Nürnberger spielwarenmesse?

Gestart door Peter, 29 december 2018, 09:59:13 AM

loebaske

Idd. Stefan, in de tijd hij nog gezond was regelmatig aan huis geweest, is een Gentenaar die met zjin ouders verhuist is naar de kanten van Luik.

Mark, ik dacht dat het lokaal eigendom was van ALAF ??

mark7758

je heb ALAF in Seraing. En je had ATF Kinkempois op het DEPOT van de NMBS. Dat is er niet meer.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ERVIN

Het blijft maar stilletjes met de Modelspoormagazine blog? ???

loebaske


Er zal niet veel nieuws te rapen vallen dit jaar  ;)

bollen neus

Niet moeilijk natuurlijk, bijna alles was geweten "voor" de beurs dan is er inderdaad niets nieuws te rapen reeds.
Den Eric.

doomslu

Citaat van: ERVIN op 05 februari 2019, 14:47:13 PM
Het blijft maar stilletjes met de Modelspoormagazine blog? ???
Alles wat echt belangrijk is staat er volgens mij op... dus niet zo heel erg veel, maar toch wel enkele leuke dingen.

In Modelspoormagazine gaan we uiteraard wat dieper in op allerlei accessoires en zo.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Acht. Meest belangrijke. Je bent weer veilig en in 1 stuk thuis gekomen. :)
Was een leuke gezellige spielware messe.
Volgende jaar weer.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Mijn heel persoonlijke samenvatting van de Messe 2019 in 2 punten:

1. Voor de Belgische liefhebber

Het wordt voor de fabrikanten steeds moeilijker om nieuwe modellen te ontwikkelen voor de krimpende Belgische markt.
Investeringen worden steeds hoger en de meeste (populaire) modellen zijn er al.
Een fabrikant moet kunnen inschatten hoeveel modellen er gaan kunnen verkocht worden, en hierbij speelt het ook een rol of je een model in verschillende kleurstellingen kunt maken, wat de kans vergroot dat de liefhebber meerdere exemplaren zal aanschaffen.

Gelukkig kan er af en toe een Belgische variant van een buitenlands model worden gemaakt.
En we hebben natuurlijk ook de diverse nieuwe livreien van materieel die nog worden uitgebracht, door o.a. Van Biervliet of Piko.

Onze portefeuille zal nog genoeg kunnen opengetrokken worden dit jaar, wees alvast gerust!

2. Voor de redactie

Voor ons is niet enkel de zoektocht naar nieuwtjes interessant maar ook de contacten met importeurs en fabrikanten.
Het stelt ons in staat om af en toe een idee dat van jullie komt op tafel te gooien. We hebben de indruk dat de fabrikanten hier steeds meer oor naar hebben, wat een goede evolutie is.
Af en toe worden we ook aan de oren getrokken omdat we iets minder enthousiast waren in onze testen of hier op het forum, maar dat nemen we er graag bij.
Dat betekent trouwens dat ze toch gevoelig zijn voor onze commentaren, zelfs in Göppingen!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske


rgp

Luc,

Bedankt voor de info; alleen heb ik bij je punt 1 toch een paar opmerkingen:

Dat de Belgische markt krimpt, kan best zijn, maar fabrikanten doen er niet genoeg aan om die tendens om te buigen.  Een paar voorbeelden:
1. geen basis "low budget" gamma.  Ik bedoel hiermee een lokomotief/rijtuig/wagon met een minimum aan details die je door middel van "superingssets" kunt verfraaien.
2. niet zichtbaar (banen in winkels, grootwarenhuizen, in "all round tijdschriften, op TV, ....)
3. desastreuze beschikbaarheid van producten (als er drie klanten in een winkel één doos van 10 rechte rails kopen, moet de volgende klant weken wachten op een nieuwe levering)
4. Artificiële schaarste creëren en verhoogde prijzen door "beperkte series".

Kortom fabrikanten moeten eens voor eigen deur beginnen vegen.

Roland

oebr

ah, indien Göppingen zo gevoelig is voor commentaar op dit forum meteen gebruik van maken.
Luc spreekt van een krimpende Belgische markt, dan zal het allicht zaak zijn om de lekkerste brokken,
ofte de meest populaire uitgaves te detecteren.
Wel nu, indien mensen als Marc of ik onze tijd en energie stoppen in het voorbereiden van een dossier,
bedenk dan dat we dat niet doen om dat ene illustere modelletje gefabriceerd te krijgen.
We zijn modelbouwers en kunnen best wel zelf met een airbrush en wat decals aan de slag.
Indien we zo'n dossier samen stellen is dat omdat we veel signalen opgevangen hebben die ons
er van overtuigd hebben dat we niet alleen staan met het Wunschmodell dat in zo'n dossier beschreven werd.
Je hebt als grote fabrikant de keuze tussen op eigen houtje bizarre keuzes maken,
en het werkelijk opvolgen van amateur-dossiers overlaten aan fabrikanten als Rietze of zelfs Roco,
of je kan je profijt halen uit de voorbereidingen die de amateurs gratis voor je verricht hebben.
Maerklin en Trix staan nog altijd zeer sterk in het creëren van een belevenis rond modellen,
met prachtige catalogi, foto's en verhalen. Wanneer de inspiratie voor die verhalen zomaar aangereikt wordt,
profiteer er van, want ze brengen een draagvlak met zich.

