Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Alan On Track

Ik moet het juiste verfmerk nog voor mezelf uitzoeken eerlijk gezegd. Er staan nog verschillende andere geveltjes op het programma dus ik kan wel experimenteren met de verschillende merken. Ik heb me laatst ook een airbrush-set met compressor aangeschaft. Welke verf gebruik ik daarvoor het best?
Modelbouw is een kunst

SuSke

Elke verf kan je gebruiken met je air-brush.
't gaat hem er steeds om de goede verdunning te vinden en de boel na het spuiten goed te reinigen en dat is soms wat makkelijker dan een andere keer en ook sterk afhankelijk van de verf die je spuit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Bij mijn badger 150-spuit doe ik t als volgt: Ik gebruik dus meestal humbrol-verf, verdund met thinner en een enkele keer terpentine bij kleuren die erg stoffig/poreus opdrogen (terpentine laat verf wat meer vloeien). Na het spuiten draai  ik het luchtkraantje van de spuit af en laat t aan de luchtslang zitten zodat t niet kwijtraakt, draai de blauwe achterkant van de spuit eraf om m wat compacter te maken en dan mik ik de spuit gewoon in een pot thinner. Ding blijft dan gewoon in die pot thinner zitten tot ik m weer nodig heb. Behalve het luchtkraantje is een badger helemaal thinnerbestendig en omdat ie nooit uitdroogt op deze manier slijten de afdichtingen naar mijn idee minder dan als je m droog bewaart en steeds moet schoonmaken.
Omdat ik toch meestal groezelige matte kleuren gebruik komt t sowieso niet zo nauw of er nog wat troep in de spuit zit, het verfbekertje even in de thinner gooien en een scheutje thinner in de spuit zelf is wel genoeg tussen verschillende kleuren door, als ik dat al doe, want meestal donder ik toch gewoon alles achter elkaar in de spuit, even de meeste ouwe verf uit t bekertje vegen en hoppa nieuwe kleur erin, tafelrand spuiten tot de nieuwe kleur eruit komt en gaan. Die doodenkele keer dat ik met lichte heldere kleuren bezig ben of met vernis, nouja, dan haal ik de boel even uit elkaar en bagger alles goed uit, maar das 3 keer per jaar ofzo?

Goed. Ik zet een en ander hier maar neer ter overweging, zo van t kan netjes maar t kan ook makkelijk, en tot dusver kom ik er al jaren mee weg om een en ander makkelijk te doen.  ;)

Michiel

Interessante uitleg, Floris, want mijn grootste ergernis met de luchtspuit is dat schoonmaken telkens weer. Wat een ellende. Maar jammer genoeg kan ik jouw techniek niet toepassen. In een verlucht en verlaten atelier ok, maar hier in de living met vrouw en kinders zijn die vluchtige stoffen en stank niet welkom. En zo blijft een luchtspuit hier een drama om mee te werken en werkelijk een hindernis om leuk te modelbouwen. Ik blijf toch een beetje jaloers achter dat jij zo vrij en vlot met de luchtspuit bezig kan zijn. En je doet het goed!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Mijn Badger 150 wordt enkel gereinigd na langdurige spuitpartijen zoals bijvoorbeeld een grote brug. Voor het dagdagelijkse spuitwerk wordt niets gereinigd. Gewoon doorspuiten met ruitenreinigervloeistof en eventjes de tip dichthouden zodat de vloeistof in de andere richting vloeit en klaar. Geen stank, geen vuil...
De nieuw Harder airbrush met heel fijne naald is wel iets kritischer. Die reinig ik na elke spuit-evenement.

Gelukkig hangt de kwaliteit van Floris zijn meesterwerken niet enkel van de gebruikte verf af. Zou een ramp zijn voor de fabrikanten van watergedragen modelbouw-verfjes...

Alan On Track

Hallo iedereen, tijd voor een onverwachte update (zij het een kleine)  ;)

Tijdens de vorige lockdown had ik me bezig gehouden met het bouwen van een aantal huisjes, die ik uiteindelijk niet helemaal heb kunnen afwerken wegens andere verplichtingen. Nu wilde ik mijn kostbare modelbouwtijd vooral op de bouw van Sehr-am-Üzant concentreren, maar nadat ik mijn werkjes van dit voorjaar terug tegenkwam in de rommelkast dacht ik dat ik ze op zijn minst toch wilde afwerken opdat ik ze op een mooie plaats kan zetten in plaats van in een kast.

Het Brusselse geveltje was wat mij betreft eigenlijk al in verre mate afgewerkt, maar toen ik het terug even bovenhaalde zag ik tot mijn verschrikking dat het helemaal was kromgetrokken  :( . Hoe dit precies komt weet ik niet, maar het was wel geen zicht. In het echt was het nog erger dan op de foto.

IMG_20201107_125625080 by Alan Jockmans, on Flickr

Hoewel ik de oorzaak niet kende leek de oplossing me redelijk voordehandliggend: de gevel versterken met twee zijmuren. Ik besloot dus om er een half huisje van te maken, waarbij het meteen ook een stuk dak zou krijgen. Ik heb voor maximale stevigheid en ook om eventueel later nog iets van interieurverlichting te plaatsen meteen ook verdiepingen en kamers gebouwd. De basis is stevig 1,5mm styreen en een stuk dak dat ik nog had liggen.

