Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Uw nieuwste (Belgische) N schaal aanwinst

Gestart door 59erke, 25 december 2018, 14:36:17 PM

59erke

Citaat van: Michiel op 06 mei 2019, 17:09:46 PM
Geen HLR73, maar een aantal merken hebben een HLR80 gebracht. Maar zoek de meeste recente Minitrix, die rijdt nog heel behoorlijk. Maar let op het model dat het eentje is die digitaaal voorbereid is met NEM651 stekker... Ten minste, ik vermoed dat Minitrix een HLR80 heeft geproduceerd met digitale NEM stekker. Helemaal zeker ben ik niet.

Ik denk niet dat je het model nog nieuw in de winkel zal vinden, of ik moet me vergissen.

Tweedehands kom je ze af en toe nog wel tegen, wel soms aan redelijk hoge prijzen.
De laatste versies hebben idd een NEM stekker.

Alternatief is de 260 ATB van Atlas maar deze zijn meestal tot op de draad versleten.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Mijn Belgische aanwinsten zijn steeds een beetje merkwaardig. Ook nu weer, twee duitsers: een BR38 en een BR78. De BR38 (links) heeft een dramatische mutatie ondergaan, althans de tender. Dat wordt hersteld, alsook opgeknapt en rijvaardig gemaakt, en dan wordt ze een bruin type 64 van de Belgische Staatsspoorwegen. De BR78 is defect, met een geforceerde behuizing en rijdt niet. Deze wordt ook hersteld en omgebouwd tot een Pruissische T14 in Pruissische livrei (ongeveer), waarvan de Belgische Staat er twee in bedrijf had gedurende een 6-tal jaar na WO I. Beide locomotieven zijn van het merk Fleischmann.

Zo naast elkaar is het duidelijk dat beide locomotieven varianten zijn van elkaar: De T14 is de tenderloc-variant van de P8.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Thanks, Gerolf. Nu, ik leid aan de gekende ziekte: ik koop sneller (afdankertjes) dan ik kan ombouwen. Maar ze komen zeker aan de beurt... ooit.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Dit Fleischmann setje (837929) ontvangen. Wat mij betreft mogen er nog wat varianten van komen ...





Ook maar de CFL set (837917) erbij gekocht. Wat mij betreft kunnen die mooi samen in een sleep  ;).

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Deze week de gas tank wagons van Arnold ontvangen.

HN6419


HN6420


Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Coming soon... M'n eerste zwaar verbouwde schaal N locomotief... Nu al de bijnaam het monster!


Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

Jasper, ik ben heel benieuwd naar jouw 29. Ik zoek al heel lang naar een kandidaat start-loc om om te bouwen, maar nog niet echt gevonden behalve mogelijk, maar niet ideaal, een Amerikaans 2-8-0 van Bachmann. Dus, ik ben benieuwd naar de ombouw, maar ook naar het model dat je hebt gebruikt als basis.

" LET THE BEAST LOOSE! "   ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Dag Michiel, grappig dat je het over de Bachmann Consolidation hebt.... Dat is immers de locomotief die ik gebruikt heb!  ;D Ideaal is deze natuurlijk niet, het chassis heeft immers niet dat typische kenmerk van de 29 dat de achteras wat verder staat van de rest... Maar nu de loc bijna klaar is, stoort me dit niet echt en is het een compromis waar ik mee kan leven.

Er waren best wel wat ingrepen nodig om deze te verbouwen!

- Het verwijderen van de rookkastdeur en stoomdommen
- Het inkorten van de schouw
- Het rechttrekken van de omloopplaat en verplaatsen van de compressor
- Het verlagen van de cabine
- Het volledig nieuw bouwen van de tender
- Bouwen van een nieuwe stoomdom en de bovenkant van de vuurkist
- Nieuwe leidingen en andere appendages...

Voeg daarbij nog heel wat schuur-, verf- en knipwerk voor het maken van de windleiplaten en je bent wel eventjes bezig ja! Gelukkig kon veel gerecupereerd worden van de donorloc.
Het resultaat is niet slecht momenteel, maar ik ben nog nog niet helemaal tevreden. De voorste bufferbalk is nog te laag en moet verhoogd worden, en ik moet nog allerhande typisch Belgische details toevoegen zoals de afdekplaats van de schouw en een olielamp.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jappy

Update: ik heb me vanavond er wat aan gezet en de angstaanjagende operatie voor het verhogen van de bufferbalk uitgevoerd... Met succes! Ik noemde de machine wel 'het monster', maar eerlijk gezegd... Ik vind het best geslaagd voor een eerste zelfbouwproject! Het smoelt als een 29er, al zien ik nu op de foto's wel sowieso nog puntjes waar aan gewerkt moet worden. De bufferbalk moet nog worden aangepast, de beschermhuls van de compressor moet nog een extra laagje groen... En natuurlijk de kleine details en de nummers op de cabine. Maar daarnaast. Ik ben tevreden! Ik heb een 29 in schaal N.  8)

Sorry voor de kwaliteit van de foto's, daar ben ik helaas geen expert in.









Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Als eerste ombouwproject heb je niet de makkelijkste ombouw gekozen, maar knap dat je dit gedaan hebt. Zoals je zegt, smoelt al goed. Het enig wat me toch meteen opviel is de wel erg hoge en nogal grillige stoomdom. Lijkt me niet te moeilijk om deze wat te verlagen en bij te werken. Maar in elk geval, knap gedaan en je hebt voor schaal N een heel unieke Belgische locomotief.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ziet er inderdaad een geslaagd ombouwproject uit.  Unieke nieuwe aanwinst
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan