Pimp 5541

Gestart door 55erke, 18 december 2018, 21:45:39 PM

55erke

Beste treinfanaten ,

Iedereen kent hem wel , de NMBS 5541 van marklin.
Voor velen wellicht al een tijdje afgeschreven door de komst van de vanbiervliet 55ers.
Nochtans een robuuste loc die er best wel goed uitziet. Hier in Depot Bell zijn ze nog goed vertegenwoordigd. Helaas zitten er ook wat fouten in , maar daar kunnen we iets aan doen.
Ik had nog een originele 5541 in de kast staan , ooit eens gekocht als pluklok voor onderdelen
Maar onderdelen genoeg dus het beestje word opgewaardeerd.
De grootste fout is de schildering die op de koppen niet klopt , de groene band moet boven de lichtblokken wat verder naar het midden lopen. Verder is op de zijvenster een zilveren rechthoek aangebracht  die moet doorgaan als het schuifraam wat niet echt geslaagd is.
Hier volgt een verslagje van de verbeteringen die ik heb uitgevoerd aan de 5541
We zullen beginnen met een foto van de 5541 in het echt ;

nov05.5541 by J S, on Flickr


Hier dan de originele Marklin 5541 ; ( zonder bufferbalk zie ik nu pas 😁)

20181218_180337 by Fik Paljas, on Flickr

20181218_180405 by Fik Paljas, on Flickr

Om te beginnen worden voorzichtig de bufferbalken , ladders , handgrepen , interieur , ruiten verwijdert.
Vooral bij de ladders en de handgreep op de front  moet men voorzichtig te werk gaan.
Hier een foto van de gestripte loc naast de 5533 die wel de juiste schildering heeft ;

20181218_180523 by Fik Paljas, on Flickr

Dan gaan we de schildering aanpassen , de 5533 word gemeten om te weten tot waar de band moet komen.
Eerst word het geel boven afgeplakt met dunne afplaktabe ( ooit eens gekregen van een forumlid )
Daarna word het schuine stukje afgeplakt. Het spreekt voor zig dat je hier beter je tijd voor neemd , ikzelf ben 5 keer opnieuw begonnen met afplakken en eigenlijk is het nog niet helemaal geslaagd...

Hier foto's van het afplakken;

20181218_180622 by Fik Paljas, on Flickr

De 2 schijnbaar onnodige verticale stripjes dienden om de afstand van het midden af te bakenen ;

20181218_180703 by Fik Paljas, on Flickr

Daarna volgt het verven zelf , ik heb dit met het penseel gedaan
Het "ongeveer" juiste groen word bekomen door verschillende groenen te mengen en teststukjes maken tot het beste resultaat  je aanstaat.  Tenzij je bij Marklin de pot groene verf gaat halen zal er altijd een klein verschil zijn maar echt opvallen doet het niet. Het is een kwestie van blijven proberen tot je het niet meer beter krijgt.

20181218_180752 by Fik Paljas, on Flickr

Daarna worden de 2 vlakjes tussen de ramen zilvergrijs geverfd, ook de ruitenwissers , meegegoten  met de kast mogen eens aangeraakt worden met zilvergrijs.  het interieur krijgt een iets donkere tint grijs en een treinbestuurder.

20181218_180910 by Fik Paljas, on Flickr


De uitlaten op het dak worden uitgeboord met een dun boordje en een likje zwarte verf er door doet de rest
;

20181218_181015 by Fik Paljas, on Flickr

Voor de ramen heb ik 4 dunne kadertjes in de rommeldoos gevonden die ik wat kleiner en dunner heb proberen te maken. Deze bedekt de zilveren vierkant op het raam.
Ideaal is deze oplossing nog niet , heb al wat geëxperimenteer met oplossingen , zelf groene vierkant schilderen , kleine latjes ertussen .... een ideale oplossing heb ik nog niet. Wellicht zouden messing kadertjes het beste zijn.


20181218_180941 by Fik Paljas, on Flickr

Daarna krijgt de loc  een lichte verwering met pigment poeders,  vooral het dak en het onderstel is bij deze gedaan  , de schorten met imitatiekoppeling en luchtslangen worden eerst matzwart geschilderd , de kontactdozen worden rood geschilderd.  De draaistellen worden ook eerst matzwart geverfd en daarna nog verder afgewerkt met pigment poeders. De trapjes onder de deuren kunnen volledig geel zijn maar je hebt ook foto's waar ze volledig zwart waren en ook nog wat mogelijkheden er tussen in. Bij mij zijn enkel de treden van een geel biesje voorzien.
De lamphouders onder de lichten moeten groen geschilderd worden en enkel het kopvlakje mag geel blijven.
( Dit heb ik verkeert gedaan bij deze 55er zie ik nu pas op de foto's 😁) dit zal later nog aangepast worden.

