MSM 187

Gestart door Michael, 19 december 2018, 10:15:09 AM

ceuleer

De personen die MSM samenstellen, hebben die dan geen contact met de PR dienst van de fabrikanten ?
Als er nieuwe locomotieven aangekondigd worden, zijn er dan geen proefmodellen die eens serieus aan de tand gevoeld kunnen worden door de redactie ?
Er rijden 10-tallen verschillende modellen op de Belgische en Nederlandse sporen van private operatoren, en van de NS, DB,CFL,.... Ga zo maar verder.
Test deze locomotieven grondig, zorg dat ze digitaal zijn, test van elke loc de trekkracht, test ze op een helling met een sleep wagons tot hij niet meer boven geraakt.
Zo krijgen we een beeld van het materiaal dat op de Belgische sporen rijdt en of ze voldoen als model.
Er is niks erger dan een loc te kopen waarvan je de eerste dag al niet tevreden bent wanneer die op de baan gebruikt wordt.
Zo worden problemen in korte bochten en lange slepen van wagons duidelijk voordat je de loc ook maar betaald hebt.

steamdriven

Wel, voor mij is MSM een quasi perfect blad. Koop het al jàren (naast Loco-Revue, Voie Libre en N-Bahn Magazin; Modelleisenbahn soms) en elke maand is MSM toch weer uniek in dit lijstje. Mooi gepresenteerd en gevarieerd.

Maar waar wordt toch over geklaagd, vraag ik me soms af. Heel veel mensen met hele lange tenen overal.
In dit nummer van 80+ pagina's staan er misschien 15 die niet direct met ons Belgisch patrimonium verband houden. En zelfs dan nog.. Een industriespoor zoals Grossbeerdorf is universeel interessant. En Belgische banen naar buitenlands voorbeeld ook.

De modelspoorhobby, ik ben er 25 jaar tussenuit geweest. 't Is te zeggen: Ik ben het steeds vanaf de zijlijn blijven volgen, o.a. met het lezen van magazines en het www. De learning curve is steep, maar aan MNM én de lokale club heb ik al veel kennis te danken.
En Belgisch interesseert me. Natuurlijk. Maar "puur" Belgische al veel minder. Ik ben zelf professioneel dag in dag uit betrokken bij het Belgische spoor en ik krijg graag ook eens wat anders voorgeschoteld. De mix die MSM de laatste jaren brengt is voor mij ideaal. Ik heb nummer 187 pas sinds vanmorgen maar ik savoureer dat. Vanmorgen heb ik het interessante artikel over de ombouw van Peco wissels achter de kiezen. Inspirerend. Eens kijken wat ik daarvan met mijn Tillig smalspoor kan gebruiken. ;)
Ongetwijfeld ga ik nog wat Belgisch bouwen maar de afgelopen jaren ligt mijn volledige interesse bij het (Bosnische) smalspoor en meebepaald bij de voormalige Bregenzerwaldbahn. Mijn eerste nieuwe thuisproject zal dan ook daarover gaan. Spijtig dat dat dan blijkbaar hier niet zo gewaardeerd wordt.
Ik weet hoe moeilijk het is om tegen een continue deadline te werken elke dag. Wat MSM elke maand opnieuw voorschotelt, dat doe ik -letterlijk- mijn pet voor af! Ik zou zeggen: Doe zo voort.
En dat het tijd wordt dat ik eindelijk eens een abonnement neem...  ;D

Verder nog een Fantastisch 2019 aan eenieder!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

mark7758

Er is geen 1 blad perfect.
Ik lees meer dan 5 verschillende bladen en allemaal hebben ze hun sterkte kanten en slechte kanten.
Je leest van allemaal wat je wilt.
Dus ga zo verder. En fijne oud-Nieuw.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Johnnytrein

En ook vandaag niks ontvangen van modelspoormagazine. :-\
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Opazwitserland

Gisteren met de snelpost in Zwitserland in de bus gekregen.  Weer heerlijk lezen.  Proficiat .
Voor allen een fijn 2019. 

