Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Project H0

Gestart door Robrecht, 03 januari 2019, 11:31:22 AM

Robrecht

Hoi allemaal!

Ik ben, zoals sommige al weten, een (her)beginner met modelbouw. Mijn interesse voor elektronica en automatisatie in combinatie met mijn liefde voor treinen lijkt me de formule voor een ideale hobby :D

Mijn plan:
- Het ontwerpen en bouwen van een digitale H0 baan bestuurt via DCC++ (DCCpp) met behulp van Arduino en allerlei componenten.
- Ik ga niet echt binnen 1 tijdperk werken, ik zie graag treinen rijden zoals ik ze de afgelopen 31 jaar zelf kon bewonderen. Zo herinner ik mij nog de diesel reeksen van in mijn jeugd, ze reden ons naar plaatsen zoals de Antwerpse dierentuin en de Belgische kust. Alle materieel dat volgde zag ik wel eens passeren tijdens mijn studentenjaren. Elke week met de trein naar Brussel, en later ook Mechelen. Het was steeds een heel avontuur.
- Vermoedelijk zal mijn baan ook bovenleiding krijgen aangezien er toch wel wat elektrische locs zullen rijden.
- Voorlopig is er nog geen naam, ik ben er ook nog niet uit waarop ik de baan zal baseren. Het station van Diest, Leuven, Mechelen of In de trend van Brussel beschouw ik als opties, al weet ik niet of alles haalbaar is op de gekozen schaal (H0).

Ik ben begonnen met een kort stuk dubbelspoor en enkele wissels. Zo kon ik al enkele dingen uitproberen zoals het inkorten van wissels om een hartafstand van 4,8mm te bekomen, basis elektronica,...
Op het moment heb ik de nodige rails om een kleine ovaal/cirkel te gaan bouwen. Daarop zullen verschillende methodes voor bezetmelding getest worden.

Vermoedelijk zal dit gepaard gaan met vallen en opstaan, bijleren door het maken van fouten (ik ben ook 'maar' programmeur van beroep en hardware is niet altijd mijn beste vriend).

In dit draadje zal ik de verschillende stappen posten zodat iedereen wie wil kan volgen. Feedback is natuurlijk altijd welkom, ik kan er alleen maar van bijleren :)

Er waren al enkele eerdere draadjes waar ik keuzes maakte, en om hulp vroeg, ter volledigheid link ik deze hier nog even:
- Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
- Help: Eerste keer met DCC++


Mijn test opstelling heeft ondertussen ballast gekregen. Ik koos voor licht grijs (met het idee dat de lijm het donkerder zou maken) van 'Woodland scenics'. Ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat, het lijkt me te licht. Oordeel vooral zelf:


H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

doomslu

Ik ben het met je eens dat de ballast best wat donkerder mag.
Even met de airbrush er over...
Het kan natuurlijk ook een nieuw ballastbed uitbeelden, maar dat zou ik niet overal doen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Andress24

Ik vermoed dat het bij je testopstelling alleen om de kleur ging (die ook naar mijn smaak te licht en wat te roze kleurt, maar kan ook de witinstelling van je foto zijn), maar ik zou zeker ook een latje aan de zijkant leggen bij het strooien zodat je ballast een iets rechtere lijn krijgt, dan oogt het wat strakker.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Robrecht

Citaat van: doomslu op 03 januari 2019, 13:17:49 PM
Ik ben het met je eens dat de ballast best wat donkerder mag.
Het kan natuurlijk ook een nieuw ballastbed uitbeelden.
Zelfs voor een nieuw is het te licht.
Het is, op de foto, misschien ook wat de schuld van de slechte belichting thuis.
Ik ga er eens met wat kwasten over gaan denk ik :D

Citaat van: Andress24 op 03 januari 2019, 13:30:46 PM
Ik vermoed dat het bij je testopstelling alleen om de kleur ging (die ook naar mijn smaak te licht en wat te roze kleurt, maar kan ook de witinstelling van je foto zijn), maar ik zou zeker ook een latje aan de zijkant leggen bij het strooien zodat je ballast een iets rechtere lijn krijgt, dan oogt het wat strakker.
Ja, en voor technieken te oefenen/leren. Ben er zeker van dat ik de eerste stroken ballast 'fout' gelijmd heb, die komt vrij makkelijk los her en der.
Rechts komt nog een muurtje, was van plan de ballast tot tegen het muurtje te laten gaan. Links kan het inderdaad ook wel een latje gebruiken  :-[
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Rangeerduivel

Citaat van: BrainFeeder op 03 januari 2019, 11:31:22 AM
Mijn test opstelling heeft ondertussen ballast gekregen. Ik koos voor licht grijs (met het idee dat de lijm het donkerder zou maken) van 'Woodland scenics'. Ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat, het lijkt me te licht. Oordeel vooral zelf:

Het is niet enkel de algemene kleur van de ballast die een spoor er echt laat uit zien,
Het kleuren van de rails(zijkanten) en kleinijzer, vuil maken van de ballast op plaatsen waar regelmatig (diesel)-loc's staan te wachten of zijsporen waar zij soms staan opgesteld, vet van de wissels (satijnlak) enz.enz.
Dat alles geeft een "touch" aan je sporen.
Als je daarna je ballast fixeert met een lijmsoort die de verf wat durft op te lossen vloeit alles vanzelf wat in elkaar en maakt het een mooi 'naturel' geheel.
Stukken oud en nieuw passen (zoals doomslu) schrijft helemaal bij elkaar...maar doe liefst geen plaatselijke reparaties, beter is dan een heel stuk van (op echt spoor) een paar honderd meter.
Bij dubbelspoor mag/moet dat soms enkel in 1 richting gebeuren.

