nu ook een naam: Zwanzebeek  ;D

Het thema is een fictieve Brusselse gemeente in het Zuidoosten van het gewest, rond het einde van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig. Het wordt een gecombineerde trein-trambaan, waarin beiden voldoende aandacht zullen krijgen. De spoorweg loopt enkele meters onder het straatniveau en is voor een deel overdekt. Op het zichtbare gedeelte ligt het enigszins verwaarloosde station van Zwanzebeek. Halte is eigenlijk een beter woord; er stoppen nog slechts enkele stoptreinen, en de definitieve sluiting lijkt niet meer veraf. Boven de sporen bruist echter nog een gezellige Brusselse stadswijk waardoor zich enkele trammetjes walsen. De concrete uitwerking groeit nog in mijn hoofd, maar ik ben wel al aan de basis begonnen

Aangezien ik voor Afond liefst nieuwe modules bouw in functie van het uiteindelijke baanontwerp heb ik de reeds gemaakte modules gerecycleerd voor Zwanzebeek. Ik wilde graag een realistische afstand tussen de zichtbare sporen dus was ik genoodzaakt om een overgang te maken naar een krappe boog met voldoende afstand voor lange rijtuigen. Het was een proces van trial and error, maar ik heb toch een mooi vloeiende transitie kunnen maken met flexrail en de Roco Geoline-bochten die geen problemen geeft. Ik heb dit stuk uitvoerig getest met al mijn langste rijtuigen en locomotieven, en deze kunnen elkaar allemaal prima kruisen met zelfs nog enige marge ertussen.

IMG_20210603_172916082 by Alan Jockmans, on Flickr

Het leggen van de rails ging relatief vlot, en ik heb de modules al verschillende keren uit elkaar gehaald en terug samengebracht zonder dat dit problemen gaf voor de verbinding.

IMG_20210604_183601861 by Alan Jockmans, on Flickr

Volgende punt was een passend gebouwtje voor boven de perrons. Voor een kleine halte als dit was dit misschien niet nodig geweest, maar in Brussel zijn er toch voorbeelden van erg kleine stations die toch een gebouw of paviljoen gekregen hebben (denk bv. aan station Leuvensesteenweg). Wie zich het begin van dit draadje nog herinnert (of terugkeert naar pagina één  :P) weet trouwens dat ik bijna twee en een half jaar terug al aan de bouw van een Brussels station begonnen was:

IMG_20190105_163856010 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit moest een groot, monumentaal gebouw worden zoals Etterbeek of Schaarbeek, maar ik had me toen van afmetingen vergist waardoor het gebouw in verhouding te klein was voor H0 (het was zelfs niet breed genoeg om over de sporen te passen). Hoewel ik het station uiterlijk zeer geslaagd vond en het al vrij ver gevorderd was, besloot ik dat het helaas onbruikbaar voor wat mijn plannen er toen mee waren. Het is daarna onderin de rommelkast beland, tot nu.

Ik kwam laatst foto's tegen van het oud station van Koekelberg, dat boven de sporen een statig maar relatief klein stenen gebouw had. Dit bracht me op het idee om de stukken van mijn station te hergebruiken om een gelijkaardig pand te maken.

koekelberg_003 by Alan Jockmans, on Flickr

Hoewel mijn oude bouwsel in verhouding nog steeds te klein was voor HO heb ik wat trucjes gezocht om dit te verhelpen. Forumlid Cozzy gaf destijds de tip om het geheel op een sokkel te zetten waardoor het gebouw een meer realistische hoogte zou krijgen. Die raad heb ik opgevolgd, en daarnaast heb ik de zijwanden uitgebreid met nieuwe ramen zodat ook de correcte breedte bekomen zou worden. Ik heb dit gedaan voor zowel de voor- als achtergevel, de zijgevels heb ik gewoon opnieuw gemaakt.

IMG_20210524_212625115 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210524_225058706 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210525_003813628 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210526_014223729 by Alan Jockmans, on Flickr

Daarnaast wilde ik ook nog één zijvleugel erbij, om de symmetrie wat te breken (ik hou van gebouwen met een asymmetrische structuur). Mijn styreen begint op te geraken dus ik heb voor de basis nog eens karton gebruikt.