Metpetergaathetbeter

#35
Citaat van: Ludwig op 30 december 2018, 19:33:21 PM
De artikels van Emmanuel Nouallier zijn prachtig maar na al die jaren heb ik ze wel een beetje gehad
ondanks Emmanuel echt fraaie dingen maakt heb ik hier en daar dezelfde opmerking al gehoord en ik ook neig die gedachte.
Akkoord dat daar soms eens aandacht aan geschonken wordt maar zoals de legendarische Vlaamse uitspraak die ook in Van Dale te vinden is "trop is teveel en teveel is trop", (bekende uitspraak van wijlen premier Paul Vanden Boeynants die hij ook heeft gemaakt toen hij tijdens ontvoering steeds worteltjes uit concerveblikken te eten kreeg, nogal geluk dat ze hem niet lieten eten van zijn worsten want dan had men kunnen spreken van marteling!)

Er zouden vaker eens treinsamenstellingen in mogen is een persoonlijke mening, anderen?????
Maar dan bv.uitzonderingen van gekende samenstellingen die afweken van de normale samenstelling door wagons weg te laten, te vervangen of gewoon toe te voegen!

erik50

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 31 december 2018, 14:38:48 PM
Citaat van: Ludwig op 30 december 2018, 19:33:21 PM
De artikels van Emmanuel Nouallier zijn prachtig maar na al die jaren heb ik ze wel een beetje gehad
ondanks Emmanuel echt fraaie dingen maakt heb ik hier en daar dezelfde opmerking al gehoord en ik ook neig die gedachte.
Akkoord dat daar soms eens aandacht aan geschonken wordt maar zoals de legendarische Vlaamse uitspraak die ook in Van Dale te vinden is "trop is teveel en teveel is trop", (bekende uitspraak van wijlen premier Paul Vanden Boeynants die hij ook heeft gemaakt toen hij tijdens ontvoering steeds worteltjes uit concerveblikken te eten kreeg, nogal geluk dat ze hem niet lieten eten van zijn worsten want dan had men kunnen spreken van marteling!)

Er zouden vaker eens treinsamenstellingen in mogen is een persoonlijke mening, anderen?????
Maar dan bv.uitzonderingen van gekende samenstellingen die afweken van de normale samenstelling door wagons weg te laten, te vervangen of gewoon toe te voegen!

+1
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

erwin9

Wat ik voor mezelf, en waarschijnlijk ook tal van andere lezers (hoop ik) interessant zou vinden is wat uitleg over "goederenwagens". Enerzijds de goederenwagen in de werkelijkheid, anderzijds de modellen van deze wagen.
Meer specifiek de kenmerken in bepaalde tijdperken, de nummering, de inzet.  En een soort "steekkaart" van elk type goederenwagen, en eventueel ook rijtuig, met de technische gegevens (gewicht, afmetingen, nummering, enz). Uiteraard aangevuld met de nodige documentatie (tekeningen en foto's).
Ongetwijfeld kan men hier per nummer wel een aantal pagina's besteden!
Ik denk dat we hiermee nog wel enkele decennia aan nummers kunnen vullen, zonder in herhaling te vallen.  Ik heb dit vroeger in Spoorweg Journaal enkele malen gezien, helaas iets te weinig en te onregelmatig.

Ongetwijfeld een hele puzzel om dit als "reeks" van artikels op te maken, maar ik denk dat vele lezers hier toch wel interesse in hebben. Zoniet, dan zullen we het hier vlug lezen  :)
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Rangeerduivel

Niemand houdt jullie tegen om eens een artikel (met foto's) op te sturen ter publikatie in MSM.
De redactie is hier vragende partij...en het loont nog een beetje ook.(al zal je er niet rijk van worden! ;D)

Dus diegenen die hier denken maandelijks weerkerende vulstof te kunnen leveren, ga je gang...
Ikzelf ben ook reeds verzocht geweest een verslag van een verbouwing treinstel af te leveren maar;
"Schoenmaker, blijf bij je leest..." ::)

;)


modelbaanHO

Ik vind het nog steeds een top magazine. Dat wil niet zeggen dat ik alle artikelen even interessant vind.

