Uw nieuwste (Belgische) N schaal aanwinst

Gestart door 59erke, 25 december 2018, 14:36:17 PM


Michiel

Prachtige Brossel, Koen!  8)

Ik heb deze sleep voor mijn TPIII verzameling bij elkaar verzameld de laatste maanden. De eerste zes bakwagens zijn van Modelbahn Union Omm34, een Minitrix CAB ketelwagen, twee oude Fleischmann bakwagens en een oude, defecte 59 van Roco die ik zou willen restaureren.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Mooie sleep hoewel de CAB er volgens mij niet echt in thuis hoort volgens TP.

(PS, Als je onderdelen nodig mocht hebben voor de 59, ik heb hier wel wat spare parts liggen)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Die CAB kwam eerder toevallig binnen; een laag bedrag gezet, en toch gewonnen. En bedankt voor het aanbod voor de onderdelen van de 59. Als ik iets nodig heb, laat ik het je weten. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Een goede tip voor het restaureren van de Roco 59: vaak ontbreken de buffers of bufferbalken. Je kan deze als reserve laten printen op Shapeways, heb ik ook gedaan voor de mijne.

https://www.shapeways.com/product/8MYQ2BQZJ/8x-buffers-nmbs-sncb-hld59-roco-1-160?optionId=55561357&li=shops
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

Dat had ik ook al gezien, en ik was inderdaad van plan om zo'n setje bufferbalken met buffers te bestellen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een aanwinst met een verhaal:
Zo'n 10 jaar geleden, toen ik nog met m'n Brussel-Noord project bezig was, zag ik toevallig een merkwaardige foto van een locomotief aan het perron, vertrekkensklaar met een express-sleep aan de haak. Het was een locomotief dat ik niet kon thuisbrengen, met vreemde zilveren ringen op de rookkastdeur. Deze locomotief midden in Brussel? Hoe, wat?... De oorspronkelijke foto vind ik niet meer terug, maar ze is op mijn netvlies gegrift.



Veel later, toen ik zocht naar kandidaat Belgische locomotieven, noteerde ik ook de Beierse S 3/5. Bleek dat deze ook in N beschikbaar was, en dat deze als oorlogsschademateriaal aan Belgiƫ werd geschonken. Perfect voor mijn baan dus. Groot was mijn verrassing toen ik na opzoeken de snuit van deze locomotief zag: DE ZILVEREN RINGEN!



Vele jaren heb ik gejaagd op een betaalbare occasie van dit Minitrix model, maar deze bleek zeldzaam en zeer gegeerd. Prijzen gaan steeds ver boven de 100, tot 200+ euro voor een 2de-hands exemplaar. Vorige week heb ik dan toch de knoop doorgehakt, en er ook eentje aangeschaft. Duur, maar een mens kan toch niet altijd neen blijven zeggen... niet?

En dus heb ik er een Belg bij: de S 3/5, waarvan er bij de Belgische Staatsspoorwegen twee waren ingeschreven... tot 1923. Want het waren geen Pruissen, en dus schrapte de "Etat Belge" deze moderne expres-locomotieven weer even snel als ze ingeschreven waren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Mooie loc.
Waarom hebben ze die hier eigenlijk zo snel buiten dienst gesteld?
Modelbouw is een kunst

Michiel

Efficientie en kosten voor het onderhoud. Belgiƫ kreeg ongeveer 2200 locomotieven, waarvan slechts ongeveer 150 een allegaartje van niet-Pruisisch. Men verkoos om enkel de Pruisische locomotiven te behouden (behalve een paar zoals de T18 en G12), en daarvoor de opleidingen (besturing en mechaniek) en wisslstukken te doen. Bij de 150 niet-Pruisen waren maar een paar imposante, moderne machines (S3/6, S3/5, ...) maar het merendeel waren zwakke en verouderde locomotieven. Ze werden op een zijspoor geparkeerd (dikwijls vele jaren), en beetje bij beetje verschoot.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Zeer mooie aanwinst Michiel, en inderdaad die donkere kleur met die zilveren ringen op de rookkast maken er een uniek model van
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

BC911

Nog wat fotootjes van spullen die ik gekregen / gekocht heb rond de jaarwisseling:

Arnold - Railtrans NV - 4839


Modellbahn Union G34010 & G34011. Zeer mooi afgewerkte modellen!

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

Die modelbahn Union bakwagentjes zijn inderdaad erg mooi. Ik heb er recent ook een paar gekocht. Echt mooi spul.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Hoe zijn de rijeigenschappen trouwens van deze wagentjes ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Ik kan ze nog niet testen, heb nog geen rijbare baan. Ik ben ook benieuwd. Vooral bij de kortkoppelingen stel ik me vragen. Ze bewegen vrij stroef, en koppelen niet kort. Maar voor de rest... ikke ook benieuwd.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)