Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mijn nieuwe spoorplan

Gestart door Iebor, 09 september 2006, 13:24:29 PM

Iebor

Na vele reacties van leden van het forum en evenzovele veranderingen van mijn plan, ben ik nu zo ver dat ik mijn spoorplan hier op het forum plaats. Ik heb alle sporen en wissels genummerd en hoop hierbij dat er misschien nog leden zijn die willen reageren op het plan. Het spoorplan betreft een schaduwstation (niveau 0) en de uiteindelijke hoofdbaan (niveau 1) De blauwe sporen in het schaduwstation zijn doorlopende sporen. Het complex met de draaischijf moet uiteindelijk een plek worden waaraan alle onderhoudswerkzaamheden en vulinstallaties v.w.b. diverse middelen zoals zand, olie, slakverwijdering enzo plaatsvinden. Rob
IMGhttp://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Bovenbaanversie7080906jpg-1.jpg/IMG
IMGhttp://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Schaduwstationversie7080906jpg.jpg/IMG

Gerolf

#1
Indrukwekkend, Iebor [:0]
'k Heb toch ??n stevige bedenking: is het midden van je bovenbouw goed bereikbaar? Meer dan een meter van de kant, zonder veel mogelijkheden om een werkluik in te plannen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

#2
[:0][:0][:0][:0]Dit is prachtig,niet alleen het plan,maar ook zeer zeker de baan.
Ik persoonlijk,heb hier absoluut niets op aan te merken.
Je hebt prachtig werk afgeleverd.[;)]

ERVIN

#3
Hmm,ja daar heeft Gerolf mss wel een beetje gelijk in.[:I]

Iebor

#4
Dat is een goede opmerking van jullie. In ieder geval komt de hele baan komt op wielen te staan. De onderbouw wordt gebouwd op modules van ongeveer 1.50mtr. x o,061 mtr. Deze modules worden uiteraard aan elkaar gefixeerd. Het geheel moet verplaatsbaar zijn middels de ondergebouwde rubber wielen. De buitenzijde van de baan zou ik zo moeten kunnen bereiken. Immers ik denk dat ik rondom de baan een bereik heb met mijn handen van ongeveer 75 cm. Op de plaats waar de stad komt, komt een luikje zodat ik het midden gedeelte kan bereiken. het schaduwstaion heeft een "open" structuur en kan ik (als het goed is)ook nog naar boven reiken. Tevens ben ik van plan een grijper te maken met rubber uiteinden, die een bereik zal hebben van 1 mtr, waarmee ik eventueel ontspoorde treinen en zo kan bereiken. Ik denk zo dat ik overal bij kan. Maar goed, elke suggestie is welkom.

janjozef

#5
ontspoorde treinen waar ge met de hand niet bij kunt, en komt er bovenleiding op ? Gaat ge er nog bij kunnen indien er wel bovenleiding komt, en in uw schaduwstation gaat ge daar ergens bij kunnen is die hoogt hoog genoeg wan daar geraakt ge met uw arm geen 75 cm ver.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Iebor

#6
De hoofdsporen genummerd 14 en 15 worden van bovenleiding voorzien. Ook de sporen 1 t/m 5 komen onder de bovenleiding. Het gehele draaischijfdeel (sporen) vanaf driewegwissel 12/13 en vanaf ongeveer wissel 16 naar de schijf toe heeft geen bovenleiding. De hoogte tussen het onderste deel (schaduwstation) en de hoofdbaan is ongeveer 32 cm (de hoogte van de spiralen).

Iebor

#7
Hier nogmaals de ietwat gewijzigde hoofdbaan met toegangsmogelijkheden. Ook het schaduwstation zal ik wat wijzigen.

n/a

#8
Als ik even mag opmerken zonder aan afbreuk te willen doen.
 Uw baan is 3,5m op 2,5 meter ,als ik het goed heb.
 Op die oppervlakte liggen zeer veel sporen.
 De spiralen hebben een tamelijk kleine diameter vooral die viersporige.

