Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

mehano geraakt niet over slanke wissel

Gestart door nmdsdiesel, 10 september 2006, 10:16:37 AM

erik de noorman

Johan,

Ik heb vandaag mijn 51 binnen gekregen en eens uitvoerig getest op mijn baan. In mijn baan zitten slanke K wissels + zelf gebouwde slanke 3 rail wissels. De loc heeft geen enkel probleem om over de wissels te kruipen. Zowel trekkend als duwend met een sleep wagons geen enkel probleem.


Erik

n/a

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Omdat, zoals reeds door 'techneut' Klaas aangehaald, M?rklin voor Davy heilig is. Heilige M?rklin, bidt voor ons (nu het nog kan [:D][:D][:D]).
Davy kan blijkbaar ook niet snappen dat techneuten zoals Klaas en Wim hun best doen om dingen te ontwerpen en te maken die werken in de handen van niet-techneuten. Een beetje dankbaarheid is dus wel op zijn plaats.
Davy heeft ook nog niet door dat in de hele wereld, behalve in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Nederland, Belgie (ongeveer in die volgorde) M?rklin zowat geen poot aan de grond krijgt omdat de "Twee rail lobby" [:D][:D][:D] daar veel sterker vertegenwoordigd is. Of zoals iemand treffend zei: er zijn zo'n driehonderd merken, waarvan er 299 compatibel zijn.
Da's mijn schuld niet, en ook niet die van Jan, Piet, Wim of Klaas. M?rklin is zowat het oudste merk, biedt behoorlijke kwaliteit aan voor een behoorlijk (hoge[;)]) prijs en werkt zelfs in de pollen van idioten. Daarvoor is het bedoeld: een foolproof systeem. Of toch zo goed als. Ze willen je van kindsbeen af binden aan het merk. Commercie dus, net als al het andere.
Sinds de andere fabrikanten ook 3-rail-modellen mogen produceren, spelen die daar natuurlijk gretig op in. Hun verkoopcijfers gaan erdoor omhoog (wat hen toelaat nieuwe modellen te ontwikkelen en dus de liefhebber te blijven boeien) en de 3-railer vindt modellen naar zijn gading, die M?rklin niet maakt. Mehano is er zo een, en die moet waarschijnlijk nog wat ervaring opdoen met 3-rail modellen. Roco en Flm maken die al langer en die lopen op dat gebied voor op Meahano. Ik zou zeggen: niet over z....agen, maar aan de importeur laten weten. Dan kan de fabriek maatregelen nemen voor de latere produktie en eventueel met een oplossing komen voor de reeds verkochte modellen. En dankbaar zijn dat je favoriete lok nu voor een meer dan betaalbare prijs nu in de winkels ligt.
En veel M?rklinrijders hebben verschrikkelijk lange teentjes, ze kunnen zelfs niet tegen een grapje. Ieder zijn meug, zei de boer.
Dat de tweerailers KROMME TEENTJES hebben? Die genieten van het effect van die plagerijtjes. Dat van die krullende teentjes heeft zelfs een naam, maar dat moet ik even terug gaan opzoeken.



Ach, het is waarschijnlijk omdat M?rklin nergens een poot aan de grond krijgt dat alle 2 rail merken zich haasten om 3 rail modellen te verkopen. Dream on Tony, 't zal er van kindsbeen ingezeten hebben [;)].
Volgens mij is dit gewoon een combinatieprobleem van deze ene Mehano loc, met deze ?ne wissel op deze ?ne baan.

Voor het overige:
Leuk om vast te stellen dat ??n Davy erin slaagt meteen het hele tweerailgelijkstroompatergilde te laten uitrukken en galloperen en dit keer nog wel met een redelijk neutraal antwoord, nl. dat hij nog wel eens een Mehano loc heeft zien haperen. Tjonge, ik zie zo elke maand wel eens een andere loc van om het even welk merk haperen op mijn baan. Meestal betekent dit dat ik dringend eens moet stofzuigen of dat er ballaststeentjes los rondslingeren [:D]

In tegenstelling tot wat je denkt, kan ik als M?rklinrijder de grap en de ironie van dit alles best smaken [:)]. Zijn het nu mijn ogen of ben je ook in het blauw gaan schrijven [;)]?

Overigens, wat die 2 rail lobby betreft... Als ik het forum zo de laatste tijd lees heb ik de indruk dat daar helaas nogal wat barsten in gekomen zijn. Halfnullers tegen nullers, 't lijkt wel Lord of the rings met tweestrijd tussen de hobbits, of beter nog: Gulliver's reizen met the Little Endians en de Big Endians. Of 10 kleine negertjes, waarbij het Nulletje onlangs is afgevallen [:)][:)][:)] Met als kers op de taart de (lovenswaardige) oproep van nico dat jullie toch allemaal dezelfde verf en verweringstechnieken gebruiken...  Over de ultieme grap gesproken. Wellicht is de 2raillobby zelf niet zo foolproof, nietwaar...