Ik hoop dat deze oproep vooral tot discussies in de Stuttgarter Straße leidt en niet hier in dit draadje.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Peter

Roland, ben het volledig met je eens.
De prijzen swingen inderdaad de pan uit, zelf bij dezelfde merken als in het buitenland.
Ik zie hier in Belgie bv. geen goedkope beginmodellen, zelfs niet bij bv. Piko (he, niet over okazies spreken)
Een van de grootste nadelen is dat sommige merken mooie modellen op de markt brengen die slechts beperkt
verkrijgbaar zijn. Als je bv. geen MSM leest, of het forum volgt is het model al uitverkocht voordat je weet dat het er is.
Ik weet het wel, merken hebben hun redenen, maar of dat de juiste zijn?
En dan de handelaars: heel dikwijls krijg je te horen: dat moeten we bestellen en dat duurt dan (weken, maanden??)
Met vriendelijke groeten
Peter

mardig23

Voor de MSM-actie 2020 kan je misschien in Kristof zijn oor blazen om eens een Belgische camera-loc te doen?
Naar mijn weten bestaat dat nog niet...

Wat ik niet snap is dat iedereen blijft praten over die steeds krimpende Belgische markt.
Als je naar een beurs gaat is het over de koppen lopen. Ook tot diep in Nederland struikel ik over de Belgen...
Als je iets op 2dehands zet van de NMBS en er geen te zotte prijs voor vraagt is het na 10 minuten verkocht.
Ook bij de fabrikanten is het Belgisch materiaal in een flits uitverkocht.
En als je de jaarrekeningen bekijkt met een kritische blik, en het creatief boekhouden een beetje wegdenkt, draaien de meesten niet slecht hoor...

Het zal aan mij liggen zeker?
Mvg Karl

mardig23

En ik ben het ook niet eens met Roland en Peter. :o

Er zijn best zeer betaalbare nieuwe modellen beschikbaar.
Ik kocht net een NMBS Traxx, 3 rail met decoder van Piko rond de 100€, in de winkel.
Een nieuwe set ICRm van Marklin kost op de beurs bij een handelaar 200€ voor 6 rijtuigen.
Dan heb je voor 300€ een volledige stam Benelux TP VI.
Voor 50€ meer heb je een NMBS startset met een digitale 18² en 2 M6 rijtuigen, sporen EN een Mobile station 3.
Er staat in de Dreamland een Mehano Thalys startset met huidige schildering voor 89€ met sporen en trafo bij, en een Marklin Start-up set voor 139€ met een stomer.
Ook doet Marklin zware investeringen in het My world gamma voor de allerkleinsten, en ook daar zit een "Belgische" trein in.
Ook Jouef heeft nu een hele range budgetversies uitgebracht.

En als ik echt wil, koop ik een trein, sporen en een Transfo voor een appel en een ei op marktplaats, en zoonlief kan rondjes draaien ;D

En als je naar het professionelere spul gaat, dan kost het geld, das waar, maar ik ben al 35 jaar met de hobby bezig, en dat is nooit anders geweest.

Ook de niet zichtbaarheid is volgens mij nooit anders geweest. Ik kan me geen reclamefilmpje op TV voor de geest halen van toen ik nog kind was, waarin een modeltrein voorkwam. Het zou misschien niet slecht zijn moesten ze dat doen, maar het kost een smak geld, voor iets waarvan iedereen het bestaan wel kent.

De desastreuze beschikbaarheid, dat heeft ook wel te maken met het verwachtingspatroon in de huidige markt. We willen alles direct hebben, geen geduld meer. Maar als je naar iet of wat modeltreinwinkel gaat, heb je toch best wel wat railmateriaal op voorraad hoor. En anders stuur je een mail wat je nodig hebt, en een tijdje later ligt alles klaar.

Punt 4, kunstmatig gecreëerde zeldzaamheid, daar heb ik weinig verweer tegen, maar ik heb sinds het ontstaan van bvb een LS nooit anders geweten. Maar daar wordt ik ook helemaal zot van... Als zakenmens snap ik dat businessmodel (en geloof me, dat is het echt) niet. Moest ik LS zijn, ik zou wel wat meer aantallen draaien!

En Peter, wie leest er nu MSM niet? ::)





Mvg Karl

stoomlokje

" De desastreuze beschikbaarheid, dat heeft ook wel te maken met het verwachtingspatroon in de huidige markt. We willen alles direct hebben, geen geduld meer. Maar als je naar iet of wat modeltreinwinkel gaat, heb je toch best wel wat railmateriaal op voorraad hoor. En anders stuur je een mail wat je nodig hebt, en een tijdje later ligt alles klaar.  "


Ja , als je met een "tijdje " een jaart-JE of 2 of 3 of ....nog véél langer , wilt bedoelen , dan klopt het wel.  :-\
Ik wacht al 15 maanden op onderdeeltjes van Roco    >:(
Alleen de nieuwste en duurste spullen zijn tegenwoordig nog redelijk snel ter beschikking. :'(

grtjs,
Saskia