Tussen spoor 1 en 2 komt een perron denk ik.Deze worden maar in ??n richting bereden?
Geen personen trein uit tegen richting?

Natuurlijk ieder zijn baan ,maar ik denk dat je vroeg of laat er anders zult tegen aan kijken.
 Het is een baan zoals in de boekjes van de fabrikanten staat,op een kleine plaats zoveel mogelijk spoor leggen.
Er bestaat goede literatuur over modelspoor,vooral duitse.
Nogmaals het is niet mijn bedoeling te kwetsen.

Mvg

Flip

Jean

#9
Ik ben het met Flip eens, ook in mijn ogen ligt er teveel spoor op het oppervlak. Het neemt niet weg dat je veel plezier aan het baanplan kunt beleven.

Groet
Jean

ysbeer

#10
Flip

In principe heb je gelijk,maar als je een baan wilt maken waarop je wilt rijden en je hebt niet meer ruimte dan moet je wel.
Je kunt natuurlijk op deze grote een klein station leggen dat dan nog niet op schaal is er daar dan in rangeren.
Leuk maar je moet er van houden.

Ik ben het niet met je eens dat dit een plan is uit de bekende boekjes
waarbij het is,elke verkochte rail is er een,nee wat hier ligt aan station en BW is het hoogst haalbare lijkt mij,er het ligt er ook zeer redelijk waarheids getrouw bij.

Wanneer de bochten wat worden weg gewerkt vind ik dat een heel goed plan

wim ysbeer

Gerolf

#11
Ik denk dat je jezelf met die drie montageluiken heel wat ongemak bespaart, en je hebt er niet veel toegevingen in je plan voor moeten doen. Goed zo.
Het landschap kunnen we uiteraard niet zien, een aantal van de rails in het bovengedeelte zullen wel weggecamoufleerd worden door allerhande scenery. Ik ben alvast benieuwd naar foto's van de eerste bouwfasen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

#12
Iebor,

Dat is wel leuk van de montage luiken, maar volgens mij ligt het daaronder helemaal vol met sporen. Dus kom je er nog niet bij, of je moet je in een bocht kunnen wringen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

#13
citaat:
Geplaatst door INFO
Dat is wel leuk van de montage luiken, maar volgens mij ligt het daaronder helemaal vol met sporen. Dus kom je er nog niet bij, of je moet je in een bocht kunnen wringen.
Hij had ergens geschreven dat hij zijn schaduwstations in functie hiervan heeft aangepast. De tekening ontbreekt, maar ik geloof hem wel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Iebor

#14
Beste Flip en anderen, na een tijdje lid te zijn geweest van dit forum ben ik niet meer zo makkelijk uit het veld te slaan. Je hebt gelijk. het station is te groot en ik lees sinds kort ook veel uit de door jou bedoelde boekjes. Sterker nog dit banenplan is ontstaan uit de boekjes. Ik was nu dacht ik zover, dat ik jullie mening wel eens wilde horen en het stemt mij blij dat er meningen staan. Anders had ik me niet moeten begeven op dit geweldige forum. Gun me even tijd jullie meningen te verwezenlijken op mijn baan. Ik moet het ook nog even verwerken in mijn plan. Het schaduwstation op 0 niveau en het station op niveau 1 ben ik aan het veranderen, het resultaat komt weldra op de site. Ook kan ik zeggen dat de vele bochten weggewerkt zullen worden, anders is het geen gezicht. Dat wegwerken moet toch, daar de spiraal 1,20 mtr in doorsnede in het zicht zou komen. De daling is immers maar 9 cm per volle omwenteling, zie een ander draadje van mij (de bouw van de spiraal)in dit praktijk gedeelte. Al jullie opmerkingen neem ik even serieus en bedankt daarvoor. Maar even geduld a.u.b.