Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM-N module : gare de Tilff

Gestart door Dirkh, 16 december 2018, 17:03:27 PM

Dirkh

Om de MSM-N forumbaan nog wat uit te breiden en nog eens iets te bouwen ben ik bezig om eens te bekijken of ik een station gebaseerd op dit van Tilff op lijn 43 kan nabouwen.
Voorlopig nog enkel wat plannen en documentatie opzoeken. Mits een kleine aanpassing van mijn schaduwstation zou ik de modules dan ook thuis kunnen opstellen en erop rijden zodat die modules niet enkel staan stof te vergaren.

En ja die muur is als eens op een module baan gebouwd en Ho, maar waarom niet nu eens in N.

Het gaat zeker niet een historisch correct geheel worden , eerder een fantasie die gebaseerd is op het station maar wel zo dicht mogelijk bij de wekelijkheid.
Zo wil ik een stukje van de baileybrug op de module maken wat dan weer historisch niet correct is met de verschillende versies van het station, of ik moet gaan voor de huidige versie waardoor ik dan weer niet de eventuele latere uitbreiding met het goederenstation kan maken.

Via google maps een deeltje geselecteerd dat in eerste instantie zou gebouwd worden. Het stuk is 288 meter op 64 meter en kan dus op 2 modules van 90 cm gebouwd worden.
Dit beperkt ook het aantal te bouwen huisjes tot enkel het hoekhuis naast de overweg en het naast gelegen fietswinkeltje en natuurlijk het station.

map uittreksel by D Ha, on Flickr

Ik moet nog beslissen welke versie van het station en omgeving ik ga bouwen.
De vrij recente versie :

37688014602_1a1964187a_b by D Ha, on Flickr

Een versie uit de oude tijd met nog een blokpost erbij een een gedeeltelijke luifel aan het station.

566_001 by D Ha, on Flickr

Of een versie met een grote luifel aan het station :

pk tilff 04 print by D Ha, on Flickr

Later komt er misschien nog een extra uitbreiding met het goederenstation dat er vroeger was, echter hiervan heb ik nog weinig terug gevonden. Geen afbeeldingen van de goederenloods die er was, of een sporenplan van deze opstelling.

pk tilff 14 by D Ha, on Flickr

Voorlopig nog enkel een idee en ik moet eerst nog verder informatie verzamelen over het station.
Spijtig dat ondertussen de baileybrug is afgebroken,dus daarvan nog foto's gaan maken ik niet meer mogelijk.

Wordt vervolgd.

railrunner

Fantastisch Dirk met de start van een nieuw MSM N-forumbaan project!  En je hebt blijkbaar ook voor lijn 43 gekozen :).

Weeral iets om te volgen.


Dirkh

Ja Jim, was eens aan het rondkijken om nog eens iets Belgisch te maken en mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een lijn die door de heuvels gaat. Zo maar een plat stuk is ook niet alles en zo kwam ik op lijn 43. Een alternatief is het station van Esneux.

Ik denk wel dat we stilaan eens moeten gaan overleggen om enkele bocht modules te maken, anders gaan we die baan niet kunnen blijven opstellen.  :)
Ik ga zien als ik de platen laat zagen voor mijn modules of ik er ook eventueel nog de nodige stukken uit de plaat krijg om 2 bocht modules te maken. Dat is dan weer iets voor later om die aan te kleden.

railrunner

Inderdaad Dirk, we missen enkele bochtmodules.   

In Stuttgart heb ik al een en ander aangeschaft om een module bij te bouwen (aftakking Rivage naar Gouvy en Marche en Famenne) waardoor ik de vorming achter de modules kan zetten, maar dan moet ik langs de andere kant de tunnel van Comblain bouwen.  Op die manier kan ik van Comblain een keerlus maken en kunnen we de opstelling al inkorten.

Ik had gedacht om tijdens de volgende tentoonstelling (Schoten 27/4/19 - 04/05/2019) de bocht van Erwetegem al in te bouwen in de MSM forumbaan.

Planneke van Tilff vind je hier:
http://www.tassignon.be/trains/documentation/plans.php?guid=ON

Dirkh

dat plannetje had ik al gevonden maar dat mist het stuk van de goederen. Dat was al opgebroken denk ik want dat plan is van 2000.

Dirkh

#6
Nog wat opzoek werk gedaan en blijkbaar stond de loods er in 1994 nog.  Op het géoportail de la wallonie heb ik nog een luchtfoto van 1994 gevonden waarop de goederenloods staat. Blijkbaar stond die recht voor de muur.


goederloods 1994 by D Ha, on Flickr

Nu nog het spoorverloop vinden van toen de loods nog in gebruik was.

En voor de brug heb ik keuze genoeg, er zijn liefst 4 bruggen geweest.  Hier een documentje dat ik gevonden heb met de beschrijving van de verschillende bruggen : https://drive.google.com/open?id=1Looys_AtRMHrn6I_PvlmnScHPa1Zi0FI

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

PeterVG

De goederenloods werd nog lang gebruikt door een carnavalsvereniging. Ze had de elektrificatie overleefd maar moest wijken voor grootste stabiliteitswerken aan de rotswand net ten zuiden van de steunmuur. De ganse lijn werd enkele meters verplaatst richting Ourthe om verder verwijderd te zijn van de rotswand. Men heeft toen ook verhoogde perrons geplaatst. Helaas kan ik mijn dias rond dit onderwerp niet meer inscannen wegens software problemen.
U kan een sporenplan downloaden op de spoorse zolder van Tassignon.

OlivierV

Dirk, ik ben alvast fan.

Bij AMSAC bouwden we enkel de muur na, de rest is fantasie en vrije mogelijke invulling. Achteraf gezien een beetje jammer, maar ach. Succes ermee Dirk!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirkh

Bedankt allemaal al voor info. Heeft er iemand soms tekeningen van het stationsgebouw dat zou het nabouwen een stuk gemakkelijker maken.

Metpetergaathetbeter

die Baileybrug lag er van na 200? tot 2018(voorjaar)
Het lijkt mij toch gemakkelijker en eenvoudiger de brug voor die Baileybrug te bouwen maar ik heet natuurlijk niet Dirk  ;)

Dirkh

Waarom makkelijk als het ook moeilijk gaat?

Ik heb nog niet beslist welke brug ik ga gebruiken. Keuze uit 4 modellen afhankelijk van het tijdperk. Zo een bailey brug lijkt me wel een hele uitdaging.

Het is ook niet de bedoeling dat die modulles morgen af gaan zijn. Zal eerder een projectje van een jaar worden denk ik.

59erke

Hey Dirk, tof om te lezen dat er concrete plannen zijn om de forumbaan uit te breiden.

ik volg ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

nog een foto gevonden van de goederenloods, waarschijnlijk toen ze in gebruik was door de carnaval vereniging.


NMBS 5512 met de internationale gesleepte trein op een mistige dag in Tilff by Johny Brauns, on Flickr