Digitale koppeling van Roco

Gestart door belair, 08 september 2006, 22:53:38 PM

belair

Ik heb een draadje staan op volgende link, ik heb problemen met het aansluiten van mijn koppeling op mijn decoder.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2843
Luc

Gerolf

Ik had het daar al gelezen, maar ikzelf ben een digitale leek. Ik had gehoopt dat je van andereen een goed antwoord zou krijgen.
Mijn idee: de polariteit van je koppelingsspoel heeft geen belang: ??n draad van je koppeling aan de massaleiding van je decoder, de andere aan je vrije uitgang... als dat tenminste het draadje is waaraan je 500mA kan hangen. De besturing van de koppeling zou je met F1 doen.
Zijn er geen kleurcodes voor de decorderdraadjes?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Die zijn wel gekleurd ja maar er zijn geen papieren bij wat wat is van kleur. Ik vermoed dat het stukje draad die er bij aanhangt wel voor die koppeling zal zijn maar de tweede draad van de koppeling weet ik geen raad mee. Ik weet niet welke van de 8 andere draden er massa zou kunnen zijn. Het zijn allebei Roco. Bij Roco zelf heb ik ook geen antwoord alhoewel ze mijn mailtje hebben geopend.
Luc

Gerolf

Zijn daar geen NEM-normen voor (voor de massakoppeling, kleurcode met de decoder, bedoel ik) ?
Kijk eens hier: http://www.ata-train.be/nederlands/ata_web08d1.htm
Voor zover ik er uitkom: groen en blauw (blauw is de gemeenschappelijke, blijkbaar een positieve massa)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ik kan me wel voorstellen dat Roco geen antwoord geeft.

Men heeft de koppeling zonder meer uit het programma gehaald om dat ze (zacht gezegd) niet erg stevig was,elektrisch gezien.
In alle geschriften zegt roco dan ook dat men geen informatie, over hoe aan te sluiten of welke decoder te gebruiken,geeft.
Alleen op de complete lok met decoder en koppeling geeft (GAF) men garantie.
Als ik maar een zo een koppeling had gooide ik hem in het vuilvat.[:(!]
Maar goed een beetje proberen kan altijd.

sterkte en succes

wim ysbeer

wim ysbeer

TrainTechnology

@Belair,

Ik weet ook niet precies hoe deze koppeling werkt, maar neem eens een gelijkspanningsvoeding van ongeveer 9 tot 12 V (kan een eenvoudig netadaptertje zijn waarvan je de stekker afsnijdt), sluit ??n van de draden aan op de minpool en tik met de andere tegen de pluspool. Als de koppeling hiermee openspringt, dan is dit de juiste polarisatie. Zoniet, wissel dan de draden om. Als de koppeling nu nog niet reageert, dan is hij waarschijnlijk kapot en ga je er niet veel meer mee aanvangen.

Aansluiten gaat dan als volgt:
- pluspool aan de blauwe draad van de decoder (gemeenschappelijk pluspool voor de functies)
- minpool aan de groene of paarse draad van de decoder (resp. F1 of F2, kan in de meeste decoders herprogrammeerd worden met "function mapping")

OPGELET: Zo'n koppeling mag je maximaal een paar seconden activeren, het spoeltje binnenin warmt zo snel op dat het na een tiental seconden meestal doorbrandt![B)]
Een tijdschakeling die de koppeling automatisch uitschakelt is dus wel een must. Dit kan bij sommige decoders geprogrammeerd worden, bij anderen heb je een extra schakelingetje nodig zoals de ZS1 van Krois Modell. Die fabrikant heeft trouwens ook digitale koppelingen die als alternatief kunnen dienen.

Groetjes,
Mattias

ysbeer

Mogen de twee onderwerpen niet bij elkaar.
Nu geef ik antwoord op A en iemand anders op B

wim ysbeer

Gerolf

Belair heeft zijn onderwerp in een andere rubriek gezet, omdat er in de eerste niemand leek te reageren. 't Is zeker niet de correcte methode, maar hij heeft nu wel zinnige antwoorden gekregen.
De onderwerpen bijeenvoegen is nu alleen maar mogelijk door een administrator: vermits er op beide draadjes intussen beantwoord is, kan Belair - zijnde starter van de onderwerpen - geen van beide draadjes meer wissen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Rolf

Duidelijker had je het niet kunnen zeggen[;)]

wim ysbeer

belair

Sorry jongens, maar gezien ik nergens antwoord kreeg en eigenlijk na het volledig nakijken van de forum een link gevonden had naar draadjes betreffende koppelingen.
Toch bedankt voor de hulp van iedereen.
Luc