Zolang er goede mix is van artikelen zoals dat nu het geval is, is dat voor mij OK.

Er worden hier wel een aantal goede suggesties gedaan, o.a. info over rollend materiaal en treinsamenstellingen zijn artikelen die zeker mijn interesse hebben. Onlangs ben ik nog op zoek gegaan naar info over het type ICE dat in België rijdt. Dat is het type ICE3, maar daar bestaan verschillende bouwreeksen van. Alleen bouwreeks 406 is geschikt om in België te rijden. Bouwreeks 407 (ook aangeduid als type ICE3) is ook geschikt om in België te rijden, waar wordt voorlopig alleen ingezet op de verbindingen Duitsland - Frankrijk. Maar wat zijn dan de verschillen tussen BR406 / BR407 en de andere bouwreeksen van het type ICE3, en welke van die types zijn dan ook in model verkrijgbaar. Roco brengt binnenkort de 407 uit, maar aangezien die niet in België wordt ingezet...

Dit is maar een voorbeeld van informatie die voor de modelspoorder van belang kan zijn. Zeker nu er meer en meer "vreemde" operatoren op de Belgische sporen rijden enerzijds en anderzijds er meer en meer materieel verdwijnt dat een modelspoorder nog graag op zijn modelbaan wil laten rijden en men belang hecht aan een beetje waarheidsgetrouwheid.


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Leuke discussie , er zijn veel verschillende modeltreinliefhebbers , je hebt de bouwers , je hebt de elektronica specialisten , je hebt de scenery meesters , de rijders enz... heel veel verschillende interesses....

Mijn voorkeur gaat naar het digitaal gebeuren , als we mee willen zijn met de tijd moeten we bijna verplicht ( als we de verkopers mogen geloven) alles automatiseren , sommigen houden daar dan ook van om op enkele knoppen te drukken en alles begint volautomatisch te rijden , ik rij dan wel digitaal maar ik heb nog graag zelf wat controle over het treingebeuren.

Ik weet dat niet iedereen een geboren schrijver is zoals er op de redactie van MSM rondlopen , en de materie is héél erg uitgebreid en best wel moeilijk te verwoorden , maar eens iets schrijven over de huidige digitale componenten , centrales , wisseldecoders , seindecoders , welke merken springen er uit qua aansluiten en bediening , je digitale loc laten rijden als een Zwitsers uurwerkje , wat moet je daar voor hebben om die zo te laten rijden , en hoe doe je dat vervolgens , welke CV's moeten daarvoor aangesproken worden enz.....
Als we dan toch in het digitaal gebeuren zitten , hoe kan je zelf je loc voorzien van schakelbare sluitlichten , cabineverlichting enz...

Voor de rest sluit ik mij graag aan bij de meningen van o.a. ceuleer - erwin9 - modelbaanHo - MetPeter......

minitreintje

Citaat van: Rangeerduivel op 31 december 2018, 17:00:35 PM
Niemand houdt jullie tegen om eens een artikel (met foto's) op te sturen ter publikatie in MSM.
De redactie is hier vragende partij...en het loont nog een beetje ook.(al zal je er niet rijk van worden! ;D)

Dus diegenen die hier denken maandelijks weerkerende vulstof te kunnen leveren, ga je gang...
Ikzelf ben ook reeds verzocht geweest een verslag van een verbouwing treinstel af te leveren maar;
"Schoenmaker, blijf bij je leest..." ::)

;)

Hoe loopt dat ongeveer zo'n publicatie? Lijkt me wel interessant. Ik heb nog wel enkele toffe onderwerpen naar Belgisch voorbeeld :)

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

mark7758

Gewoon mailtje aan Luc of Guy sturen. 8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

minitreintje

Okay :)
We zullen zien...


groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *