Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Nieuwe (N) baan bouw.

Gestart door PietB, 16 december 2018, 00:56:13 AM

Dirkh

peco heeft nu ook unifrog wissels in code 55.
wel nog enkel de medium. die zijn geschikt voor dcc zonder aanpassing.

https://peco-uk.com/blogs/news/unifrog-code-55-n-gauge-turnouts


PietB

Ik heb ze hier liggen Dirk.
Mooi spul hoor, veel te mooi om in een schaduw station weg te stoppen  ;)

beertje

Piet,
Minitrix sluit goed aan met peco rails.
Heb op mijn baan minitrix liggen,heb toch spijt dat ik niet met peco werk.
heb het ondervonden met de forum baan,treinen rijden veel beter en minder onderhoud met poetsen.
gr.

PietB

Citaat van: beertje op 18 december 2018, 10:37:36 AM
Piet,
Minitrix sluit goed aan met peco rails.
Ik wil liever geen minitrix Willy.
Niet zulke beste ervaringen mee, moet inderdaad veel poetsen, en dat wil je niet in het schaduwstation.
Ik houd het maar bij Peco code 55
grt Piet.

PietB

Ik heb even wat advies nodig van de Code 55 gebruikers.
Het leggen van de rails, daar heb ik wat vragen over.
Bij het maken van een boog kun je er voor kiezen om de openingen die om de 4 bielzen zitten aan de binnenkant of aan de buitenkant van de boog te leggen.
Wat doen jullie in dit geval?
En hoe leg je de rail vast, zodat hij niet terug veert?

grt Piet.

Dirkh

Citaat van: PietB op 20 december 2018, 13:54:21 PM
Bij het maken van een boog kun je er voor kiezen om de openingen die om de 4 bielzen zitten aan de binnenkant of aan de buitenkant van de boog te leggen.
Wat doen jullie in dit geval?

Piet  ik gebruik de rails altijd met de openingen aan de buitenkant van de boog bij kleine boogstralen. Je moet dan wel goed opletten dat de biels niet te veel schuin komen te liggen.
Bij grote boogstralen heb ik beter resultaat met de openingen langs de binnenkant, dan blijven de biels mooier zitten.
Zo een hulpstukje om met flexrails te werken is handig om te voorkomen dat de rails gaan verschuiven aan het begin tijdens het buigen.



(Kan je misschien wel zelf printen met je Anet) Als je er zo een stuk of 3 hebt kan je die ook gebruiken om een boog te fixeren.

Citaat van: PietB op 20 december 2018, 13:54:21 PM
En hoe leg je de rail vast, zodat hij niet terug veert?

Ik gebruik een 10 mm triplex ondergrond met daarop ondervloer als isolatie en daarop komt nog een laagje ondervloer als balastbed. 
Dan kan ik met dunne schroeven (M2.5 x 12 mm) gewoon de rails tijdelijk fixeren en kan je zelfs testrijden zonder kortsluiting. (Ook gemakkelijk om wisselaandrijvingen in vast te schroeven aan de onderkant)
In de bogen de rails een beetje verder voor buigen dan nodig en dan veren ze minder terug.

grt Piet.
[/quote]

Klaas Zondervan

Ik ben niet bekend met code 55, maar zitten de openingen in het bielzenbed daar maar aan één kant? Zelf werk ik in H0 met code 75 en daar zitten de openingen om en om links en rechts.
Om te voorkomen dat de rails terugveren buig ik ze altijd veel sterker dan de uiteindelijke kromming. Ze veren dan terug naar wat de bedoeling was. En als ze te ver terugveren, dan nog eens sterker buigen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de rails voor dood blijven liggen in ongeveer de bedoelde kromming.
Vastzetten met schroeven doe ik nooit. ik leg ze direct in een lijmlaag en blijf er dan bij tot de lijm zo ver is gedroogd dat het niet meer beweegt.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 december 2018, 14:30:58 PM
Ik ben niet bekend met code 55, maar zitten de openingen in het bielzenbed daar maar aan één kant?
Inderdaad Klaas, dat ziet er zo uit.


Citaat van: Dirkh op 20 december 2018, 14:13:35 PM
Zo een hulpstukje om met flexrails te werken is handig om te voorkomen dat de rails gaan verschuiven aan het begin tijdens het buigen.



(Kan je misschien wel zelf printen met je Anet) Als je er zo een stuk of 3 hebt kan je die ook gebruiken om een boog te fixeren.
Dat zelf printen is misschien een goed idee, Dirk.
Bedankt voor de tip.
Heb je een link naar dat hulpstuk dat jij gebruikt?

grt Piet.

Dirkh

ik heb van die metalen hulpstukjes ooit gekocht bij conrad. Maar ik dacht dat je deze wel zelf kan maken.

PietB

Citaat van: Dirkh op 20 december 2018, 15:05:20 PM
ik heb van die metalen hulpstukjes ooit gekocht bij conrad. Maar ik dacht dat je deze wel zelf kan maken.
Het gaat me even om de afmetingen Dirk

Rangeerduivel

Citaat van: PietB op 20 december 2018, 15:02:26 PM


Citaat van: PietB op 20 december 2018, 13:54:21 PM
Bij het maken van een boog kun je er voor kiezen om de openingen die om de 4 bielzen zitten aan de binnenkant of aan de buitenkant van de boog te leggen.
grt Piet.

Piet,
ik heb hier geen ervaring mee maar mijn bescheiden mening is dat je best de langste aaneenschakelingen langs de buitenkant van de bocht legt
De binnenste rail moet steeds iets korter (kunnen) plooien dan de buitenste, vandaar...

;)


PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 20 december 2018, 15:12:56 PM
ik heb hier geen ervaring mee maar mijn bescheiden mening is dat je best de langste aaneenschakelingen langs de buitenkant van de bocht legt
De binnenste rail moet steeds iets korter (kunnen) plooien dan de buitenste, vandaar...
Ik heb de ervaringen ook niet Rudy, vandaar mijn vraag.  ;)
grt Piet.

Dirkh

Citaat van: PietB op 20 december 2018, 15:10:18 PM
Citaat van: Dirkh op 20 december 2018, 15:05:20 PM
ik heb van die metalen hulpstukjes ooit gekocht bij conrad. Maar ik dacht dat je deze wel zelf kan maken.
Het gaat me even om de afmetingen Dirk

Dan moet ik mijn blokjes eens opmeten, zal niet voor direct zijn maar in principe zijn de afmetingen niet zo belangrijk, enkel de afstand tussen de sporen en de breedte van de groef waarin de sporen passen moeten juist zijn en die kan je gemakkelijk nameten. Blokje (buitenmaten) is ongeveer 1.5 x 1.5 x 1.5 cm bij mij denk ik. 

Gewoon een gat door de blok en een bout om de blok dicht te trekken om zo te klemmen op de sporen.

PietB

Citaat van: Dirkh op 20 december 2018, 15:34:41 PM
Gewoon een gat door de blok en een bout om de blok dicht te trekken om zo te klemmen op de sporen.
Wat doet die grijze strook tussen de rails Dirk?

Dirkh

dat is een voorbeeld foto maar met tandrad rail. zoek maar eens op flexrail spanner en dan vindt je wel andere voorbeelden