Hier ziet de loc er tog al wat beter uit ;

20181218_181140 by Fik Paljas, on Flickr

20181218_181451 by Fik Paljas, on Flickr

20181218_181307 by Fik Paljas, on Flickr

Zo de loc mag zijn dienst aanvangen,
Op technisch vlak kan je de originele delta loc beter voorzien van een 5 politie motor met een fatsoenlijke decoder om de rijeigenschappen te verbeteren.

Om ook kritisch te zijn voor mezelf nog even dit ,
De schildering op het front kan ondanks het goed uitmeten beter aangezien de schuine kanten te steil naar boven lopen ,  bij het verweren met poeders ben ik iets te snel geweest en heb ik teveel roestbruin op  het dak gebruikt en te weinig zwart , en zoals gezegd kunnen de schuifraampjes op de zijkant beter en vooral fijner met de juiste technieken , de loc is dus verre van perfect  desalniettemin heb ik me prima geamuseerd met dit projectje. En ik vind hem er best goed uitzien. Locs pimpen is een leerschool en bij elke loc word het resultaat beter.

Er staan nog een paar locs op de planning met als extra uitdaging een te verwijderen oude verwering met airbrush.

Zoek de 7 verschillen ; 😉

20181218_180337 by Fik Paljas, on Flickr

20181218_181140 by Fik Paljas, on Flickr


Groetjes
Johan





mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Weer heel wat opgestoken
Fijn dat je de 5541 in het zonnetje wilde zetten.

modelbaanHO

Citaat van: 55erke op 18 december 2018, 21:45:39 PM
Ik had nog een originele 5541 in de kast staan
Dat moet best een grote kast zijn  ;D ;D

Maar wel een heel knappe verbetering van dat model !
Bedankt voor de gedetailleerde beschrijving.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

loebaske


Davy


PeterVG

Pim pimte 3 5541'ers tot dit resultaat

Vitrinekast by Peter Van Gestel, on Flickr

De 5514,5539 en 5518. Niet toevallig alle 3 gele locs van depot Gouvy.
De groene snor werd volledig gespoten met groene verf van Dacker. De kleurtinten passen perfect bij mekaar, bijna geen verschil.
De locnummers werd verwijderd met wasbenzine. Toen ik dit werkje uitvoerde had ik nog niet gehoord van beter product voor dit werk. Het verwijderen ging vlot met wasbenzine.
Nieuwe decals werden opgebracht. De decalbladeren voor diesellocs gekocht bij RockyRail.

55erke


@ Peter,
Ja je hebt daar een paar mooie unieke 55ers van gemaakt.
De omnummering is niet altijd gemakkelijk maar zeer geslaagd bij jou locs.
Groetjes
Johan

doomslu

Kijk, dit is nu eens een leuk onderwerp. Haalbaar en met resultaat.
Goed gedaan! Meer van dat.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

lux161

#10
@ 55erke en PeterVG : mooi gedaan !!





Lijnen 42,43,162 en 166 (1990 -1998)
2r DCC HO

guyedgard

is er een -regel/logica-
wanneer ruitenwissers bovenaan of onderaan ?
 

Michael

Johan bedankt voor dit verslag, mooi resultaat.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterVG

De ruitenwissers werden vernieuwd. Oude toestand, wissermotor onderaan. Nieuwe toestand, bovenaan.
Wanneer dit juist uitgevoerd is weet ik niet, ergens rond 2000 vermoed ik.
Vlooi deze link maar eens uit:

https://ferrovia.be/Trains_Materiel_Traction_Diesel_SNCB-NMBS_HLD_55.php

Dan kom je vanzelf te weten dat de 5541 tijdens zijn dienstjaar in Mol gedecoreerd werd met bijnaam Garfield.
Daarover kan je hier meer lezen:

http://www.aula.com/peter/default.asp?HxQ=0030&Qo=11&Nee=003410402440&mx1=392&Mpx=Z&Px=Ok

guyedgard

@Peter,

dank voor info,
diagonaal gelezen, voor uitvlooien iets meer tijd nodig

kleurstelling van Marklin zou wel kunnen , maar enkel voor .5530 (omnummeren dus)