Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Project H0

Gestart door Robrecht, 03 januari 2019, 11:31:22 AM

Robrecht

Suske, ik maakte me inderdaad die bedenking al van de voeg. Je moet eigenlijk steeds op de rand van de vorige drukken zodat je 1 groef hebt. Ik ga daar in het vervolg op letten.
Plat duwen gaat bij klei ook prima. Vingers wat nat maken en deppen maar :) (niet te wild uiteraard).

En met de maat heb ik ook wat liggen knoeien. Ik ging voor kasseien van 14x14cm ... maar ik kreeg mijn penseel uiteinde niet perfect naar wens, mogelijk al een te grote maat van penseel om te starten.

Bedankt voor de feedback :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Ik heb mijn stempel gemaakt van een conservenblikje. Een strookje uitgeknipt en met een fijn tangetje geplooid op de maat die ik wou hebben. Een stokje op maat geschraapt en klaar.

Andere stempels heb ik gemaakt van 2 aan elkaar gelijmde styreen U-profieltjes en dan met een sleutelvijltje uitgevijld aan de binnenkant. Die werken perfect op architectenkarton.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

@SuSke enige foto's om uw stempels eens te bewonderen? Heb ook nog wel wat U-profieltjes. En die van ons maakt binnenkort lasagne met tomatenblokjes uit blik :D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

Stempel gemaakt uit penseel.  In dit geval voor bakstenen, maar het is evident dat een kassei hier ook mee te maken is...

https://www.youtube.com/watch?v=zKKo1x9XrWg
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Robrecht

#19
Citaat van: evan op 05 februari 2019, 15:57:20 PM
Stempel gemaakt uit penseel.  In dit geval voor bakstenen, maar het is evident dat een kassei hier ook mee te maken is...

https://www.youtube.com/watch?v=zKKo1x9XrWg
Ah yes, die heeft ook een filmpje voor kasseien:
https://youtu.be/cZ1Ov2e-CFc

Het is daar dat ik de inspiratie haalde voor m'n eigen stempel :) alleen is die van mij aan de grote kant uitgevallen.

Nu ik zijn toren in de beginfase zie, twijfel ik of ik het juiste pluimkarton had liggen. Bij mij ging de bovenkant er minder vlot af als in het filmpje dat je vermelde :D

En Evan, ik zag net een foto van een creatie van u (https://www.paj-modelbouw.com/apps/photos/photo?photoid=204242856) de straat is daar uit klei gemaakt toch? Of is dat met pluimkarton ook?
(Zéér realistische creaties trouwens! Petje af!)

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

Ah, dat is met Sculptamold gemaakt, maar op schaal 1/32.  Voor Ho is dit product wat grof voor kasseien.  Echter is de vorm ook gezet met stempels gemaakt van penselen, maar wat groter ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

U vraagt, wij draaien, dus hier een paar foto's van mijn "stempels" en de resultaten  ;)

De stempel in Styreen U-profieltjes van 2mm voor kleine H0 kasseien (stoepkeien, laadperrons, promenades,...)



De stempel in styreen U-profiel van 2,5mm voor grote H0 kasseien (laad- en loskaaien, havenwegen, boerenwegen,...)



De stempel uit geplooid blik van 3,2mm voor H0-stoeptegels



Een paar resultaten, allemaal in architectenkarton
"Den Overslag"



"End of Life"

"Vaerwegh Dok"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Merci voor het delen van de foto's :)
Geniaal idee om die U-profieltjes te gebruiken. Ga deze week er ook eens eentje maken en uitproberen.

Dat pluimkarton dat gebruikt wordt, is dat een speciale soort? Die ik thuis heb lijkt het middelste ook in lagen te zitten waardoor je soms teveel mee trekt, moest dat controleerbaar kunnen zou het handig zijn.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alan On Track

Mooie methode van te stempelen en een prachtig resultaat!

Ik ga binnenkort ook eens aan het stempelen te slaan, zal dit eens uittesten. Ik heb nog veel pluimkarton liggen maar ik en pluimkarton zijn niet altijd de beste vrienden... We zien nog wel
Modelbouw is een kunst

Robrecht

#25
Frans (SuSke) en die Rik zijn kasseien zijn een paar niveaus beter als mijn probeersel :p Ik heb al beslist om de koer volledig terug op te breken. Ik ga dat pluimkarton een tweede kans geven.

Ik heb trouwens het foute karton (links in beeld op het filmpje) ::)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Het juiste karton:

Juiste karton by Robrecht Wellens, on Flickr

Heb ook zelf wat met styreen zitten stempelen, had nog wat liggen dat als baksteen kan doorgaan misschien.
Voorts is mijn ex-verfborstel-stempel nu de stempel voor stoeptegels, al vind ik de voeg wat groot uitvallen. Dus misschien toch van dunner materiaal een nieuwe maken.

Ik zal foto's posten als ik even tijd heb de volgende dagen :)

Ik heb ook eens wat zware objecten laten vallen op het bestempelde pluimkarton. Als je pech hebt is uw met zorg gelegde straat/plein onherkenbaar beschadigd.
Dat heb je met klei minder, maar dat kan dan weer barsten als je echt pech hebt.
Dan is het de vraag wat het eenvoudigst te herstellen is. Ik zou zeggen de klei?

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Ik ga met een "deegrol" over de kasseien nadat ze in de basislagen geschilderd zijn. Hierdoor wordt het geheel wel iets harder.
Met beschadigingen door stompe voorwerpen heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad. Scherpe kanten daarentegen ...  :-\
Het blijft opletten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

J. Moors

Wat ook wil helpen is het pluimkarton met verdunde houtlijm te behandelen na alles gevormd is en voor alleer er gekleurd gaat worden. Hierdoor wordt het oppervlak steviger en zuigt er minder verf in het karton.
Ik heb hiermee goede ervaringen tot nu toe.

Groet, J. Moors.

Robrecht

Bedankt voor de tips, ga ze zeker eens uitproberen.

Gisteren een poging gedaan om een muurtje van baksteen motief te voorzien... Ik heb blijkbaar nogal last om mooi recht te blijven, en om altijd hetzelfde verband aan te houden.
Met een latje ging het wat beter, maar dan ga ik iets doorzichtig moeten zoeken, want ik zag de reeds gestempelde stenen niet meer waardoor het moeilijker werd om het juiste verband aan te houden.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...