IMG_20210609_092529024 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210611_161714362 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210611_161724932 by Alan Jockmans, on Flickr

De structuur is grotendeels af, maar moet op een aantal plaatsen verder gedetailleerd worden. De bedoeling is om ook een eenvoudig interieur te maken. Maar dat zal allemaal voor na mijn examen zijn  ;).

Aangezien het gebouw boven de sporen staat moest ik trappen voorzien naar de perrons. Deze heb ik gebaseerd op de stations van Etterbeek en Leuvensesteenweg. Hiervoor heb ik het geluk dat ik vlakbij dat eerste station woon, en er vrij goede plannen bestaan van het tweede:

IMG_20210609_154128235 by Alan Jockmans, on Flickr

bxl gdl by Alan Jockmans, on Flickr

In 2015 wilde ik station Leuvensesteenweg al eens nabouwen, en had ik een Faller-voetgangersbrug gekocht om te dienen als overkapping voor de trappen:

17_10_2015 by Alan Jockmans, on Flickr

Van dat project is toen niks gekomen, maar de onderdelen van die kit leken me nog steeds nuttig voor hetzelfde doel.

Om de muren te maken heb ik styreen met een groter baksteen motief gebruikt om een constructie witte steen te imiteren. Ik heb het plan van de tunnel van station Leuvensesteenweg afgedrukt op schaal en vervolgens gebruikt als mal om mijn spoortunnel uit te snijden.

IMG_20210603_204956895 by Alan Jockmans, on Flickr

Met styreen van 0,3 mm heb ik de hoekstenen gemaakt.

IMG_20210603_212358674 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210603_224809018 by Alan Jockmans, on Flickr

Met één ding had ik natuurlijk geen rekening gehouden toen ik de tunnel van Leuvensesteenweg exact overnam, en dat dat deze hoog genoeg zou moeten komen opdat de treinen er goed door zouden kunnen - temeer omdat deze in mijn geval uit een scherpe bocht komen. Hierdoor heb ik gekozen voor perrons met een hoogte van 12mm daarmee passen zelfs mijn M6 rijtuigen met enige marge door de tunnel. Ik weet niet in hoeverre dit nog in orde is met de NEM-normen, maar het werkt zonder problemen en dat is voor mij het voornaamste. Ik zou er alleen niet met Amerikaans materieel door beginnen rijden  :P.

IMG_20210603_231536348 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb lang getwijfeld over de kleur van de metalen bovenbouw, maar ben toch voor groen gegaan. Ik weet niet zeker hoe accuraat dit is voor deze periode, maar het ziet er overtuigend uit en het past bij de kleur van NMBS-materieel  :P. Voor de kleur van de stenen elementen heb ik me gebaseerd op het station van Etterbeek. Ik ben alles nu nog flink aan het verweren.

IMG_20210606_205653533 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210607_104046613 by Alan Jockmans, on Flickr

Tot slot ben ik ook al een beetje begonnen met de bouw van de perrons. Deze zijn 105 cm lang en voor een deel verhard met kasseien die ik in schuimplaat heb gekrast. Deze kasseinen slagen er opvallend goed in om de naad tussen de modules te verbergen.

Ik heb mijn interieur een beetje moeten herschikken om plaats te bieden aan de twee modules, maar het past. Intussen is ook het straatniveau al voor een stuk af en zijn ook de tramsporen grotendeels bevestigd en bekabeld. Zo ziet Zwanzebeek er vandaag uit:

IMG_20210611_150118292 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210611_150350842 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210611_150313430 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210611_150325162 by Alan Jockmans, on Flickr

De rechtermodule is op de perrons na nog vrij leeg, hier wil ik pas aan beginnen zodra de linker voldoende afgewerkt is. Een aantal gebouwtjes hou ik bewust nog even in het duister, die worden onthuld in het MSM-artikel  ;D.

Dat was het voor nu, ik sla terug aan het studeren (want dat is nu toch even het belangrijkste  ;) ), maar de bedoeling is om deze zomer als afwisseling voor mijn thesis nog verder te werken aan dit project :).


 





Modelbouw is een kunst

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.