Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Alan On Track

Hallo iedereen,

Al jaren denk ik aan bouwen van een baantje geïnspireerd op Brussel, de stad waar ik woon, geboren en opgegroeid ben. Het is geen courant thema, maar zeker de moeite waard. Het spoorweglandschap van deze stad leent zich opvallend goed tot een modelspoorweg, mat haar spoorwegen die zich in een geul door de stad wurmen als de vele tunnels en zelfs indrukwekkende viaducten. Hierbij komt ook nog eens het (hoewel minder dan vroeger) dichte tramnet dat door vele straten loopt. Bovendien heb ik altijd al gehouden van de typische esthetica van onze hoofdstad. Toegegeven, je moet ervan houden, maar de kakofonie aan belle-époquehuizen, de koterijen aan de rand van de spoorweg, het golvende reliëf, enz... geven de stad een charme die ik in mij draag en ook wilde vereewigen in een bescheiden modelspoorweg. 

Het concept van waaruit ik vertrek is de fictieve wijk 'Monterey' in de Brusselse gemeente Sint Gillis. Monterey verwijst naar een voormalig historisch fort dat hier in de 17de eeuw gebouwd werd ter verdediging van de binnenstad. In werkelijkheid is dit in de 19de eeuw afgebroken en vergeten, maar hier leeft de citadel voort ingeweven in de straten. In de jaren 80 van diezelfde eeuw werd er door deze wijk een nieuwe spoorlijn opgetrokken richting een hier niet nader bepaalde Waalse provinciestad. De lijn kende ook een aftakking naar Brussel-Luxemburg, wat een Oostelijke Noord-Zuidverbinding mogelijk maakte. Dit zorgde voor een levendig spoorverkeer en in Sint-Gillis was een groot station noodzakelijk om de toeloop van passagiers aan te kunnen. Het station van Sint-Gillis (De benaming Monterey werd niet veel later toegevoegd om verwarring met Sint-Gillis bij Dendermodne te vermijden) had een monumentaale architectuur, om in de smaak te vallen bij de meer welgestelde inwoners van Sint Gillis. Het was gelegen op een levendig plein met daarop de sporen van de tram die iets verderop haar eindhalte heeft.

Tot zover het voorlopige plan. Het idee erachter bestaat al even, maar tot een concreet sporenplan is het nog niet gekomen. Het zal in ieder geval niet zo groot mogen zijn, aangezien ik in mijn studio maar beperkte plaats heb. Ik heb al verschillende plannen uitgetekend, maar heb nog geen uiteindelijk beslissing kunnen nemen over het uitzicht van het baantje. Terwijl ik nog doorpeins ben ik toch al begonnen met de bouw van het stationsgebouw zelf. Zo had ik toch al iets om mee bezig te zijn én een extra motivatie om door te zetten. Toegegeven, het is onorthodox om met het stationsgebouw te beginnen bij de bouw van een baantje, maar het is een vertrekpunt.

Ik wilde een monumentaal stationsgebouw met verschillende vleugels een een klokkentoren die boven het geheel uitsteekt. Het gebouw zal, zoals het station van Etterbeek of het voormalig station Leuvensesteenweg, boven de sporen staan. Ik dacht hierbij aan een ontwerp gebaseerd op stations zoals die van Schaarbeek, Soignies, St. Ghislain, Ath, ... In de vakhandel zijn geen gebouwen voorhanden die echt aan mijn wensen voldoen (en moesten ze dat wel zijn zouden ze waarschijnlijk veel meer kosten dan deze kleine student-zelfstandige financieel aankan) dus zelfbouw was de boodschap. Eigenlijk zal bijna alles op het baantje zelfbouw moeten worden. Gelukkig is het iets wat ik graag doe. Ik heb na lang tekenen een ontwerp afgekregen dat aan mijn wensen voldeed. Na een mislukte poging met karton (het materiaal dat ik doorgaans gebruik bij modelbouw) heb ik uiteindelijk geopteerd voor styreen als basis voor de bouw. Het is nog maar mijn eerste ervaring met dit bouwmateriaal, dus opmerkingen, tips en tricks zijn zeker welkom. Ik ben hier ook om te leren. Ik ben intussen al aardig wat opgeschoten met het stationsgebouw, een paar foto's: 

Ik maak de gevels op basis van 1,5 mm styreen waarover ik met baksteenplaat en 0,5 mm styreen de gevels 'puzzel'

bo2 by Alan Jockmans, on Flickr

Verdere details voeg ik toe door met styreen van verschillende diktes te werken.

bo4 by Alan Jockmans, on Flickr

Voorlopig is dit al hoever ik met het bouwen van het station geraakt ben. De centrale vleugel die over de sporen komt is zo goed als af, nu ben ik begonnen aan de rechtervleugel met klokkentoren. Ik ben even moeten stoppen omdat mijn materiaal op was. Het is besteld, maar nu nog even wachten...

IMG_20190104_150258014 by Alan Jockmans, on Flickr
IMG_20190104_150322368 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik blijf dus gestaag verderbouwen aan het station en hoop snel tot een mooi plan te komen waar ik het op kan plaatsen. Ik ben nog jong en kan dus ook veel leren van jullie kritieken, opmerkingen, suggesties en ideeën.

Groet, Alan
Modelbouw is een kunst

Waterman

Mooi! Ik heb ook al gedacht dat een baantje in een stedelijk  gebied, gebaseerd op lijn 26 of lijn 161 een interessant thema kan vormen. Met dan een station als Etterbeek en/of een halte als Meiser als centrale blikvangers.

Dus ik volg! Veel succes!

Andress24

Dit wordt prachtig, gebaseerd op mijn favoriete Belgische stad. Ik volg!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Kautenbach

Goeie start zeg, dat doe je fraai.

Hoe maak je die gebogen sluitstenen en eccenten in je gevel? En ik ben heel erg benieuwd naar je totale plan. Wordt gevolgd ;D

Alan On Track

Bedankt iedereen voor de positieve reacties alvast. Ik zal één dezer een tekening posten van hoe het station er precies gaat uitzien.

Citaat van: Kautenbach op 05 januari 2019, 20:16:24 PM

Hoe maak je die gebogen sluitstenen en eccenten in je gevel? En ik ben heel erg benieuwd naar je totale plan. Wordt gevolgd ;D

Met veel geduld... De sluitstenen snij ik in zorgvuldig de juiste vorm uit het styreen. Daarbij moet ik vaak nog kleine aanpassingen doen en soms zelfs opnieuw beginnen als het niet helemaal perfect is. Voor de bogen snij ik zeer dunne reepjes af en buig die dan over een rond voorwerp, zoals bijvoorbeeld een lijnstift, potlood of flessendop, afhankelijk van de grootte van de boog. Het styreen houdt namelijk even de gebogen vorm aan heb ik ontdekt, waardoor ik het vrij gemakkelijk over de boog kan kleven met het gewenste effect. Niet altijd perfect, maar het ziet er goed genoeg uit.
Modelbouw is een kunst

PeterVG

Heel knap
Ik ben onder de indruk van de eerste fotos die je toont. Fijn dat je ons laat meegenieten van je werk.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

een binnenkomen dat kan tellen,knap !  ;) Jean krijgt concurrentie weliswaar in een andere schaal !  :)

Pierre

Knap werk ... ik ben diep onder de indruk en blijf je graag volgen. ;)
Groet Pierre.


Gerolf

WOW ... Héél knap staaltje modelbouw. Ik volg dit met veel plezier  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alan On Track

Bedankt voor alle reacties. Het is fijn om die steun te krijgen.

Het was een beetje stukjes en beetjes bij elkaar zoeken, maar ik heb toch nog een stuk van de rechtervleugel kunnen bouwen. Nu is de styreenarmoede echter te accuut geworden om nog verder te gaan. Binnen een dag of drie kan ik hopelijk opnieuw beginnen aan de rest.

IMG_20190105_163905606 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190105_163921226 by Alan Jockmans, on Flickr

Het volgende element wordt de blikvanger van het station: de klokkentoren. Het precieze ontwerp ben ik nog aan het uitwertken. Ik heb een aantal torens als inspiratie gevonden. Als mensen nog voorbeelden van mooie stationsklokkentorens kennen, mogen ze dat zeker zetten. Ik wil graag tot een uniek ontwerp komen.

torens by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Citaat van: Alan On Track op 06 januari 2019, 12:33:43 PM
Nu is de styreenarmoede echter te accuut geworden om nog verder te gaan.
Nomineer dat maar vast als woord van het jaar bij Van Dale.
Styreenarmoede: kwaal die alleen voorkomt bij modelbouwers. ;D
Ik heb er ook wel eens last van, maar is gelukkig te genezen zonder tussenkomst van een dokter.

loebaske

Je vindt alle styreen sheets op men website, die armoede is er niet... ;)

Floris