ESU 2019 : LokSound 5 lijstje

Gestart door eve, 02 januari 2019, 08:08:47 AM

bellejt

vandaag de loso v5 ingebouwd en geprogrammeerd in de type hle20.Met de bijgeleverde kleine LS geen goed geluid omdat deze met de rug moet bevestigd worden anders geeft hij trillingen.Had nog een LS van loso v4 liggen en deze gebruikt.Sound is iets voller dan de V4 versie.Je hebt wel meer functies ter beschikking en Aux uitgangen ook.Dit is interessant omdat je meteen 4 AUX uitgangen hebt zonder te moeten solderen .Zelfs op de 8 pins.Enkel dus weerstandje en leds erbij om achterlichten en cabine verlichting onafhankelijk te sturen.Dus een zeer goede evolutie en besparing.Is reeds goedkoper in aanschaf en ook geen AUX3/4 versterkertje meer nodig voor de 8 pins versie.

D_Loc

Citaat van: D_Loc op 15 februari 2019, 21:32:34 PM
Citaat van: bellejt op 15 februari 2019, 19:21:16 PM
de versie v5.0 files staan ook al online.Zodra ik de decoder heb doen we een vergelijking van de reeks 20 nmbs
Ik verwacht weinig verschil. Het is een geconverteerde V4 en die hebben 8 bit 15kHz samples, dit is ook in het project te zien te zien bij de afzonderlijke samples, daar staan tegenwoordig de specs van de samples vermeld.
Als er al een verschil hoorbaar is zal het door de kwaliteit van de speaker komen en mogelijk door een verbeterde sound processing.
Gisteravond mijn reeks 52 Loksound geconverteerd naar een Loksound V5 en dat was geen succes met betrekking tot het geluid.

De soundprocessing van de Loksound V5 is inderdaad beter (helderder) maar dat was voor deze Loksound dus een stap terug want er ontstaat een hoogfrequente piep (die je ook hoorde bij één sample in den reeks 51 demo, waarop ik besloten had e.e.a. te wijzigen m.b.t. de bel).

Ik zal mijn Loksound V5 voor de reeks 52 daarom niet beschikbaar stellen omdat ik de kwaliteit onvoldoende vind.
Uiteraard mag je hem zelf converteren naar V5 maar dan werkt heavy load en coasting niet zonder aanpassingen in het geluidsschema.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ERVIN

Ik volg dit draadje met de nodige aandacht , zijn dit nu " kinderziektes" die met de tijd wel zullen opgelost worden door ESU , of is dit gewoon geen goede (sound)decoder?

eve

Citaat van: bellejt op 05 maart 2019, 17:25:57 PM

Dit is interessant omdat je meteen 4 AUX uitgangen hebt zonder te moeten solderen .Zelfs op de 8 pins.


Dit klopt NIET. Zie rood omlijnd gebied op onderstaande afbeelding.


by Erik Verleysen on Flickr

Je moet AUX2 aftakken van de decoder door op een kleine pad te gaan solderen !!! Dat zijn leuke dingen voor de mensen.

Een decoder met 4 aux-en heeft 9 pins nodig. Of 8 pins met een te solderen draadje. Bvb zoals de legendarische paarse kabel...

100 € voor een decoder met lawaai ? Even wachten op de Lopi 5.

Mvg, Erik




D_Loc

Je hoeft niet op de decoder te solderen, de draden zitten er al aan.

Hier een foto van de Loksound V5 decoder met 4 AUX'en (3 losse draden en 1 op de NEM652 stekker).



Ik vermoed dat de lichtgroene draad AUX3 en de roze draad AUX4 is maar dat is een aanname op basis van groen is AUX1 en paars AUX2.

In de reeks 51 die ik van Loksound V5 heb voorzien worden de sluitlichten afzonderlijk bediend door AUX1 (groen) en AUX2 (paars)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

eve

Dank u wel voor de verduidelijking !

Mvg, Erik

D_Loc

Citaat van: ERVIN op 17 april 2019, 14:55:27 PM
Ik volg dit draadje met de nodige aandacht , zijn dit nu " kinderziektes" die met de tijd wel zullen opgelost worden door ESU , of is dit gewoon geen goede (sound)decoder?
Wat betreft de conversie van de reeks 52 zal dit voornamelijk gelegen hebben aan de kwaliteit van de samples. In de oorspronkelijke opname zat een behoorlijk "hiss", bij het converteren naar 8 bit 15 kHz was daar niet veel meer van te horen maar bij het afspelen via een simulatie als Loksound V5 decoder is het wel weer heel duidelijk aanwezig.

Ik zal eens moeten proberen of ik nieuwe opnames kan regelen. Die wil dan ook vanaf een hogere positie opnemen zodat je ook beter het uitlaat geluid hoort en ik moet ervoor zorgen dat er geen wind in de microfoon komt.
Ik zal het eens bij het TSP (NMBS 5205) of 1604 Classics (CFL 1604) moeten vragen.

Ben net nog bezig geweest met de CFL 1800 Loksound, ik heb in deze Loksound de samples van het motorgeluid en de omroepen vervangen door 16 bit - 32kHz samples en dat klinkt aanzienlijk beter!
Ik zal die binnenkort eens in een decoder laden en testen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

eve

Citaat van: D_Loc op 17 april 2019, 19:03:45 PM
Je hoeft niet op de decoder te solderen, de draden zitten er al aan.

Ik vermoed dat de lichtgroene draad AUX3 en de roze draad AUX4


Het is omgekeerd. De roze is Aux3, de bleekgroene Aux4.

Mvg, Erik

evan

Citaat van: bellejt op 05 maart 2019, 17:25:57 PM
vandaag de loso v5 ingebouwd en geprogrammeerd in de type hle20.Met de bijgeleverde kleine LS geen goed geluid omdat deze met de rug moet bevestigd worden anders geeft hij trillingen.Had nog een LS van loso v4 liggen en deze gebruikt.Sound is iets voller dan de V4 versie.Je hebt wel meer functies ter beschikking en Aux uitgangen ook.Dit is interessant omdat je meteen 4 AUX uitgangen hebt zonder te moeten solderen .Zelfs op de 8 pins.Enkel dus weerstandje en leds erbij om achterlichten en cabine verlichting onafhankelijk te sturen.Dus een zeer goede evolutie en besparing.Is reeds goedkoper in aanschaf en ook geen AUX3/4 versterkertje meer nodig voor de 8 pins versie.

hoe heb je deze luidspreker bevestigd?  Heb je de klankkast gebruikt?

De Luidspreker zonder klankkast monteren heeft geen zin.

Dit zijn bangelijk goede luidsprekers, maar ze hebben wel wat aandacht nodig qua inbouw.  De klankkast is noodzakelijk en moet LUCHTDICHT zijn.  Bovendien is de aansluiting qua solderen ook belangrijk daar de draden de behuizing van de LS niet mogen raken.



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

bellejt

#24
gemonteerd zoals het hoort maar je moet dus wel degelijk plaats hebben en de LS goed vastzetten.Heb inmiddels een ronde luidspreker gevonden in de recupelbak van 8 ohm 2 W die zeer goed voldoet.

D_Loc

Citaat van: eve op 18 april 2019, 10:59:21 AM

Het is omgekeerd. De roze is Aux3, de bleekgroene Aux4.

Mvg, Erik
Oké, bedankt  ;)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk