Uw nieuwste (Belgische) N schaal aanwinst

Gestart door 59erke, 25 december 2018, 14:36:17 PM

Michiel

Citaat van: Jappy op 16 september 2020, 12:36:00 PM
Maar met het in dienst gaan van één loc moet ik een andere tijdelijk aan de kant zetten... Het type 81 van Arnold is een problemenkindje bij mij. Drie motoren later blijft deze maar met horten en stoten rijden. De motor klinkt als een oude koffiemolen maar werkt wel perfect na testen, het zijn de sleepcontacten die een probleem zijn. Deze zijn volledig uitgesleten en krom. Zoeken op het internet geeft momenteel geen resultaat wat betreft vervanging, dus ze moet helaas aan de kant...



Hallo Jasper, de motor van deze BR55 is inderdaad heel rauw and vrij luidruchtig. Maar het is niet alleen een probleem van de motor, maar ook de constructiemethode van overbrenging die dit lawaai veroorzaakt. Met het gebruik van vet ipv olie, and heel langzaam laten rijden (40-45km/u zoals het grote voorbeeld) helpt tegen het krijsen.

De montage van de walschaert zit verkeerd (op de foto), waardoor de lok heel slecht loopt, met stroeve momenten in de draaibeweging van de wielen. De korte kantelaar die voor de rijrichting dient, moet naar beneden hangen, en de krukas op de drijfstang voor de voorloop van de schuiklep moet 90 graden verdraait worden. (Ik ken de juiste termen niet, maar zie dat het verkeerd zit op de foto)

De stroomopname van deze lok is uitermate goed. Alle wielen inclusief alle tenderwielen nemen  stroom. Indien de tender elektrisch goed is verbonden, zou de loc redelijk goed moeten rijden. Het herstellen of vervangen ven de sleepcontacten op de drijfwielen is natuurlijk gewenst.

Dit Arnold locomotiefje is misschien al 50 jaar oud, maar eenmaal het rijdt, rijdt het heel betrouwbaar, spoorvast en kordaat. Voor een heel traagrijdende goederentrein een aanrader.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Dag Michiel! Dat de schaar verkeerd zit ben ik van op de hoogte. Deze laat zich, althans bij mij, heel makkelijk terug plaatsen naar de correctie positie wijzend naar onder.

Die tip van het vet is een hele goeie, die ga ik eens proberen. Dan klinkt ie misschien wat gezonder. Al is het geluid natuurlijk niet wat me zorgen maakt... Sleepcontacten vinden voor dit ding is trouwens knap moeilijk. De website waar ik normaal mijn reserveonderdelen haal, Spur N-teile, heeft er geen op voorraad. Het feit dat deze ook precies vastgemaakt zitten aan het chassis baart me zorgen. Het best lijkt me dan een volledig nieuw onderstel te kopen maar ik heb slechte herinneringen aan het zwart schilderen van een Duits rood onderstel aangezien die vlotter verkrijgbaarder zijn. Moeilijk, moeilijk! Ik blijf uitkijken naar een oplossing maar tot dan gaat ze helaas aan de kant.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jappy

Dubbelpost!

Ondertussen neemt het nieuwste projectje ook vorm...

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jappy

Ah, dus het is toch herkenbaar!  ;D Daar ben ik blij mee. Er is nog wat werk aan, er zijn hier en daar wat kieren die opgevuld moeten worden, het dak gaat nog leuk worden ook... Maar ik wilde eens iets anders dan Roco's 59 of de Minitrix bolle neus. In ieder geval amuseer ik me enorm met dit in elkaar te prullen, en dat is wat telt.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

doomslu

Citaat van: Jappy op 01 oktober 2020, 09:26:02 AM
Ah, dus het is toch herkenbaar!  ;D Daar ben ik blij mee. Er is nog wat werk aan, er zijn hier en daar wat kieren die opgevuld moeten worden, het dak gaat nog leuk worden ook... Maar ik wilde eens iets anders dan Roco's 59 of de Minitrix bolle neus. In ieder geval amuseer ik me enorm met dit in elkaar te prullen, en dat is wat telt.
Dat is een goede instelling!

We zijn benieuwd naar het vervolg.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

celtjan


Michiel

Wanneer je even niet oplet komt dit op je modelbaan voorbijrijden,....


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

#113
Uw nieuwste aanwinst is wel een ander tijdperk...

Mooi gebracht met geluid op het filmpje, precies echt  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

just4fun

Citaat van: Michiel op 21 november 2020, 15:48:13 PM
Wanneer je even niet oplet komt dit op je modelbaan voorbijrijden,....
Die komt je lijm voor je grasmatten leveren
Paul

Jappy

Die hoort idd niet thuis in het Brussel van de jaren 20. Wel een leuk ding!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Luc

Hallo, N-vrienden!

Ik heb een beetje gezocht, maar ik heb zeker alles niet gezien (en feitelijk is er weinig te vinden  :( )

Wat kan ik nu als belgische diesels (tijdperk niet belangrijk) vinden?

De twee "77" van Hobbytrain, en wat anders?

Dank u alvast vriendelijk!

Oufti!

Michiel

#117
Wanneer je alle artisanale producten (kappen bij shapeways, AGP3D, MTE...) buiten beschouwing laat, dan is dit een lijst van schaal N diesels die je via beurzen en occasiemarkten kan proberen te vinden. Nieuw is er haast niets, en vele modellen vragen ombouw en/of omschilderwerk om ze Belgisch te maken. Sommige modellen zijn al 40+ jaar oud en niet meer naar huidige norm (technisch en optisch)

type 260                  Minitrix 51 2025 (2065) 00
type 260       Atlas 2195
type 260                  Rivarossi 9171
reeks 80                   Minitrix 12064
type 80                    Minitrix 12733

type 204              Minitrix 2019 / 12722
type 204          Piko 5/4111
type 204            Piko 5/6004
type 204                  Minitrix 51 2019 00
reeks 53                   Minitrix 12739
reeks 54                   Minitrix 12268

reeks 59                   Roco 23234
reeks 59                   Roco 2156 / 23235

reeks 77/78      Piko 40408
reeks 77                   Lemke / Hobbytrain H2948

reeks 57         Classix Trains 5751 >55

Class 66             Kato 10815

type 231                   Minitrix 12627

reeks 76         Piko 40441
      
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Luc

Dank u, dat is echt fijn, ik zal dat bestuderen!  :)
Oufti!

Luc

Er missen er toch veel!  :(

Ik zou zo graag een 46 of een 554 hebben, zoals bij de Bocq (ik ben daar vrijwilliger!)
Oufti!