Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

slanke wissels voor marklin k-rail

Gestart door n/a, 07 september 2006, 21:32:11 PM

n/a

Marklin maakt van fabriekswege uit geen slanke k-rail wissels naar mijn normen. Ik vind dit al jaren een gebrek in hun gamma en wil op mn nieuwe  marklinbaan graag slanke wissels en gebruik maken van de k-rails. Ik heb in het laatste nummer van modelspoor gezien dat het voorgestelde baantje het marklin k-rail systeem gebruikte en er een wissel in had steken die met zelfgemaakte puntkontacten was voorzien. Ooit hebben ze me verteld dat zulke puntkontacten verkrijgbaar zijn om zelf een drie rail systeem te bouwen op andere railmerken. Weet iemand de naam van de producent hiervan of kan iemand me zeggen hoe je zelf zulke puntkontacten in een wissel kan aanbrengen.

Groetjes, Frederik

erik de noorman

Frederik,

Dat zijn omgebouwde mehano en lima wissels. De puntkontakten zijn gemaakt van
draad die men gebruikt voor vogelkooien. Dit is een draad met vierkantjes van 1 cm op 1 cm.
Je knipt een rij van deze vierkantjes uit de draad. Dan knip je de bovenkant af van dere rij vierkantjes. Dan krijg je allemaal u's naast elkaar. lllllllllllllll. En dit gebruik ik om de middenpuntkontakten te maken.
Middenpuntkontakten worden ook kant en klaar verkocht bij conrad. Deze zijn wel vrij grof van uitvoering. Ik weet nu wel niet of je deze kan gebruiken om wisels om te bouwen.
Indien geintresserd neem gerust eens kontakt op en als je ooit in de
buurt van Kapelle op den Bos moest zijn kom gerust langs. Wel eerst een seintje geven.
Het is vrij eenvoudig om zelf 3 rail wissels te bouwen maar moeilijk uit te leggen op papier. Ik zal eens vragen aan Nico of er interesse is voor zo'n artikel in msm.

Erik

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.


13erke

Zou dit systeem ook met de Fleischmann betonrails werken?
Dat zou wel handig zijn met een baan in tijdperk V.

n/a

Bedankt voor de snelle reacties en als ik ooit eens in de buurt ben zal ik wel es langskomen. Ik ga alvast es wa proberen met die draad.

groetjes,Fredrik

Rochevalien

Frederik,Peco heeft  koperen strips in zijn gamma om 2-rail sporen om te bouwen naar 3-rail.Of je dit ook voor wissels kan gebruiken weet ik niet,ik heb dat nog nooit nodig gehad.
Het is overigens een feit dat het ontbreken van slanke wissels voor 3-rail een enorm gat in de markt is.
Nog even dit,het systeem van Erik zal wel goed werken maar je zal die (ijzeren)vogeldraad wel goed moeten ontbramen denk ik want dat gaat anders als een scheermes over die (vertinde)messing sleepkontakten van Marklin.Ik zou dan ook naar een andere oplossing zoeken met een zachter metaal,koperen of messing nageltjes bijvoorbeeld.
Nu ik erover nadenk,geetste messing strips lijken mij hiervoor ideaal.


Gerrit

erik de noorman

Gerrit,

Het vlugger slijten van de sleper is een vraag of opmerking die me al enkele keren is gesteld. De sleper slijt niet vlugger op mijn zelfgemaakte puntkontakten. Wanneer mijn zelfgemaakte puntkontakten
zijn gemonteerd moet je eerst de sporen ballasteren en eventueel in de juiste kleur spuiten. Na het ballsteren en verven zitten ze muurvast in de rail. Nu worden de puntkontakten op de juiste hoogte (1 tot 2 mm boven de biels) afgeknipt. Wanneer ze op de juiste hoogte zijn afgeknipt worden ze eerst opgeruwt met grof schuurpapier om ze daarna verder te schuren met zeer fijn schuurpapier. Het resultaat zijn ronde puntkontakten.
Het enige probleem met deze zelf gemaakte 3 rail is. Wanneer je analoog rijdt er een lichte spannings terugval is. De ijzerdraad heeft een grotere weerstand dan de orginele marklinrails. Dit valt op te lossen door om de meter de rails aan te sluiten op een ringleiding.

Erik
[img][/img]

n/a

Beste,

Vermits ik allemaal Marklin treinen bezit, zijn al mn locs standaard voorzien van de hoge wielflenzen. Ik vraag me af of het dan wel mogelijk is te rijden op railprofielen kleiner dan code 100. Gaan de flenzen niet over de bielsen lopen? Dit met het oog op de zelfbouw van een slanke wissel. De slankste wissels zijn meestal in code 83 of lager. Weet iemand hier iets op te zeggen?

Groetjes, Frederik

Rochevalien

Frederik,dan moet jij wel nog met een boel ouwe marklin spullen zitten.Ik heb onlangs nog een marklin wagon gekocht (tweedehands) en die heeft al assen met kleine flenzen(jammer voor mij niet geisoleerd)Gewoon met je tijd meegaan zou ik zeggen,dump dat ouwe spul en ga verder met recent materieel.Dan kan je zonder problemen slanke wissels kopen en die ombouwen naar 3-rail,daarbij die spoor -K dingen zien er toch niet uit.

Gerrit

n/a

Even voor de goede orde. K rail is code 100, c-rail is code 90, Trix c-rail is code 83.

n/a

Beste,

Ik heb marklin materiaal vanaf 1991. Zijn dit dan reeds modellen met kleinere flenzen? Kunnen deze dan rijden op code 83 rails zonder proplemen? Ik heb wel de indruk dat de flenzen van niet marklin wisselstroommodellen grotere flenzen hebben, kan dit kloppen? Dit lijkt zo te zijn bij brawa.

groeten, Frederik

Klaas Zondervan

M?rklin materieel met kleinere flenzen? Dat lijkt me sterk.
Heeft iemand afmetingen?

JoVer

citaat:
Geplaatst door Davy

Even voor de goede orde. K rail is code 100, c-rail is code 90, Trix c-rail is code 83.


Is dit zo? Ik meen gelezen te hebben dat de nieuwe K-rail ook code 83 zou zijn. Ik vind zo direct niet meer terug waar [:(]

n/a

K-rail is code 100.
Op code 83 rails kan je zelfs rijden met wielstellen die RP25 profiel hebben, mits je de wissels aanpast. Maar voor de nieuwe c-rails van Trix komen aparte opzetstukje voor de wissels.