Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vergezocht ~ Station van Argenteau

Gestart door Herwig, 12 december 2018, 13:48:41 PM

Herwig

Erg, heel erg vergezocht , in de historie.

Zonder tegenbericht, zou m'n over-overgrootvader  Brack  in de tweede helft van de 19de eeuw stationschef zijn geweest in Argenteau. Meer bepaald aan de spoorlijn 40 naast de Maas, de oostoever. Dit ten noorden (noordoosten) van Liège-Luik.
Zo gaat het familieverhaal.
( Later verzeilde het gezin Brack in het Antwerpse. Diens zoon Henri-Joseph (in het Luikse geboren rond 1870)  was nog tweetalig ...)

Vraag:  heeft er iemand zoiets dergelijks ooit uitgezocht ?  Met genealogische of andere redenen.
Kan me voorstellen dat een simpele vraag aan de huidige NMBS-personeelsdienst op danig gelach zou worden onthaald .....
Heeft de NMBS een zo ver teruggaand personeelsarchief  ( Etat-periode ) ?

Lijn 40 is gebouwd door de L.M. ,  Liège-Maestricht in +/- A°1861 en later overgenomen door de Belgische Staatsspoorwegen/Etat.

Als huidige deelgemeente van Visé (Wezet),  ligt Argenteau tussen Herstal in het zuiden en de kerngemeente Visé in het noorden.
( vanaf 1977 werd Visé (Wezet),  na de fusie met enkele deelgemeenten,  een stad )

Het was en is een stationsgebouw als een witte luxe-villa !     ( geopend A°1861,  gesloten A°1956 )
Stel je even voor dat het verhaal géén legende is maar klopt en m'n voorvader Brack met z'n gezin hier ooit zou hebben gewoond ....
                                      https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Argenteau

Rangeerduivel

Had het niet gepaster geweest dat jij "Van De Kasteele" genoemd had Herwig?  ;D ;D

;)

SuSke

Het ziet er me anders wel een leuke stations-villa uit.

Kan me levendig voorstellen dat het door de HEEREN van de societé Liège-Maestricht als "uithangbord" diende om de toenmalige weelde die "den ijzerenweg" toen moest brengen te uiten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Wel verwarrend die tweetaligheid. Je gebruikt Wezet en Visé in één zin, terwijl het volgens mij over hetzelfde gaat.
Als ik in google maps zoek naar Argenteau kom ik terecht in Erkenteel.

Mijn voorouders zijn ook nagezocht tot ongeveer 1800, maar daarbij was niemand die bij het spoor werkte.

just4fun

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 december 2018, 15:01:55 PM
... verwarrend ...
Hoezo "verwarrend"?
België is toch wel het eenvoudigste land dat er is op politiek, taalkundig, bestuurlijk, ... vlak?
:)
Paul

Peter

Voor buitenlanders is Belgie verkeerstechnisch soms wat verwarrend.
Iets wat vrienden van ons af en toe al eens aanhalen als ze van uit Duitsland naar ons komen.
Achtereenvolgens staat op de wegwijzers bv. Luttich dan na een paar kilometers wordt dat Liege, om nadien nog eens in Luik te veranderen.
Simpel is anders nietwaar?  Afhankelijk waar je een wegenkaart hebt gekocht staat het er slechts een-talig op vermeld.
Waarom niet vereenvoudigen. Steden over de taalgrens in het Frans, langs deze zijde in het Nederlands, en je, waarom niet, in het Duitstalig landgedeelte in het Duits
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Intussen ben ik er aan gewend want ik ga elk jaar een weekje fietsen in België. Maar in het begin stond ik wel eens voor verrassingen. Was ik net in het Waalse deel door een dorp gefietst. 5 kilometer verder was ik in het Vlaamse deel en daar stond een wegwijzer die wees naar de plek waar ik vandaan kwam. Maar de naam die er op stond kon ik niet thuisbrengen. Volgens mij was ik daar helemaal niet geweest. Dan denk ik: jongens, doe nou niet zo flauw. Als de mensen die er wonen hun dorp Soignies noemen, zet dan geen Zinnik op de wegwijzer. Daar kan een Hollander toch geen wijs uit? ;D

Herwig

#7
>  fusiestad Visé , alias (AKA) Wezet,  aangepast in de tekst van de eerste post .

