Tillig onderbouw wisselmotor aansturen

Gestart door den T, 13 december 2018, 10:16:38 AM

den T

Beste allemaal
Wie kan mij helpen? Eerder bouwde ik al Fulgerex wisselmotoren die ik aanstuur van uit een transfo ( 15volt ) met middenaftakking die  2 x 7 volt geeft en voor een rustige loop van de motor zorgt. De terugmelding gaat via een  extra contact , waarbij de leds een andere voeding hebben 12 volt =. Kan ik deze installatie zorgeloos overnemen voor Tillig onderbouw motoren? Ik heb een aansluitschema van de Tillig motor gevonden maar kan er niet aanuit.

Klaas Zondervan

Kan je dat aansluitschema hier laten zien, eventueel een link naar waar je het hebt gevonden?

den T

Beste

Hierbij de link naar een pdf onder afb 5b vind je het aansluitschema dat Tillig aangeeft.
http://www.modeltrainservice.com/NL/TIL-86112-NL-FR.pdf
grtjs.
Julien

Klaas Zondervan

Dat kun je niet één-op-één overnemen. De aansturing van Fulgurex baseert zich op het ompolen van de spanning, de Tillig heeft twee aparte stuuringangen. Je zal dus de zaak moeten herbedraden.
De Tillig heeft wel een apart contact, maar dat is bedoeld voor het ompolen van het puntstuk. Maar je kan het natuurlijk wel gebruiken voor de terugmelding als je die ompoling niet nodig hebt.

den T

Dag Klaas

bedankt voor je meekijken.
Die extra schakelaar wens ik voor de polarisatie te gebruiken. Tillig spreekt van 14 tot 16 volt wisselstroom, zou het systeem ook op gelijkstroom werken? vb 12 volt? ivm de leds vermoed ik dat de weerstand berekend moet worden voor een led , komt dan op 460 ohm?
grtjs
Julien

Klaas Zondervan

Je vraag of Tillig ook op gelijkstroom werkt bracht me op een idee. Zoals het Tillig schema nu is getekend moet het met wisselstroom. Maar als je het op een andere manier aansluit zou het met gelijkstroom ook moeten kunnen.
Kan je een schema laten zien hoe je de Fulgurex hebt aangesloten? Dan kan ik het schema van de Tillig zo hertekenen dat je zo weinig mogelijk hoeft te veranderen. Maar dat kan even duren want ik heb vanmiddag nog wat andere dingen te doen.

den T

Klaas
Tof, ik hoop dat dit schetsje verder helpt?
IMG_1937 (2)
groetjes

Klaas Zondervan

Ik weet niet of het helpt want ik kan het niet zien.

den T

Klaas
IK zou een foto toevoegen maar dat lukt blijkbaar niet.
Heb je een tip hoe ik hoe best doe?
grtjs
Julien

Klaas Zondervan

Op dit forum kun je niet direct plaatjes uploaden. Die moet je eerst op een plaatjesserver zetten en dan een link daarnaar plaatsen.
Maar inmiddels heb je mijn e-mail adres, als je het daar naartoe stuurt kan ik zien hoe we hier verder gaan.

Klaas Zondervan

Hier het schema wat Julien me heeft toegestuurd.
Meteen een vraag hierbij: Bovenaan teken je een transfowikkeling, maar er staat wel een + en een - bij.
Is het nu wisselspanning of geljkspanning?
Ik vermoed dat het gelijkspanning is, anders kan het zo niet werken.

Er zit nog iets in het schema: als je beide drukknoppen tegelkijk indrukt geeft dat een kortsluiting op de voeding.

fulgurex by klaas zondervan, on Flickr

den T

 Ik meen dat ik de voeding nagebouwd heb naar de KIS-voeding.
In elke tak is een diode geplaatst  = gelijkstroom.
er is ook een zekering voorzien.
Ik kijk een en ander na.
Julien

Klaas Zondervan

Dan heb ik nog een bijkomende vraag. Na de drukknoppen komen beide draden samen. Zitten die direct in het bedieningsbord al bij elkaar of gaan er twee draden naar de Fulgurex?

den T

die zitten al in het bedieningsbord bij elkaar.
ik kijk nog het verdere Kiss verhaal erop na of ik daar ergens een schema terug vind waarop ik me gebaseerd heb.

Klaas Zondervan

Het aangepaste schema van Julien:

fulgurex2 by klaas zondervan, on Flickr

Er blijken dus nog 2 diodes te zijn die een positieve en een negatieve gelijkspanning maken.
Zoals ik eerder schreef zit er een risico van kortsluiting in als je beide drukknoppen tegelijk indrukt. Er gaat dan een stroom lopen vanaf de + kant van de transfo, door de rechter diode, door beide drukknoppen en door de linker diode naar de - kant van de transfo.
Merk op dat de zekering niet in het pad van deze stroom zit, die zal dus niet in staat zijn om deze kortsluitstroom af te schakelen.
Het probleem is heel eenvoudig op te lossen : je hebt nu de diodes aan verschillende kanten van de transfo zitten, maar dat is niet nodig. Je kunt ze aan dezelfde kant aansluiten, dan blijft alles gewoon werken maar je hebt niet meer het risico  op kortsluiting als je per ongeluk beide drukknoppen indrukt.

Ik zal daar een schema van laten zien, en daarna komt de oplossing voor de Tillig aandrijvingen.