Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Pimp 5541

Gestart door 55erke, 18 december 2018, 21:45:39 PM

Robrecht

Allemaal knappe resultaten!

Die deur van die 5539 springt er wel uit :) was dat zo in het voorbeeld ook? Had dit een reden?

En ik zie dikwijls nummers met een . (punt) voor hun nummer, heeft dit een speciale betekenis? (sorry .. ik moet nog veel leren :D)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Rangeerduivel

#16
Citaat van: BrainFeeder op 20 december 2018, 16:40:28 PM
En ik zie dikwijls nummers met een . (punt) voor hun nummer, heeft dit een speciale betekenis? (sorry .. ik moet nog veel leren :D)

Dat punt voor het nummer was de aanduiding dat de stoomketel werd verwijderd.
Deze loc's werden dan enkel nog gebruikt voor goederenvervoer of passagierstreinen in de zomerperiode.
De stoomketel zorgde er voor dat rijtuigen konden verwarmd worden (met stoom uiteraard)
later werd overgeschakeld naar electrische verwarming en de diesels die daarvoor een electrische generator kregen waren herkenbaar door eerst een blauwe streep (bvb 5523) en later door helemaal blauwe kleur, zie bvb 5515 en 6215.

;)

Robrecht

Bedankt voor de uitleg!
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

55erke


De reeks 55 had zo  zijn eigenaardigheden, rare deuren waren daar zo eentje van.
Een leuke loc om in model na te bootsen leek mij de 5504 , deze had in de laatste dagen van zijn carrière een nogal vreemde machienekamerdeur. Hier Foto's van het grote voorbeeld ;

5504aa by J S, on Flickr

5504feb06 by J S, on Flickr

In model is ie dan zo geworden , beetje jammer dat het blauw niet goed zichtbaar is, er is nogthans een blauw streepje...

20181228_200513 by J S, on Flickr

20181228_200237 by J S, on Flickr

Hier tussen de 5521 en de 5532 , de 5532 is een dummy die voor dubbeltracties word gebruikt.

20181228_200629 by J S, on Flickr

Groetjes
Johan




Edwy

De 5541 is mijn absolute lievelingsloc, voor mij is het daar allemaal echt mee begonnen, ( de diesellocliefde )

Vond het ook zeer jammer dat deze de rare ( mss foute ) neusschildering, ik zou dit van de mijne ook graag nog aangepast zien. Maar zelf ben ik daar geen held in...

Heerlijk om dit hier te zien, top werk

Powered By Diesel

#20
Na het lezen van dit draadje, mij ook gewaagd aan het herspuiten van de band op de snuit en lichte weathering toegepast.
Enkel voor de zijvensters vond ik nog geen deftige oplossing en heb ik voorlopig zo gelaten.

- Front groene balken gecorrigeerd
- Cabines geschilderd, interieur iets aangepast en aan 1 zijde machinist geplaatst
- Frontschort langs een zijde dichtgemaakt met plaatje plasticard en imitatieslangen geplaatst uit de rommeldoos
- Koppelingshaak met koppeling gemonteerd
- Kranen bordeaux en wit aangestipt
- Opstapjes en plaat op het front met gele verf aangestipt
- Opstapjes onder deuren op onderstel: achterste stuk donker geverfd, zodat deze precies los staan / zweven.
   Bij het grote voorbeeld hangen deze aan de kast
- Lichte weathering, daar ik op de foto's die ik terugvond online van de lok tijdens de jaren 90 deze er steeds redelijk proper erop stond.


5541 Light weathering by W Daelmans, on Flickr
running on heavy fuel

55erke


Knap gedaan ! 
Juist de echte 5541  ;)


ERVIN

Zeer zeker geslaagd Wim.  ;)

evan

yep een geslaagd resultaat
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Powered By Diesel

Bedankt voor de complimenten mannen !

En weer wat bijgeleerd.

1. Heb gemerkt op de cabine dat de lichte weathering die Marklin op het dak heeft aangebracht, er zeer snel afkomt bij het reinigen met IPA (IsoPropyl Alcohol) verdund met water.

2. Om de juiste kleur groen te vinden, heb ik de grote rooster uit het dak geklikt, en op het stuk daaronder proefstukjes groen gespoten om het passende groen te vinden. De haakjes van deze rooster breken wel gemakkelijk (bij mijn exemplaar toch). Heb hem daarna gelijmd.
Groene kleur die ik gebruikt heb is mengeling van MIG-052 Deep Green met MIG-032 Satin Black
running on heavy fuel

Edwy

Mooi gedaan, heeft u mss een detailfoto van de neus nu de groene lijn juist is aangebracht, dat stoort het meest vind ik bij mijn 5541. Ik zou dit van de mijne ook nog graag aangepast zien maar ik ben daar geen held in

Powered By Diesel

Hierbij nog enkele foto's ook van beide fronten.
Op een ingezoomde foto zie je imperfecties, maar het spuitwerk van Marklin was ook niet perfect.
Moeilijkste stuk was eigenlijk de ladders en cabine demonteren.

Als afplaktape had ik gewone SAM afplaktape van de DoeHetZelf gebruikt en de verf met de Airbrush
Heb afgeplakt tot net achter de ronding / naad van de cabine.


5541_Top_01 by W Daelmans, on Flickr


5541_Front_02 by W Daelmans, on Flickr


5541_Front_01 by W Daelmans, on Flickr



running on heavy fuel

Karel A.J.

Die foto's werken niet voor mij, als ik op de links klik wordt er naar een login gevraagd bij flikker. Die ik niet heb, uiteraard.

Powered By Diesel

Citaat van: Karel A.J. op 03 maart 2021, 19:44:59 PM
Die foto's werken niet voor mij, als ik op de links klik wordt er naar een login gevraagd bij flikker. Die ik niet heb, uiteraard.

Heb instellingen op Flickr aangepast. Zou nu moeten werken.
running on heavy fuel