>  in blote, ongeschilderde baksteen zag het Argenteau-station er heel wat bescheidener uit:
https://www.google.com/search?q=argenteau&rlz=1C1OPRB_enBE534BE539&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjOqpq4mp3fAhWRJlAKHSkmA1gQ_AUIDygC&biw=1517&bih=730#imgrc=BlChEEx4w-8p1M:                           (ter info met dank aan www.Argenteau.be)

>   maar in chique wit:
https://www.google.com/search?q=argenteau&rlz=1C1OPRB_enBE534BE539&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjOqpq4mp3fAhWRJlAKHSkmA1gQ_AUIDygC&biw=1517&bih=730#imgrc=_4tHQ9aMTGMjJM:



Herwig

#8
 Station Cheratte    +    Station Argenteau      >
   
Nu gewoon gevonden via Gccgle ,  in het Belgische Staatsblad     >
Dit nadat 'k zopas een nieuwe stamboom ontdekte op Geneanet, met de juiste naam van mijn over-over-grootvader Brack. 
( mijn bomma heette Emillienne Brack .... )     >

Jean Baptiste Charles Brack was dus effectief achtereenvolgens baanwachter/'spoorbewaker', spoorwegpolitieman, stationschef Cheratte, idem Argenteau ....  :)

Geestig.
Wie kan beter  ?          ;)

----------------   

Le Moniteur Belge                +/-  1843
( Roi Leopold, Laeken )

Agents de la Compagnie concessionaire du Chemin de fèr de Liège à Maestricht
chargés d' excercer les attributions de   police   determinées pa la loi de   15   avril  1843

Nom et Prénoms :    ......               Brack  ( Jean-Baptiste-Charles )
Qualités:   .............                      Surveillant de la Voie
Residence:    ................                Visé
Nomination proposée :    .......       Inspecteur de Police
Durée de Mandat:   ...........           31 décembre 1864         ( = 20 jaar ...)

Herwig

#9
vervolg  .../...

Mijn over-over-bompa Brack zaliger was één der eerste stations-chefs van Cheratte  en daarna  Argenteau     >

- - - - - - - - - - -

Station de  Cheratte   +    Argenteau   >                                                  Chemin de Fèr de Liège à Maestricht     

Les premiers habitants de la Gare Le 8.11.1861, Jean Nicolas BRAND, né à Beho (Lux) le 31.5.1832, est employé au chemin de fer et chef de station. Il vient de Aulnois habiter Cheratte rue de Cheratte n° 81 dans la maison de Jean Courard Servais époux de Catherine Mounard, près de l'église. Il part habiter Wandre le 17.12.1861.

Le 27.1.1862, un chef de station vient habiter la nouvelle gare de Cheratte, qui porte, à ce moment l'adresse suivante : Cheratte rue de Cheratte n° 148bis. Il s'agit de Jean Charles Léopold KAUFMAN, né à Bruxelles le 16.5.1832. Il est seul. Il vient de Wandre et part à Amay le 13.2.1866.

> Il est remplacé le 15.9.1865 par  Jean Baptiste Charles BRACK  , né à Antwerpen en 1824. Il est accompagné de son épouse Anne Catherine Van Heyst, née à Antwerpen en 1834. Ils ont cinq enfants, tous nés à Antwerpen : Arthur Pierre Jean Brack (1857), Charles Brack (1859), Joseph Brack (1860), Jeanne Louise Brack (1861) et Wilhelmine Hubertine Brack (1864). Ils viennent de Gronsfeld (Limbourg hollandais) habiter la station rue de Cheratte 148bis,      et partiront à   Argenteau   le 27.1.1866.

Mathieu HAMAIDE le remplace le 1.2.1866. Il est né à Liège en 1831 et vient d'Argenteau  .........

>  station Argenteau werd idd. enkele jaren later dan Cheratte in gebruik genomen

Havoc

Citaat van: Herwig op 12 december 2018, 13:48:41 PMVraag:  heeft er iemand zoiets dergelijks ooit uitgezocht ?  Met genealogische of andere redenen.
Kan me voorstellen dat een simpele vraag aan de huidige NMBS-personeelsdienst op danig gelach zou worden onthaald .....
Heeft de NMBS een zo ver teruggaand personeelsarchief  ( Etat-periode ) ?
Neen. Er is in onze familie ook zo'n verhaal dat een voorvader langs moeders zijde de trein van de japanse keizer begeleid zou hebben bij zijn bezoek aan België. Die zou daarvoor een of andere medaille gekregen hebben. Die medaille is verloren gegaan bij plunderingen tijdens WOII. De man woonde in de omgeving van Oudenaarde op het einde van zijn leven.

Maar ik ken zelf te weinig van de hele geschiedenis om verder op zoek te gaan. Om te beginnen herinner ik me zelfs de naam niet meer en nu mijn moeder overleden is, is het te laat om dat nog eens te vragen...

Korter bij hebben we een aantal machinisten en stokers bij de NMVB gehad. Daar heb ik er nog een van gekend. Nu ja gekend.... "nonkel Wannes" is nu ook niet bepaald de referentie om mee op zoek te gaan in archieven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.