Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM


guy holbrecht

Alan,

De Kibri 39996(80 g) is jammer genoeg nergens meer te vinden (gelukkig heb ik nog een reserve staan van enkele flesjes voor komende projecten). Een alternatief is er van Tamiya:  Tamiya Extra Thin Cement. Even vloeibaar als de Kibri, enkel in flesjes van 40 ml. Slaters verkoopt nog Mek Pac, maar daar heb ik slechte ervaringen mee, niet qua verbinding, maar wel qua hoofdpijn na gebruik op de hobbykamer. Die komt er dus niet meer in.

evan

Ik ben er ook al goed ziek van geweest.  En het kopt dus niet meer binnen.  De Tamiya is inderdaad goed, maar goed verluchten is hier ook de boodschap. 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alan On Track

Eigenlijk moet ik mijn tijd nu spenderen met geld verdienen en een diploma halen, maar af en toe krijg ik nog eens een oprisping van het modelbouwvirus waarbij ik zonderling een beetje voortbouw aan projectjes die in de koelkast zaten...  ;D En het is al een tijdje geleden dat ik nog eens een Brussels geveltje bouwde...

IMG_7115 by Alan Jockmans, on Flickr

Gisterenavond kwam ik bij een wandelingetje door mijn thuisgemeente Elsene tot het besef dat ik eigenlijk perfect een typisch Brusselse Neoclassicistische gevel kan bouwen met elementen van een Augagen-setje die in de rommeldoos lagen. Ik ben dan maar aan de slag gegaan met de raamlijsten die me het meest plausibel leken voor een Brussels pand, en heb deze waar nodig aangepast.

IMG_20210425_215419713 by Alan Jockmans, on Flickr

In een stuk styreen heb ik de openingen voor de ramen en vitrine gesneden. Deze zijn wat ruw gemaakt, aangezien de lijsten dit toch overlappen.

IMG_20210425_224422897 by Alan Jockmans, on Flickr

De steunen voor het balkon had ik een tijdje terug al gemaakt voor een ander project, maar uiteindelijk niet gebruikt. Deze komen hier nu goed van pas. De vitrine is uiteindelijk het enige stuk volledige zelfbouw bij dit geveltje, en daar is uiteindelijk ook het meeste tijd in gekropen. Welke zaak hier zal komen weet ik nog niet, maar ik heb de eigenzinnige vorm van deze vitrine geïnspireerd op enkele oude horecazaken in het Brusselse.

IMG_20210425_234801253 by Alan Jockmans, on Flickr

Een lange nacht later (het was drie uur voor ik het wist) was de gevel eigenlijk al klaar. Ik heb deze ochtend enkel nog een dak en schoorsteen toegevoegd, met twee zelfgemaakte dakraampjes. De andere vensters komen uit dezelfde Auhagen-set als de raamlijsten. Omdat het oog ook wat wil heb ik het alvast in de primer gezet en een messing balustrade van Decapod toegevoegd. Ik ben persoonlijk wel gelukkig met het resultaat, naar mijn mening straalt het wel de grandeur uit van een Brussels herenhuis. Wat fotootjes bij zonlicht:

IMG_20210426_102848142 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210426_102854214 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210426_102859052 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210426_102957194 by Alan Jockmans, on Flickr

Nu roepen de dagtaken weer, het schilderen en verder detailleren zullen voor een andere keer zijn.

Modelbouw is een kunst

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ACFI


Metpetergaathetbeter

#126
menig architect uit het verleden zou wat graag van uw maquettes gebruik hebben gemaakt ! ;) Het is maar heel erg weinigen gegund even goed te doen, doe zo verder het is echt genieten !

HO_COMP_FAN

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

oebr

zoals die ene Brusseleir steeds placht te zeggen:" Nou moe !" 

impressionant resultaat, heel mooi.

Het geeft wel te denken over de manier van bouwen. Zo'n beetje passen en proberen en bijsnijden en nog wat plakken en wat kitbashen... Heb hier ook enkele gebouwtjes op die manier in elkaar gefoefeld en het resultaat bevalt ook bijzonder goed.  Improvisatiemodelbouw :-)
Nedeel is wel dat je geen bouwtekeningen kan voorleggen voor wie het voorbeeld wil volgen.  ;D
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Andress24

Schitterend! Ik zat in Brussel op kot in zo'n herenhuis rechts.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

SuSke

Die "Grandeur" heeft het zeker. Prachtig werk Alan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Geert

Die hand verraadde dat het in model was, prachtig bouwwerk,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Val-Rikard


rgp

Alan,

Jawadde, dein pei dee da gemoakt eit, es ne vrie straffe kadei.

Roland

DFS