mehano geraakt niet over slanke wissel

Gestart door nmdsdiesel, 10 september 2006, 10:16:37 AM

nmdsdiesel

Hallo,

ik heb de sporen voor mijn diorama uitgelegd om eens te controleren of de railsecties langgenoeg zijn. urlhttp://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2787/url Maar op de slanke K-rail wissel lopen mijn mehano's gewoon vast. Dit zowel voor de 77 als de 51, de richting rechtdoor of afbuigend heeft geen verschil. AL mijn ander materiaal marklin en roco kruipen er zonder probleem over.

Ik heb er uren zitten op kijken maar zie niet direct waar het probleem zit. Trouwens vroeger kon mijn 77 zonder probleem over alle soorten M-rail kruipen.

Hebben jullie dit probleem ook al gehad, zelf vind ik hier niets van terug op het forum. Wat was jullie oplossing?

Alvast bedankt,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

GeM

Johan, als de loc er niet over raakt, is allicht de stoomopname het probleem.
Kijk eerst en vooral na of je rails en puntcontacten absoluut proper zijn. Kijk vervolgens ook de stroomopname van de loc na.
Probeer te bepalen welke wielen de stroom opnemen, en ga vervolgens na of deze niet juist op een stroomloos stukje van de wissel staan (idem voor de sleper). Kijk ook je wissel na, misschien is daar ergens een fout of een slechte stroomdoorvoering? De voltmeter zal je uitsluitsel geven! [:)]
Ik heb ook een 51'er liggen, ik zal deze vrijdag eens testen op ons baantje (ook met slanke K-wissels).
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

INFO

Johan, wat bedoel je met vastlopen?? Echt klemmen, of geen spanning meer krijgen???
Alleen de waarheid ligt in het midden.

nmdsdiesel

Het is echt vastlopen, de stroomopname is 100% OK. Maar ergens lopen ze op vast en ik zie niet direct waar. De aangedreven wielen slippen gewoon door en de anit-slipbandjes zitten er nog allemaal mooi op.
De sleperkant van de locs komt wel ietjes naar boven maar doordat beide wielstellen aangedreven zijn mag dit niet het probleem zijn. En het gewicht van de 51 zou toch voldoende moeten zijn?

Bij de 77 dacht ik eerst dat het de ATP en zandstrooiers waren maar die raken niets.

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Gerolf

Blijft je sleper misschien ergens aan haken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Hij kan blijven hangen op of de sleper, of op een koppeling.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

GeM

ah, 't was dus niet stroomopname. De koppeling is dan de eerste keus. Die problemen hebben we ook reeds gezien op de slanke wissel: koppelingen die een beetje 'doorhangen' blijven inderdaad hangen op de hoge puntcontacten van de wissel. Haal je koppelingen er eens uit en probeer nog eens?
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

55erke


Hoy
Onderaan de 51er is een vijsje , ik kan me nu niet meteen herinderen van wat dat is , maar dat moet goed vasttaan of hij komt er mee tegen de puntcontacten.  Ik heb dit zelf ook gehad met mijn 51er.
Groeten
Johan

n/a

citaat:
Geplaatst door nmdsdiesel

Hallo,

ik heb de sporen voor mijn diorama uitgelegd om eens te controleren of de railsecties langgenoeg zijn. http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2787 Maar op de slanke K-rail wissel lopen mijn mehano's gewoon vast. Dit zowel voor de 77 als de 51, de richting rechtdoor of afbuigend heeft geen verschil. AL mijn ander materiaal marklin en roco kruipen er zonder probleem over.

Ik heb er uren zitten op kijken maar zie niet direct waar het probleem zit. Trouwens vroeger kon mijn 77 zonder probleem over alle soorten M-rail kruipen.

Hebben jullie dit probleem ook al gehad, zelf vind ik hier niets van terug op het forum. Wat was jullie oplossing?

Alvast bedankt,

Johan



In principe mogen Mehano's helemaal geen moeite hebben met slanke wissels. Al heb ik wel Mehano's bij ons op de club zien haperen of even stotteren op slanke wissels en andere locs van andere merken niet. Maar als iets niet goed zit koppeling of sleper dan kan je problemen krijgen en sommige loks zijn daar gevoeliger dan anderen. Maar het is weer geen goede reclame voor Mehano.

