Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Project H0

Gestart door Robrecht, 03 januari 2019, 11:31:22 AM

Robrecht

Afgelopen nacht eindelijk eens een gebouw in elkaar gezet. Vind het zelf wel een verdienstelijke poging, maar nog verre van het niveau in andere draadjes  ::)

Tot 2 keer toe mezelf vergist bij het krassen van een horizontale voeg (écht stoem!). Maar ik heb misschien wel een manier om het later te maskeren...
Prototype Arduino loods by Robrecht Wellens, on Flickr

Meteen alles een grondlaag gegeven, de definitieve kleur zal waarschijnlijk wat lichter zijn.
Prototype Arduino loods by Robrecht Wellens, on Flickr

Een eerste keer langs de baan. Het gebouw staat misschien wat kort langs de sporen.. Maar ach :)
De poort is een ingeving à-la-minute, de raampjes zijn misschien niet goed gelukt, het materiaal (afgetrokken laag maquette karton) is ook niet ideaal.
Prototype Arduino loods by Robrecht Wellens, on Flickr

Leuke toevoeging om de Arduino en bekabeling te maskeren die daar bovenop de plaat aanwezig zijn.
Over de detaillering en het dak ben ik het nog niet eens met mezelf, nog wat nadenkwerk te doen  :o
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Even naar buiten lopen en naar een aantal van dat soort gebouwen gaan kijken en foto's maken.

en dan wat je ziet trachten na te maken en oefenen, oefenen en oefenen...

Het ziet er in ieder geval al goed uit voor een eerste poging.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Dank u SuSke  :)

Ben voor inspiratie bij Google gaan kijken naar loodsen uit betonpanelen. De firma 'Schelfhout beton' zou mogelijke leverancier geweest zijn met hun panelen in vele maten. 'Uitsparingen mogelijk mits overleg', dat gaf me genoeg vrijheid om eens iets te proberen :D

En op weg naar het werk kom ik er dagelijks een aantal tegen. Vandaag viel me pas op hoeveel er uitgerust zijn met blauwe poort en deuren  ;D.

Daken zijn er ook veel verschillende, de meeste hier in de buurt zijn uitgerust met een plat dak. Enkel wat grotere loodsen die ik zag met een licht hellend dak.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Gekozen voor een plat dak. Jammer dat ik geen schuurpapier meer had, dus nog geen roofing  ::)
Ik heb men fouten proberen te camoufleren met bord en een dikke kabel die daar halfweg binnen verdwijnt. Over een firma/opschrift moet ik nog wat nadenken...
De deurtjes missen nog een drempel, straks nog wat materiaal halen  ;D
Voorkant

De achterkant kreeg een verroeste buis met roosters.
Achterkant

Ik moet nog iets verzinnen om de lelijke hoeken te verbeteren. Ik had de muren beter in verstek gesneden...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Citaat van: BrainFeeder op 26 februari 2019, 09:27:59 AM
...
Ik moet nog iets verzinnen om de lelijke hoeken te verbeteren. Ik had de muren beter in verstek gesneden...

Niet echt.
Bij betonnen prefab panelen zie je effectief de zijkant van de gevelplaten op de hoek. Een aangepaste hoekplaat kost immers te veel geld.

Citeer
Gekozen voor een plat dak. Jammer dat ik geen schuurpapier meer had, dus nog geen roofing  ::)

Gewoon stroken snijden uit schilderstape en die naast elkaar op het dak kleven en dan donkergrijs schilderen en met lichtgrijs tamponeren met een stukje mousse. Een perfecte nabootsing van roofing.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Citaat van: SuSke op 26 februari 2019, 10:44:44 AM
Citaat van: BrainFeeder op 26 februari 2019, 09:27:59 AM
...
Ik moet nog iets verzinnen om de lelijke hoeken te verbeteren. Ik had de muren beter in verstek gesneden...

Niet echt.
Bij betonnen prefab panelen zie je effectief de zijkant van de gevelplaten op de hoek. Een aangepaste hoekplaat kost immers te veel geld.

Ja nadat ik het getypt had was ik nog eens gaan kijken. En er zijn er inderdaad vele waarbij je de zijkant ziet. Dan ga ik toch wat retouche moeten doen met lijm want de voegen aan de poort kant staan veel te ver open naar mijn smaak.

Citaat van: SuSke op 26 februari 2019, 10:44:44 AM
Citeer
Gekozen voor een plat dak. Jammer dat ik geen schuurpapier meer had, dus nog geen roofing  ::)

Gewoon stroken snijden uit schilderstape en die naast elkaar op het dak kleven en dan donkergrijs schilderen en met lichtgrijs tamponeren met een stukje mousse. Een perfecte nabootsing van roofing.

Dat zullen we eens proberen straks  8) Merci!
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

#36
Ik ben in m'n ouderlijk huis nog eens de kast ingedoken. En vond er vriendelijke mannen die aanboden om te komen helpen met de dakwerken  ::)


Blijkbaar vond ik het vroeger ook nooit nodig om 'glas' te plaatsen in ramen. Ik kan nog wel wat ramen steken met de vondst.


En nog wat dingetjes die ik van gebouwen geplukt heb. Ze vielen, na (meer dan?) 18 jaar in de kast, toch zo goed als uit elkaar...


De tip van SuSke gevolgd en schilderstape gebruikt, strookjes van 1cm gesneden en beginnen plakken.


En met de eerste laag er op in het ochtendzonnetje daarstraks
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Jef

Knap zeg! Dat lukt al goed hé  ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Robrecht

Nog met veel gevloek hoor Jef, maar het is een leuke en leerrijke klus tot nu toe.
Al krijg ik ook weer meer zin om opnieuw met de elektronica aan de slag te gaan voor wat afwisseling  8)

Aandrukken like a pro

Heb nog wat stoep gelegd en de voorbereidingen gedaan voor wat bestrating. De stoeprand zal ongeveer 1mm boven de straat uit komen, en ik zoek nog een goot te maken waardoor er wat meer stoeprand zichtbaar zal zijn.


Tips voor riooldeksels en gootroosters (is dat correct Nederlands?) welkom.

Ik moet ook nog de eerdere poging kasseien tussen mijn rail uit prutsen...  maar het zit steviger vast dan ik dacht  :-\
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Mits wat gepruts een nieuwe poging waar ik meer plezier van ga hebben


Er zijn wat grove stukken (openingen) die wel nog wat opvulling kunnen gebruiken. De eerste laag verf werd aangebracht.
Het was leuker werken met het karton dan met de klei. Al is het maar omdat je het karton eender waar kan stempelen en het niet vervormd wanneer je het op z'n plek gaat passen. De klei plaats je best eerst waar je het hebben wil eer je gaat stempelen. Dat is toch mijn ervaring.
Verven gaat bij beiden vrij vlot... bij karton is alles wat sneller droog en heeft het misschien wel wat meer verf nodig.


De afmetingen kloppen nu ook wat beter. De voeg is misschien toch wel wat groot uitgevallen. Ik ga er in elk geval nog eens met een roller over om de bolheid wat te minderen. Ik deed dat eerder op aanraden van SuSke ook al met de stoep rond de loods en dat oogde beter. Ik heb wel her en der een voeg moeten restaureren toen :) maar ach..
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Ondertussen begint het wegdek om de volgende laag verf te schreeuwen...


Ik heb nog wat materiaal verzameld. Pluimkarton had ik nog liggen (slechte en goede karton  ::) )
De jongere jeugd is zo begaan met het klimaat... misschien kunnen we wat meer 'afval' gaan gebruiken in de hobby? In elk geval goedkoper dan de meeste bouwpakketten...


Nog wat latjes/buisjes van in een Luikse modelbouwwinkel. (Trouwens... wat een voorraad treinspullen daar  :o )


Straks of morgen prutselen we daar eens wat mee  8)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

#41
De blikjes kregen 2 lagen witte verf. De eerste laag gaat niet zo goed op een gladde ondergrond, gewoon zo goed mogelijk de verf proberen te verdelen.
Na korte droogtijd kan de tweede laag er op en dat gaat al wat beter.


De onderkant van de blikjes ga ik opvullen met pluimkarton (overschot van het 'foute' karton).