Tips kunnen welkom zijn, maar vooral durven experimenteren is de boodschap!
;)

OlivierV

Ik heb recentelijk ook nog eens een stukje spoor geballast met Woodland scenics lichtgrijze ballast. Op dit moment ziet het er niet uit.
Het is ondertussen uitgehard. Ik zal vanvond eens een foto nemen en als ik daarna nog wat tijd heb er een een eerste verweerlaag overzetten.
Ik doe dit met bruine en zwarte acrylverf uit "den Action" die verdund is met water.

Hieronder hoe dat er dan ongeveer komt uit te dien na mijn vaste behandeling.
Ook probeer ik de bielsen eerst te drybrushen met lichtgrijs, dit doe ik vooral met sporen die traag bereden worden, alhoewel ik dat in de toekomst ook met hoofdspoor zal gaan doen.


- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Robrecht

Citaat van: Rangeerduivel op 03 januari 2019, 14:24:55 PM

Tips kunnen welkom zijn, maar vooral durven experimenteren is de boodschap!
;)
Klopt :) Ik was nog in de kasten opzoek geweest naar iets dat als roestverf kon doorgaan, maar ik zal toch in de winkels moeten gaan zoeken om de railstaven wat realistischer te krijgen. Verweren wordt waarschijnlijk nog een hele klus...

Citaat van: OlivierV op 03 januari 2019, 14:57:25 PM
Ik heb recentelijk ook nog eens een stukje spoor geballast met Woodland scenics lichtgrijze ballast. Op dit moment ziet het er niet uit.
Het is ondertussen uitgehard. Ik zal vanvond eens een foto nemen en als ik daarna nog wat tijd heb er een een eerste verweerlaag overzetten.
Ik doe dit met bruine en zwarte acrylverf uit "den Action" die verdund is met water.

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Als ik vanavond tijd heb zal ik ook een poging doen. (Helaas nog wat nieuwjaarsbezoekjes afwerken)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Donkerder is beter



Her en der komt de ballast helaas nog los.. of.. ben ik stukjes overgeslagen tijdens het lijmen, en dat verft niet zo eenvoudig met een kwastje :D
Al bij al vind ik de kleur nu wel goed meevallen (als nieuwe ballast). Eerst alles nog grijzen en dan zien of ik er wat andere verkleuringen op kan zetten.
Het zou kunnen dat na het drogen het me weer te licht is, maar dat zal afwachten worden :)



H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Jef

Lichtgrijs van Woodland Scenics is idd te licht. Het is eerder beige met een roze schijn.
Er bestaat ook "Grey Blend" van Woodland Scenics en dat vind ik best prima voor nieuwe ballast.

Ik ga je project op de voet volgen want ik zit zelf ook nog in een testfase  ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

OlivierV

Zit er al een aandrijving die goed getest is onder je engelse wissel van Tillig?
Ik heb de mijne moeten uitbreken nadat ik mijn aandrijvingen inbouwde na het ballaste (dat werkt toch niet echt lekker).

Intussen de helft van de sporen heraangelegd op die module en nu werkt het naar behoren.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Robrecht,

Je sein staat behoorlijk te flirten met het dynamische vrije ruimteprofiel.

De kleurschakeringen in je grijs, kunnen geen kwaad.  Dat is realistisch ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Robrecht

Citaat van: Jef op 05 januari 2019, 21:49:17 PM
Er bestaat ook "Grey Blend" van Woodland Scenics en dat vind ik best prima voor nieuwe ballast.
Die ga ik zeker eens proberen. Dit waren precies keien in 'strandzand kleur' achteraf bekeken. Dank u voor de tip :) Hopelijk leren we nog veel van elkaar!

Citaat van: OlivierV op 06 januari 2019, 12:14:24 PM
Zit er al een aandrijving die goed getest is onder je engelse wissel van Tillig?
Er zitten MP1 motortjes onder:

Voor het ballasten heb ik de adressen van de decoder willen toewijzen, maar daar ging het mis, momenteel wacht ik op e- componenten van Ali  8)
Als ik de pinnen even uit de wissel haal kan ik ze met de hand nog bewegen en dat lijkt vlot te gaan zonder schuren etc. Al heb ik na het lijmen van de sporen aan de kurk wel gemerkt dat de engelse wissel iets 'verwrongen' ligt.
Ik laat iets weten wanneer het (niet) werkt :)

Citaat van: evan op 06 januari 2019, 13:29:18 PM
Je sein staat behoorlijk te flirten met het dynamische vrije ruimteprofiel.
De kleurschakeringen in je grijs, kunnen geen kwaad.  Dat is realistisch ;)
Ja.. dat sein werd wat onbedachtzaam geplaatst, elke keer spannend als er iets naar het zijspoor moet, maar nog geen stukken :D Met M6 rijtuigen zal het niet lukken vrees ik.
En ik ben ook wel tevreden van het resultaat, althans op foto en 'van ver'.

Ondertussen bijna volledig geverfd. Spannend of alles na het drogen dezelfde (50) tinten grijs heeft.


Door het verven met kwastjes, en soms wat extra natte kwastjes, komt her en der de ballast toch weer los... Er zal nog wat restaureer werk nodig zijn.


Verder ook nog wat geëxperimenteerd met vuile ballast (gewoon wat roest verf door het grijs gemengd)


Ook eens getest wat het geeft als je de zijkanten van de rails wat roestiger kleurt. Wel een leuk effect, maar misschien toch nog te rood?


H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Even wat aan het dromen geweest over een mogelijke wisselstraat.


idee wisselstraat station

Het zou wel redelijk wat plaats in beslag nemen, de uiteindelijke versie zou best ingekort worden. Of zelfs het aantal perrons verlagen is een optie.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Het was even stil maar afgelopen weekend toch weer wat geprutseld. Ik wou eens proberen hoe eenvoudig/moeilijk het was om een stukjes kasseiweg/plein te maken.

Er zijn blijkbaar 2 manieren die vaak gebruikt worden (naast het prefab materiaal uit de winkels):
1: Pluimkarton
2: Klei (Das klei of iets in die trend)

Het pluimkarton, ik had standaard architecten/maquette karton. Het verwijderen van de bovenste laag ging relatief gemakkelijk. Ga je te snel heb je de kans dat je te veel van de binnenkant mee trekt. Als er een beetje verloren gaat van de binnenkant is het niet erg want dan heb je de oneffenheden die er in werkelijkheid ook vaak zijn.
Het stempelen van de vorm van een kassei deed ik met een versleten penseel zonder haren. Naar mijn ervaring moet je al redelijk doorduwen om de vorm goed in het pluimkarton te krijgen (en te behouden).

De klei, het was instant kleuter plezier en nostalgie bij het ruiken van de klei :p Dat even terzijde...
Je kan hier dezelfde manier van stempelen gebruiken. Ik zag ook al rollertjes en grotere stempels die gebruikt kunnen worden (misschien ook bij pluimkarton?). Ik gebruikte gewoon opnieuw de penseel. je kan hier makkelijker doorduwen, al ben ik niet overtuigd dat je de hele kassei er moet induwen, misschien volstaat het om de contouren van het penseel zachtjes in de klei te stempelen (ik zal nog wel eens een versie maken ter vergelijking). De vorm bleef hier veel beter behouden, en super eenvoudig om in allerlei bochten te wringen alvorens er de kasseien in/op te stempelen. Je kan ook wat spelen met de dikte van de laag om een oneffen oppervlak te maken (of de typische bolle weggetjes zodat het water goed weg kan  :) ).
Let er op dat je wat houtlijm uitsmeert op het oppervlak waar je de klei wil hebben. Anders gaat de klei omhoog krullen aan de rand tijdens het drogen, en dat willen we niet. Ook als het zou barsten nadien zit alles met de lijm toch nog vast.

Kasseien leggen

Ik heb enkel de kleiversie behouden en geverfd omdat ik dat leuker werken vond. Dus eindresultaten vergelijken zal niet gaan.
Ik heb eerst met licht grijs het geheel een grondlaag gegeven en dan telkens wat donkerder voor her en der de bovenkant van de kassei wat te accentueren (wel opletten dat er niet teveel donkere verf aan de borstel hangt, anders verf je gewoon het geheel donker grijs, en verlies je het effect).

Kasseien leggen

Een eerste poging met de klei tussen de rails is wat onbezonnen verlopen.. natuurlijk duwde ik de klei tussen de dwarsliggers in.. dus ofwel genoeg klei, ofwel zorgen voor een stevige (rechte) ondergrond bovenop de dwarsliggers. Deze strook zal ik dus mogelijk nog eens opnieuw doen...

Kasseien leggen


H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Bij het stempelen van de kasseien toch een beetje zorg dragen dat je keien mooi aansluiten.
Het kan soms zijn dat de voeg een beetje breder is, maar dan moet het ook een voeg zijn en geen ribbel tussen de kasseien.

Voordeel van kasseien drukken i n architecten karton is dat je ze daarna terug een beetje kan vlak duwen.
Niet elke kasseiweg heeft echt bolletjes als kasseiene liggen, maar meestal afgeplatte bolletjes.
De voeg wordt dan ook weer een beetje kleiner.

Ook de maat van je stempel goed nakijken. in H0 is een stempel van 2x1,5mm al een flinke kassei.

Verder nog veel knutsel- en stempelplezier Robrecht.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.