IMG_20201107_145834371 by Alan Jockmans, on Flickr

Het was niet eenvoudig om de gevel hierop te bevestigen en recht te houden. Gewone modelbouwlijm bleek niet voldoende en ik heb superlijm moeten gebruiken om alles op zijn plaats te houden, wat uiteindelijk lukte. De gevel is nu weer zo recht als een verkeerde banaan en ziet er een stuk beter uit met een stukje dak bij.

Ik heb van de gelegenheid geprofiteerd om een aantal verfzaakjes bij te werken nu ik intussen toch weer wat meer ervaring heb. Ik ben wel in het bijzonder tevreden van hoe het dak uiteindelijk uitgekomen is. Het is misschien niet helemaal te zien op de foto's, maar het ziet er zeer realistisch uit. Nu ja, het voordeel dat ik heb is dat ik voor het juiste voorbeeld gewoon uit het raam moet kijken hier  ;D .

IMG_20201108_094053827 by Alan Jockmans, on Flickr

Een paar foto's in de ochtendzon:

IMG_20201111_082912923 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20201111_082903720 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20201111_082845728 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik kan nog wel een aantal details toevoegen, maar ik wil even tijd nemen voor andere zaken en het resultaat is op zich zo al prima. Wanneer ik dit draadje verder terug op neem weet ik nog niet, ik wil mijn tijd eerder op Sehr zetten nu. Tot zolang blijft dit geveltje een mooi plaatsje houden op de muur aan mijn bureau.  ;)

IMG_20201108_093858332 by Alan Jockmans, on Flickr

Modelbouw is een kunst

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ludwigdc

Realistische uitstraling, mooi!
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

SuSke

tja, kromtrekken van laagjes op elkaar gekleefd styreen. De ervaring waar elke modelbouwer door moet en jehebt de enige oplossing ook gevonden :)

Bovendien kan je naast Rik (Val-Rikard) en ander Meesters hier op het forum gaan zitten.
Een perfect geveltje is het geworden en zeker met die foto's tijdens "the golden hour"  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

Groet Pierre.


Kautenbach


Decapod

Prachtig. Belgischer en eclectischer kan niet!

(Leuke inspiratie tegen de muur, btw).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS


Rangeerduivel

Citaat van: Alan On Track op 13 november 2020, 10:59:32 AM
Het was niet eenvoudig om de gevel hierop te bevestigen en recht te houden. Gewone modelbouwlijm bleek niet voldoende en ik heb superlijm moeten gebruiken om alles op zijn plaats te houden, wat uiteindelijk lukte.

Alan,
De beste lijm (al is het geen lijm ::)) is Kibri 39996.
Je kan het ook zelf maken/mengen en dan wordt het MEK genoemd.
trichloor-ethyleen en methylethylceton bij mekaar kwakken en pappen maar! Deze producten zijn tamelijk gemakkelijk te verkrijgen (tip van Jacques Le Plat, meester modelbouwer en auteur van het boek "Groetjes uit Ferbach").
Het is een vluchtige vloeistof die plastikard en veel andere kunststoffen laat smelten waardoor ze als het ware in elkaar vloeien.
Dat vormt een soort las die nadien niet meer te scheiden valt en doordat het product zeer vluchtig is gaat het relatief rap.
het heeft ook een zeer grote capillariteit.
Bovendien is de vloeisto zeer dun en geeft daardoor geen lelijke lijmranden!
Eens uitproberen.... 8)
Enig probleem is dat het Kibri-produkt bijna nergens meer te verkrijgen is, alhoewel, internet is groot!

;)

Dirky

Citaat van: Rangeerduivel op 14 november 2020, 19:10:11 PM
Citaat van: Alan On Track op 13 november 2020, 10:59:32 AM
Het was niet eenvoudig om de gevel hierop te bevestigen en recht te houden. Gewone modelbouwlijm bleek niet voldoende en ik heb superlijm moeten gebruiken om alles op zijn plaats te houden, wat uiteindelijk lukte.

Alan,
De beste lijm (al is het geen lijm ::)) is Kibri 39996.
Je kan het ook zelf maken/mengen en dan wordt het MEK genoemd.
trichloor-ethyleen en methylethylceton bij mekaar kwakken en pappen maar! Deze producten zijn tamelijk gemakkelijk te verkrijgen (tip van Jacques Le Plat, meester modelbouwer en auteur van het boek "Groetjes uit Ferbach").
Het is een vluchtige vloeistof die plastikard en veel andere kunststoffen laat smelten waardoor ze als het ware in elkaar vloeien.
Dat vormt een soort las die nadien niet meer te scheiden valt en doordat het product zeer vluchtig is gaat het relatief rap.
het heeft ook een zeer grote capillariteit.
Bovendien is de vloeisto zeer dun en geeft daardoor geen lelijke lijmranden!
Eens uitproberen.... 8)
Enig probleem is dat het Kibri-produkt bijna nergens meer te verkrijgen is, alhoewel, internet is groot!

;)

Wel bij vermelden dat MEK super slecht is voor de gezondheid!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ventileren, masker opzetten!