ESU Class 77, Problemen met ombouw naar 3 Rail

Gestart door mardig23, 22 december 2018, 08:30:09 AM

mardig23


Ik heb gisteren na lang zoeken een Class 77 Crossrail kunnen overnemen van een Forumlid bij de buren.

Deze is volledig werkend te zien geweest op een digitale 2 rail baan.
Bij thuiskomt eerst de Nederlandstalig handleiding gedownload, en gelezen.

De sleper plaatsen was een makkie, en volgens het boekje kan je die dan gewoon op een baan zetten en herkent hij automatisch het protocol.
Heb even een testbaantje gelegd met de MS3, en C rails, en inderdaad de loc meldt aan op DCC.

En dan begint het, na enkele tellen begint hij te zoemen, en nog enkele tellen verder gaat de MS3 op STOP.

Volgens mij lijkt het op een kortsluiting, maar ik zie niet hoe dat kan. Ik heb ook op de fora gelezen dat de microswitch onderaan de sleper erg gevoelig is, en het herplaatsen van de sleper soms kan helpen. Zo gezegd, zo gedaan, maar helaas pindakaas, geen verbetering.

Het is ook niet mogelijk CV's uit te lezen of te herschrijven.

Als iemand me even laat zien hoe je een filmpje plaatst op het forum zal ik dat hier even bijzetten.
Het maakt meteen duidelijk wat ik bedoel...



Mvg Karl
Mvg Karl

bekie

Hallo Karl,
het heeft waarschijnlijk te maken met die microswitch onder de sleper. Die wordt waarschijnlijk niet ver genoeg ingedrukt, zodat de loc/decoder denkt: ik sta op tweerail en niet op drierail. Er zijn hier en daar op het internet wel gemakkelijke oplossingen te vinden om die microswitch beter in te drukken.

Antoon
 

mardig23

Hoi Antoon,

Heb je eventueel een link naar de oplossingen?
Ik zie enkel de oplossing op de site van ESU, maar daar komt solderen aan te pas, en dat wil ik in eerste instantie vermijden.

Alvast bedankt,
Mvg karl
Mvg Karl

eve

Ik lees : "... en inderdaad de loc meldt aan op DCC. ".

Dus moet de centrale de decoder "zien".
Zit het probleem dan bij de slepermontage ?

Mvg, Erik.

mardig23

Inderdaad, Erik.

Dacht ik ook, maar ik weet het niet...
Mvg Karl

krispy

Dus als test , sleper onderuit en even op 2rail testen , indien dan probleem weg , zoeken rond het monteren sleper , anders zit het elders.

Heb hier ook een ecu rijden , maar toen die nieuw was ook problemen gehad op 2 rail weliswaar,
Was toen de decoder die defect was.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

mardig23

Hoi Kris,

2 rail doet het perfect.
Vandaag dat ik uitga van de slepermontage.
Vraag is hoe het op te lossen. ;)
Mvg Karl

Rangeerduivel

Onlangs heb ik hetzelfde meegemaakt, maar dan in omgekeerde zin.
Na het verwijderen van de sleper deed de loc niets meer.(ik rij tweerail)
Ik heb de loc toen in handen gegeven van de electrotechnieker van Amsac, en die had het in een niks geklaard.
het lag idd aan het "schakelaartje" dat je automatisch omzet als je de sleper inplugt. (jawel, hier hoort een t op het eind! ;D)
Hij heeft mij toen gezegd dat het een zeer gevoelig iets is en je er best niet aan peutert als je geen kennis van zaken hebt...
Maar daarmee is Uw probleem niet opgelost hé Karl... ::)

;)

mardig23

Nee, das waar Rudy :o

Zit deze brave mens hier ook op het forum?
Mvg Karl

mardig23

Up date,

Effe MS volledig gereset, en een Marklin Mfx erop gezet om te testen of alles werkt.

Check,

Daarna de ESU er terug op, en geeft gelijk kortsluitingsmelding.
Hij meldt dus niet aan.
Ik denk dat we nu wel zeker kunnen zijn van de oorzaak.

Maar hoe los ik dat op?
Mvg Karl

Metpetergaathetbeter

#10
nee helaas,of misschien eens komen lezen Karl,die persoon woont in Dendermonde, misschien eens langsgaan bij een club in het Antwetrpse, ook bij ons wordt er al eens vrijblijvend aan materiaal gewerkt,een nee heb een ja kun je krijgen ?

mardig23

Hoi Peter,

Dendermonde, das hier toch vlak bij mij?

Nuja, ik kan daar moeilijk zomaar binnen vallen hé ::)

Zou jij of Rudy misschien aan de man eens willen vragen of hij me kan/wil helpen?

Mvg en bedankt Karl
Mvg Karl

Metpetergaathetbeter


Rangeerduivel

Citaat van: mardig23 op 22 december 2018, 15:56:59 PM
Dendermonde, das hier toch vlak bij mij?

Nuja, ik kan daar moeilijk zomaar binnen vallen hé ::)

Zou jij of Rudy misschien aan de man eens willen vragen of hij me kan/wil helpen?

Als je Dendermonde en A'pen vlak bij elkaar kan/wil noemen....ja.
maar Dendermonde ligt uiteraard op de paaaaarking... ;D ;D ;D
Ik wacht af want ik weet niet wat de "PB onderweg" van Peter inhoudt, indien geen positief resultaat kan ik de man ook wel contacteren.
een Email-adres geef je niet zo maar zonder toestemming dacht ik.... :-\

;)

mardig23

Ja, voor mij is dat vlak bij elkaar :o
Ik doe nogal wat km/j dus ;)
En vooral, het is de juiste richting uit. Liever naar Dendermonde dan naar de andere kant...

Komt met Peter wel goed, en zo niet trek ik wel eens aan uw oren :P
Mvg Karl