Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Digitale koppeling van Roco

Gestart door belair, 05 september 2006, 21:52:38 PM

belair

Ik heb een digitale koppeling van Roco. Er zijn twee draadjes aan met dezelfde kleur, hoe worden die dan aangesloten aan de Roco DCC decoder met ontkoppelingsfunctie? Ik heb er geen papieren van.
Luc

belair

Wat ik juist nog gezien heb is dat er nog 1 kabeltje los hangt aan de decoder. 8 hangen er vast en 1 met een eindje kabel aan.
Luc

belair

Volgende gegevens heb ik wel:
Roco Lok Decoder DCC mit Entkupplungsfunktion

Art Nr 114664

Lokdecoder ROCO mit Kabel und Schnittstellen Stecker (Belegung / Farben nach NEM652)

Decoder mit Lastregelung , Abma?e ca 24 x 17 x 3 mm

Motorstrom bis 0,8 A , 1 Funktionsausgang bis 500 mA (z.B. f?r Digitalkupplung)

2 Funktionsausg?nge bis 250mA

unterst?tzt 14,28 und 128 Fahrstufen

Lok-Adresse, Anfahrspannung, Beschleunigungszeit, Bremszeit, H?chstgeschwindigkeit einstellbar

F1 Sonderfunktion Digitalkupplung , F3 Taste - Rangiergang schaltbar ,F4 Beschleunigungs- und Verz?gerungswerte deaktivieren


voor de digitale koppeling heb ik volgende gegevens:
Roco Digital Kupplung 114665 f?r AC oder DC NEU

F?r Digital Gleichstrom oder  Wechselstrom verwendbar ,  NEM-Schacht geeignet

Kompatibel mit vielen B?gelkupplungen sowie der Roco Universal B?gelkupplung.

Luc

belair

Weet er dan niemand hoe dit aan te sluiten?
Luc

INFO

Ja, gewoon op de functie aansluiting die met F1 wordt bediend.
Staat er toch.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Info, ik denk dat je antwoord iets te kort door de bocht is voor een beginneling als belair.

Vraagje aan belair: dat ene loshangende draadje aan de decoder, wat voor kleur heeft dat?

INFO

Klaas, denk je dat?

Mischien dat dit dan helpt



Aansluiten tussen groen en blauw.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

Klaas, denk je dat?

Ja, dat denk ik. Belair had wat meer INFO nodig[:D]

citaat:
Geplaatst door INFO

Aansluiten tussen groen en blauw.


Dat idee had ik ook, maar om het zeker te weten vroeg ik hem dus om de kleur van dat draadje.
Maar het was handiger geweest als hij die INFO meteen in zijn eerste bericht had gegeven.

belair

Het kabeltje is paars van kleur.
Luc
PS: klopt ik ben zeker een beginneling.

Klaas Zondervan

Als het draadje paars is, dan is het waarschijnlijk f2.
In de tekening van Info hierboven heet dat violet.
Je moet je koppeling dus aansluiten zoals apparaat D in de tekening.
Maarre, waar is je groene draad dan?

belair

ik ben kleurenblind [:I] ik heb het gevraagd aan mijn dochter.

belair

Dus als ik het juist heb, 1 aan het violet kabeltje aansluiten en de andere aan het chassis van de lok?
Luc
PS: Sorry dat ik zo moeilijk doe maar ik ben een echte leek hierin, maar ik kom er wel hoor, met hulp van kenners. [;)]

TrainTechnology

Luc,

Best de andere zijde niet aan het chassis van de loc, maar aan de blauwe draad van de decoder. Zoals in afbeelding 2a in het berichtje van INFO.

Mattias

INFO

citaat:
Geplaatst door belair

Dus als ik het juist heb, 1 aan het violet kabeltje aansluiten en de andere aan het chassis van de lok?
Luc
PS: Sorry dat ik zo moeilijk doe maar ik ben een echte leek hierin, maar ik kom er wel hoor, met hulp van kenners. [;)]



Volgens mij ben je niet alleen kleurenblind.

De kleuren zijn GROEN en BLAUW
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Belair,

kijk eens even hier: http://www.morop.org/de/normes/nem652_d.pdf om te zien welke draden er aan de 8-polige stekker horen te zitten en welke kleur ze hebben.
Zoals je ziet hoort de blauwe draad aan pin 7 van de stekker te zitten.
Als de decoder meerdere functies heeft dan zijn die uitgevoerd als losse draden omdat ze niet meer op de stekker passen.
Als je 1 extra functie hebt dan is dat een groene draad, heb je nog een tweede extra functie dan is er ook nog een violette draad.
Die ene losse draad moet haast wel de groene zijn. Als je ook een violette draad hebt, dan moet je dus 2 losse draden hebben.
Als je echt kleurenblind bent dan zijn dit soort zaken inderdaad knap lastig. Maar wat ik ook knap lastig vind is dat je elke keer maar halve informatie geeft. Dus vertel nou eens precies wat je allemaal hebt en welke kleur waar zit. En vraag even aan je dochter om goed naar de kleuren te kijken.