Omdat ik de Faller geluidswering muur wel leuk vond heb ik die dit weekend in Diepenbeek aangekocht. Heb er wel een likje licht grijze verf op gezet (eigenlijk is de wereld toch een grijze boel met al dat beton als je er even over nadenkt).
De muur past toevallig mooi langs mijn stukje bestrating/plein, al ben ik niet overtuigd dat ik hem daar zal vastlijmen. Oorspronkelijk wou ik daar wat simpele omheining, de muur blokt nu ook het zicht op het voorbijrijdende treinverkeer over de halve plank (dilemma's, keuzes,...  ::) )

Het bouwpakket op zich, 2 stukken die aan elkaar gelijmd moesten worden, en een zakje groensel. Ik heb eerst wat houtlijm verdund en daarmee de muur ingesmeerd om dan daarna de sponsjes op hun plek te prutsen. Vandaag zien mijn vingers nog geel/groenig van de verf die van de sponsjes kwam, volgende keer misschien op letten  ;D


De loods heeft ondertussen wat extra versteviging aan de hoeken, waar nodig. En het water kan van het dak indien het wil...
Die poort moet ik toch ook eens opnieuw doen  8) ???
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Misschien meer iets voor onder 'Sporenplannen', maar ik hou graag alles wat bij elkaar ter referentie.
Als ik de ruimte kan vrijmaken wordt het eerste werk waarschijnlijk een simpele ovaal. Al ben ik er nog niet helemaal uit of ik dit dan ook aansluit op de rest, en of dit al dan niet een apart schaduwstation zou hebben.. Of toch minstens een aantal opstelsporen...
De andere 'lijn' zal ook in een tunnel verdwijnen met een helix naar schaduwstation. Het geheel wordt een L-vorm, met een station op het rechtse deel (niet volledig op de foto).
Ik weet nog niet of ik de sporen daar wil laten doorlopen met nog een helix...

Het eerste deel van de L wordt 110cm diep zichtbaar, daar komt dan een wand voor een achtergrond. Ik wou mijn bogen niet nog kleiner maken..
Het zichtbare spoor heeft hartafstand van 48mm, in de bogen gaat dat naar 6cm, wat ik zou aanhouden in het niet zichtbare gedeelte (voor het gemak).



In 3D is dat zo iets  ;D


H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

#43
Door wat meer drukte in het huishouden (die van ons in verwachting), en op het werk, is het weer even geleden. Her en der toch nog een avondje tijd kunnen maken voor de hobby.

Er is nu wat hekwerk geplaatst. Het rechtse deel gaat wat zweven helaas, maar daar plaats ik nog wel eens wat struikgewas.
Al bij al een mooi gelaserd hekwerk, ik ben er zeer tevreden van.


Voorts ook wat grassen laten groeien... Ik heb wat strookjes geknipt uit een groter geheel.
De dag nadien wel gemerkt dat het toch heel belangrijk is dat je de onderkant goed bedekt met lijm, zeker de randen.


Dank aan de man waarvan ik de spullen kocht ;) super service!
Een half ge-digitaliseerde 77-er ligt nog te wachten op mij, dat is voor later.

In een ander draadje was er twijfel over de kwaliteit van AliExpress containers... Zelf vind ik de uitwerking oké, de ribbels zijn wat groter als die van b-models. Het grootste minpunt is dat de gaatjes bij de chinese versie bovenaan zitten, en de pinnetjes onderaan, waardoor ze niet mooi passen op de wagons die ik heb.
als decor kunnen ze zeker wel dienen als je er een reeks van hebt...


H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Even geleden, maar ik ben ook maar wat aan het prullen geweest.

Een 77-er willen digitaliseren, was de speaker stuk. Heb van enkele mensen hier op het forum wel de nodige hulp gehad waardoor de 77-er spoedig eens kan ronken in de living ;)

Verder nog wat zitten zoeken naar de reden voor slecht contact op mijn testplankje. Soms was er geen probleem, maar al te vaak ging er eentje 'stotteren'.
GOUDEN TIP voor iedereen die van plan is zijn rails aan de zijkanten wat roestverf te geven: Poets nadien de rails met een beetje 'dreft' (afwasmiddel) op een stukje 'anti kras vilt'. Die dingen zijn super handig en passen (in H0) net over beide rails. Het beste zou de 'harde soort' zijn, die van mij gaven nogal snel 'pluisjes'.

*blingbling*

Her en der nog wel wat doffe plekjes, maar geen problemen meer met 'stotteren'...

Er mocht ook nog eens iets aangekocht worden dat geen trein is. Mooi model, en zie ze wel al eens passeren in de streek hier.



Hete Limburgse groeten aan allen!
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...