Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

slanke wissels voor marklin k-rail

Gestart door n/a, 07 september 2006, 21:32:11 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

Op code 83 rails kan je zelfs rijden met wielstellen die RP25 profiel hebben, mits je de wissels aanpast.

Davy, je verwondert me wederom met je briljant technisch inzicht. Dus vertel eens, waarom moeten de wissels aangepast worden voor RP-25, en waaruit bestaat die aanpassing dan?

n/a


n/a

Beste,

Dit zal te maken hebben met het puntstuk van deze wissels. De rp 25 wielen kunnen in het puntstuk blijven steken en dit zal verholpen kunnen worden met deze ruimte wat op te vullen. Ik denk dat het in die trend is.

Groeten, Frederik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door 0220012

De rp 25 wielen kunnen in het puntstuk blijven steken en dit zal verholpen kunnen worden met deze ruimte wat op te vullen.

Zou kunnen, maar dan komen de gewone M?rklin wielen er niet meer doorheen.

n/a

Op Trix c-rail? Dat kunnen ze toch al niet. Marklin wielen zijn niet geisoleerd.

Klaas Zondervan

Davy, waar ben je nou toch weer mee bezig. Dit draadje gaat toch over M?rklin K-wissels? Kan jij je nou nooit eens bij het onderwerp houden?

n/a

Dit draadje gaat toch al een tijdje nergens meer over. Want de maker van dit draadje wilt is gewoon niet mogelijk. Hij moet als hij met Marklin wilt rijden code 100 rails gebruiken of anders c-rails.

En ja hij kan tweerail wissels kopen en daarin koperen puntcontacten bevestigen. Maar dit is niet voor een beginner weg gelegd. Alleen voor een gevorderde modeltrein bouwer. En dat is de maker van dit draadje absoluut niet denk ik zo. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben. In de Conrad catalogus staat wat je nodig hebt.



n/a

Beste,

Ik denk dat je het mis hebt wat betreft onervaren, ik ben mss wel maar 22 jaar maar mijn vader was reeds lange tijd bezig met modeltreinen en ik kan je zeggen dat ik dit virus reeds op jeugdige leeftijd heb meegekregen namelijk vanaf mn zes jaar. We hebben alles zelf geprobeerd en moeten uitzoeken wat betreft bouwen van banen en de afwerking ervan en na weliswaar meerdere mislukte pogingen (5) zijn we er toch in geslaagd een degelijke vaste baan te bouwen met marklin k rails. Omdat we te veel wisselstroomlocs bezitten was voor ons de keuze moeilijk om twee rail gelijkstroom te beginnen, vandaar de vraag om een slanke wisselstroomwissel te bouwen. Als dit lukt is er voor ons ook geen enkele reden meer denkbaar om met gelijkstroom te beginnen.

Groeten, Frederik

janjozef

Frederik trek het u niet aan, Davy heeft veel last van overacting, zoals ge al wel zult begrepen hebben.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Beste,

Het is me vandaag gelukt een proefopstelling te maken met een naar drie rail omgebouwde rocoline wissel. Door de wissel ??n milimeter hoger te plaatsen ( balsahout van ??n milimeter) dan de marklin k rails sluiten deze zeer mooi op elkaar aan qua hoogte. In plaats van de verbindingsstukken te gebruiken zet ik de railstaven van wissel en de k rails tegen elkaar aan en verbindt ze met een draadje aan elkaar. Op die manier bekom je een uniform geheel zonder te prutsen met die overgangsstukjes. De wissel moest vooraf wel even doorgeslepen worden tussen scharnierpunt van wisseltong en de daarop volgende rail (dit zal wel een naam hebben?) De puntcontacten heb ik gemaakt van een messing draadje van een milimeter diameter. Deze werden op maat gepitst met een tang en de scherpe randjes door het pitsen kunnen makkelijk weggeschuurd worden met schuurpapier. Ik heb tussen de bilzen gaatjes geboord die iets kleiner zijn dan de diameter van de messing puntcontacten zodat ze stevig klemmen en niet verplaatsen. De puntcontacten steken door de plaat en worden langsdaar aan elkaar gesoldeerd. Bij het plaatsen van de puntcontacten is het wat zoeken en proberen, een marklinwagen met sleper onder gemonteerd is hierbij een echte must. De stroomvoorziening van deze puntcontacten wordt voorzien door een draadje te solderen tussen het koperen lipje dat zich op elke k rail bevindt met de reeds aan elkaar gesoldeerde puntcontacten. Dit doe je voor elke aftakking uiteraard. De railstaven worden evenzeer met elkaar verbonden door ze te solderen via een draadje. Als je dit alles gedaan hebt moet je met de multimeter nagaan of alles netjes verbonden is en of er geen kortsluiting is. Als je secuur werkt is het niet zo moeilijk en kan je mooie wissels op je wisselstroombaan monteren en het werk is dan de moeite waard.

Groeten, Frederik

eibtrain

Frederik,

Kan je hiervan even een foto nemen en op het net zetten?

Ben benieuwd hoe het eruitziet...

Rik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door 0220012

De wissel moest vooraf wel even doorgeslepen worden tussen scharnierpunt van wisseltong en de daarop volgende rail (dit zal wel een naam hebben?)

Het stuk rail tussen het scharnierpunt van de tong en het puntstuk heet de tussenspoorstaaf. Tenminste, in het Nederlands dan. Het zou kunnen dat ze in het Vlaams een ander woord gebruiken.

Maar, waarom moest die spoorstaaf doorgeslepen worden?

n/a

Beste,

Ik zal voor een foto zorgen maar moet eerst een digitale camera van een kennis lenen ik zal mn best doen om dit zo snel mogelijk te doen. De rail moet doorgeslepen worden omdat de sleper even in contact komt met deze tussenspoorstaaf en dan ontstaat er kortsluiting. Bij marklin k rails is dit evenzeer een geisoleerd deel in de wissel. Theoretisch zou dit niet moeten maar dan moet je op een gegeven moment de puntcontacten heel dicht tegen deze tussenspoorstaaf plaatsen om de sleper erboven te heffen maar dan treden er daar kortsluitingsproblemen op, zeker als er een wiel moet langs passeren. Ik zal voor fotos zorgen.

Groeten, Frederik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door 0220012

Bij marklin k rails is dit evenzeer een geisoleerd deel in de wissel.

Bij de Engelse wissels in C-rail uitvoering is het nog gekker. Daar zijn de spoorstaven die de baan van de puntcontacten kruisen van plastic. De stroomafname wordt daar verzekerd door een metalen strip die in het gootje ligt en waar de flenzen overheen rollen.
Dat is volgens mij ook ??n van de oorzaken waarom je problemen kunt krijgen met 2-rail wielen en zeker met RP-25 wielen. Die hebben lagere flenzen en raken die metalen strip (net) niet.

erik de noorman

Frederik,

Er is een veel betere manier om dit op te lossen. Zorg dat de puntkontakten net 1 mm boven de te kruisen spoorstaaf uitkomt.
In plaats van de spoorstaaf door te slijpen strijk je de bovenkant waar de rail en de sleper elkaar kruisen in met een dun laagje secondenlijm van pattex of andere. De secondelijm heeft een isolerende werking. De bovenkant van de rail is dus geisoleerd waar de sleper de rail kruist dus geen kortsluiting meer. Maar het grote voordeel is de zijkant van de railstaaf laat nog steeds stroom door en zo krijg je stroomafname op alle wielen.
Soms is het nodig om deze truk ook uit te halen op een van de spoorstaven van de wisseltong wanneer hij in afbuigende richting staat. Zeker bij zeer slanke wissels.

Erik.