Mijn mening: Davy begrijpt volgens mij 10 keer beter hoe hij jullie kan doen steigeren dan dat jullie Davy begrijpen.



Steven jij ziet het ook. Als je naar de cijfers kijkt van omzetten dan halen alle Europese tweerail fabrikanten niet eens de omzet van Marklin. Ja en dan worden sommigen al een beetje kwaad. En mensen laten steigeren ja dat is voor mij op een beleefde manier niet zo moeilijk. Ik beledig niemand, val niemand persoonlijk aan en heb respect voor iedereen ongeacht want hij gebruikt. Bovendien de mensen die mijn treinbeschrijvingen lezen weten ook dat ik ook de negatieve zaken noem.

Ik zeg het hier nog een keertje geen enkel systeem is beter dan de andere. En ja ik weet dat Marklin bashing op veel flora voor sommigen tot een hobby is verheven. Er zijn zelf flora hieraan ten onder gegaan. Maar ja dan komen ze mij tegen en ik geef antwoorden die ze niet zo bevallen.

En Steven ik ben politiek actief. Mensen de boom in jagen doe ik met veel plezier en ik ben er erg goed in.


En wat betreft techneuten ik heb niets tegen ze, we hebben ze zeker nodig, maar ze moeten niet alles zo brengen dat het zo gemakkelijk is. Dit is niet altijd waar. Als een beginner vraagt hoe hij een schone Wurrtenberg 3311 naar digital kan ombouwen. Dan moet hij als antwoord krijgen dat dit niet een lok is voor een beginner om te digitaal om te bouwen, maar dat hij met een oud lokje moet beginnen.
En Klaas heeft gelijk ik ben op veel gebieden vooral op het gebied van zelfbouw a-technisch, maar daar lig ik niet wakker. Ik rij met Marklin en met mij vele anderen.

Bovendien is onze hobby momenteel misschien zelfs veel te moeilijk / technisch om zo veel nieuwe aanwas te krijgen. Alles gemakkelijker en gebruiksvriendelijker maken zal zeker onze hobby goed doen.

ysbeer

Davy
of jij mij op de kast krijgt valt nog te bezien,in de boom in ieder geval niet.
Echt eerlijk ik vind je wel leuk met je helden vereering en,sorry hoor je oogkleppen.
Heel blij ben ik met je aanbod of afgedwaalde,die je dat niet kwalijk neemt, weer op het rechte pad te brengen.
Waar haal je eigenlijk die onzin vandaan dat marklin even veel omzet maakt dan alle andere,en wie zijn dan die andere.
Stel,ik zeg stel dat je gelijk hebt.
Dan betekend dat dus dat alle ander met minder omzet toch nog kans zien om winst te maken en marklin niet.
Let nu toch op wat je zegt,je bevuild je eigen marklin en voor jou is dat een soort
heilig schennis.
Zo nu jij weer,komen we de zomer toch nog door.

wim ysbeer

eibtrain

Oei, draadje is ontspoord![}:)]

Wat was het onderwerp ook alweer? [;)]

Rik

INFO

citaat:
Davy schreef:
Ik zeg het hier nog een keertje geen enkel systeem is beter dan de andere. En ja ik weet dat Marklin bashing op veel flora voor sommigen tot een hobby is verheven. Er zijn zelf flora hieraan ten onder gegaan. Maar ja dan komen ze mij tegen en ik geef antwoorden die ze niet zo bevallen.

En Steven ik ben politiek actief. Mensen de boom in jagen doe ik met veel plezier en ik ben er erg goed in.



Ignore, niet op reageren, niet doen, geen commentaar, wees de verstandigste. Dan stopt het vanzelf, dan is de lol er gauw af. NEGEREN
Alleen de waarheid ligt in het midden.


Jurgen

Mijn Mehano's hebben dus geen problemen met mijn wissels die niet slank zijn. Maar dat had ik al verteld in dit draadje.
Laat ons daar nu eindelijk mee verder gaan. nmdsdiesel heeft een oplossing gevraagd, laten we die dan ook geven.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Kedeng Kedeng

Toen straks men 77 van Mehano wat rondjes laten rijden,
Stapvoets over de meegebogen wissel van Marklin
Viel hem stil, kortsluiting & de transformator viel uit.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door Steven86Ach, het is waarschijnlijk omdat M?rklin nergens een poot aan de grond krijgt dat alle 2 rail merken zich haasten om 3 rail modellen te verkopen. Dream on Tony, 't zal er van kindsbeen ingezeten hebben [;)].


Alle tweerail merken?
Volgens mij merkt Tony alleen maar op dat het drierailsysteem buiten Noord-West Europa marginaal is. Dat klopt toch?


Ja en nee, het hangt er natuurlijk vanaf hoe je "poot aan de grond definieert". Op internationale fora stel je toch vast dat M?rklin wereldwijd verkocht en verzameld wordt, ook in de Verenigde Staten of Japan... Poot aan de grond is er dus wel.

Wat me ook opvalt, is dat op internationale fora er ook niet zulke heftige 3rail, 2 rail controverses zijn. Nederland, Belgi? en Duitsland blijken daar het patent op te hebben.
Misschien moeten we op dat vlak eens een voorbeeld nemen aan het internationale in plaats van het internationale erbij te sleuren in onze "regionale" kwekkerijen. Dat is best blikverruimend [:)]

Terug naar de Mehano 77. Zou het niet kunnen liggen aan de combinatie sleper, slanke K wissel en draaicirkel van de draaistellen?

Greg

Wat zeker een feit is: de mehano locs hebben (in mijn geval) duidelijk problemen met 24130 de kleinste bocht van marklin c-rails. Voor de rest soms ook op wissels e.d. Dat probleem is toe te schrijven aan de sleper naar men mening die niet zo stevig vaststaat als bij de marklin locs en ook een te beperkte veerafstand heeft.
Wat de bogen aangaat hangen de buffers van de locs wat te laat om de koppeling er onder door te laten gaan (in mijn geval) een vriend heeft dit niet bij zen mehano's. raar nochtans zelfde loc zelfde wagonnen en zelfde radius.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Anarchy

Idd, ik heb dit niet. Dus laat de haakjes rond "in mijn geval" maar weg [:D]

Brunel

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door Steven86Ach, het is waarschijnlijk omdat M?rklin nergens een poot aan de grond krijgt dat alle 2 rail merken zich haasten om 3 rail modellen te verkopen. Dream on Tony, 't zal er van kindsbeen ingezeten hebben [;)].


Alle tweerail merken?
Volgens mij merkt Tony alleen maar op dat het drierailsysteem buiten Noord-West Europa marginaal is. Dat klopt toch?


Ja en nee, het hangt er natuurlijk vanaf hoe je "poot aan de grond definieert". Op internationale fora stel je toch vast dat M?rklin wereldwijd verkocht en verzameld wordt, ook in de Verenigde Staten of Japan... Poot aan de grond is er dus wel.

Wat me ook opvalt, is dat op internationale fora er ook niet zulke heftige 3rail, 2 rail controverses zijn. Nederland, Belgi? en Duitsland blijken daar het patent op te hebben.
Misschien moeten we op dat vlak eens een voorbeeld nemen aan het internationale in plaats van het internationale erbij te sleuren in onze "regionale" kwekkerijen. Dat is best blikverruimend [:)]

Terug naar de Mehano 77. Zou het niet kunnen liggen aan de combinatie sleper, slanke K wissel en draaicirkel van de draaistellen?




Ik heb een Amerikaanse collega die inderdaad een beetje M?rklin verzamelt, maar met tweerail rijdt en aan modelbouw doet. Geeft de verhoudingen daar aardig weer.

De controverse heb je overal waar drierail wat voorstelt. Daar buiten inderdaad niet.

DelticPower

Hallo NMDSDiesel, we zijn intussen 5 bladzijden verder. Ben toch wel benieuwd of er voor jou een oplossing van je probleem bij zat, of staat de Mehanolok nog steeds op het wissel vast?
Is het opgelost dan graag laten weten wat de oorzaak was. Nog niet opgelost dan wens ik je sterkte voor de volgende 5 bladzijden.[:D][:D]
Groeten van Jan.

nmdsdiesel

ff terug on topic en voordat ik echt ziek wordt van het gebekvecht.

@Jurgen

Het probleem met de 51 is opgelost. Zoals ik had vastgesteld waren de lipjes van de sleper het probleem. Alhoewel jullie tegen het "bij vijlen" of "af vijlen"[8D] waren het ik het toch gedaan[:p]. Mijn 51'er gaat in kruip vlotjes over de slanke wissel, dit zowel rechtdoor als afbuigend.

Voor de 77 moet ik wel wat meer tijd vrijmaken want hier zou ik toch proberen van de bestaande sleper met een platte bektang te lijf te gaan. Ik heb er 2 van dus als de eerst niet lukt...[:D]

Groeten,

Johan

PS: 't volgende probleem is nu dat die mehano's zo'n "herrie" maken maar wat wil je als ze full option zijn[:D] 'k Denk dat Erwin van dit forum er van kan meespreken met zijn mega collectie.



IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

ysbeer

Herrie hoezo.
Mijn 77 loopt vrijwel geruisloos (wel 2 rail)

wim ysbeer