INFO

citaat:
Maar als iets niet goed zit koppeling of sleper dan kan je problemen krijgen en sommige loks zijn daar gevoeliger dan anderen. Maar het is weer geen goede reclame voor Mehano



DAVY STOP DAAR NU EENS MEE MET ALLES WAT ANDERS IS DAN M?rklin de grond in te boren, of in een kwaad daglicht te plaatsen. Geef nu gewoon is antwoord, zonder je persoonlijke voorkeur. En als je dat niet kunt of wil, geef dan geen antwoord, dan wordt de sfeer ook niet bedorven.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Waarom mag ik niet zeggen dat ik sommige mehano's zie haperen op slanke wissels? Waarom doen roco's dat dan niet?

Je hebt zelf module bakken met slanke k-wissels waarop sommige mehano's loks haperden. Ik heb je er zelf op attent gemaakt. Of ontken je dit soms ook.

INFO

Davy, zoals gewoonlijk geef je geen antwoord of reactie op mijn vragen en opmerkingen.

Even je geheugen opfrissen alle standaard rocokoppelingen en kortkoppeling blijven haken op alle wissels van M?rklin. Weet je het nog. Ook de koppelingen van Fleischmann, Piko of noem de merken maar op hebben daar last van. Weet je het weer.

En of dat nu wel of geen reclame is voor Mehano, doet helemaal niet terzake.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Je draai er zelf om daar ben je heel goed in. Ook loop je weg van het onderwerp zelf. Bepaalde Mehano's locs zelfs zonder wagens haperen op sommige slanke k wissels.

En van alle beugelkoppelingen die ik heb zo'n 5 of 6 verschillende geen 1 blijft haken op m-rail wissels.





Jurgen

Gaan we hier ook al vechten? Misschien moet men op de Modelspoorexpo maar eens een boksring installeren. Die kan nog van pas komen. [:D]

Mijn Mehano's hebben geen problemen op de wissels.
Het enige probleem dat ik had, was dat mijn sleper van mijn 51 naast de puntcontacten zat op een boogwissel. Een kwartier lang heb ik hem laten inrijden, telkens over dezelfde rijweg. Zo kon ik een kwartier lang iets anders gaan doen. Het laatste rondje dat hij deed, kreeg hij dit probleem met kortsluiting tot gevolg. Eventjes de sleper wat zitten bewegen en mijn probleem was opgelost.
Mijn 77 rijdt nu al 3 jaar en half zijn rondjes en heeft (voor zover ik mij herinner) nog nooit problemen gehad.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik geen slanke wissels heb en met C-rails werk.
Vermits er bij nmdsdiesel wel contact blijft bestaan, vermoed ik dat dit een ander probleem is. Maar het kan misschien van pas komen voor andere mensen. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Gaan we hier ook al vechten? Misschien moet men op de Modelspoorexpo maar eens een boksring installeren. Die kan nog van pas komen. [:D]

Mijn Mehano's hebben geen problemen op de wissels.
Het enige probleem dat ik had, was dat mijn sleper van mijn 51 naast de puntcontacten zat op een boogwissel. Een kwartier lang heb ik hem laten inrijden, telkens over dezelfde rijweg. Zo kon ik een kwartier lang iets anders gaan doen. Het laatste rondje dat hij deed, kreeg hij dit probleem met kortsluiting tot gevolg. Eventjes de sleper wat zitten bewegen en mijn probleem was opgelost.
Mijn 77 rijdt nu al 3 jaar en half zijn rondjes en heeft (voor zover ik mij herinner) nog nooit problemen gehad.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik geen slanke wissels heb en met C-rails werk.
Vermits er bij nmdsdiesel wel contact blijft bestaan, vermoed ik dat dit een ander probleem is. Maar het kan misschien van pas komen voor andere mensen. [;)]



Jurgen,
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad bij twee van mijn 51'ers, nl. de 5166 en 5106. Bij al de rest heb ik nog nooit geen problemen gehad. Maar bij deze twee loc's dus wel dat kleine probleempje. Het was idd wel snel opgelost. Gewoon de sleper wat bewegen en het was klaar op 5 min. Nu hebben ze ook nooit geen problemen meer.