Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

procedure aanrijding van een persoon

Gestart door 59erke, 28 november 2018, 18:11:58 PM

59erke

Even een vraagje in de groep gooien.

Ik woon vlak naast een spoorwegovergang en dicht bij een psychiatrische kliniek, nu je kan het misschien al raden.
Regelmatig zijn er wel eens patiënten die een poging ondernemen om voor een aankomende trein te springen in de hoop dat 'het' lukt.

Resultaat is dat de trein een noodstop dient uit te voeren waardoor de overgang dichtblijft, passagiers moeten uit de trein, politie, brandweer, ziekenwagen, infrabel ... iedereen ter plaatse.

Maar weet er iemand wat de procedure is bij dergelijke aanrijdingen, zelfs bij een niet dodelijke aanrijding blijft de trein hier uren stilstaan en is infrabel in grote getallen aanwezig (soms 5 camionetten) en ik vraag mij telkens dan af waarom dit allemaal zo lang moet duren ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

55erke


Hoy
Ik ken de procedure niet maar  ik veronderstel dat niets aan het toeval word overgelaten.
De overweginstalatie , de trein , enz... alles word nagezien of er niets verkeert is gelopen en of alles naar behoren heeft gewerkt. Veiligheid eerst , ook al kost dit Tijd en geld.
Groetjes


ERVIN

En ik dacht dat ook de treinbestuurder moest vervangen worden.

chef garde

'Een 2de aanrijding voorkomen' werd ons altijd geleerd, dit door het verkeer achter u en dat in nevenliggend spoor tegen te houden.  In het pre-gsm tijdperk ging dat anders, tegenwoordig stuurt de bestuurder direct een alarmboodschap uit die een heel pak treinen in de buurt ontvangen. 

Dan kan het treinpersoneel gevraagd worden om te gaan kijken en de hinder af te dekken.  De hinder is niet het stoffelijk overschot maar de stilstaande trein, dit gebeurd door het plaatsen van een kortsluitkabel, rode vlag en klappers op een welbepaalde plaats ver achter de trein.  Maar ook die procedure wordt nog weinig toegepast.

Concreet: alarmboodschap en veel heen en weer bellen, binnen de kortste tijdspanne zijn brandweer, politie, Infrabel ter plaatse en wordt het daar opgelost.  Dat het tijd in beslag neemt is perfect normaal: trein moet geschouwd worden, reserve bestuurder moet ter plaatse geraken, ...

Gerolf

Citaat van: chef garde op 29 november 2018, 06:44:12 AM'Een 2de aanrijding voorkomen' werd ons altijd geleerd, dit door het verkeer achter u en dat in nevenliggend spoor tegen te houden...

Gaat men er dan van uit dat er geen bloksysteem is, of dat het defect is ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#5
Gerolf, een "bloksysteem" in volle baan (dus geen omgeving van stations of vertakking met wissels) houdt geen treinen tegen, maar verwittigt treinbestuurders of er treinen in de baanvakken voor hen rijden opdat ze dan hun snelheid en rijgedrag aanpassen.  Nu zal TBL 1+ en ETCS wel mee ingrijpen indien een bestuurder niet reageert op het seinbeeld, maar dat is recent.  Een bestuurder kan en mag een rood sein in volle baan voorbij rijden mits de nodige procedure te volgen en verder te rijden op zicht. Het afdekken met vlag en klappers van het ongeval diende om andere treinen veilig en ver genoeg te doen stoppen zonder dat ze dichter bij komen bij het incident. 


Chef garde gaf al aan dat de huidige technologie dit nu vergemakkelijkt en verbetert en de communicatie dus vlotter verloopt zodat treinbestuurders in de nabijheid weten dat het om een noodsituatie gaat. 

Algemeen,
Bij zo een ongeval zoals een aanrijding komen inderdaad veel instanties kijken die allemaal hun gemeenschappelijke en individuele procedures dienen te volgen.  Ook niet al deze instanties zijn even snel ter plaatse.  Bovendien is niet elke situatie even makkelijk bereikbaar en dient ook veel te voet te gebeuren. 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 29 november 2018, 09:06:55 AM
Gerolf, een "bloksysteem" in volle baan (dus geen omgeving van stations of vertakking met wissels) houdt geen treinen tegen, maar verwittigt treinbestuurders of er treinen in de baanvakken voor hen rijden opdat ze dan hun snelheid en rijgedrag aanpassen. 
Het heeft me altijd verwondert dat de krokodillen alleen maar een signaal naar de bestuurder geven. Het ATB systeem in Nederland veroorzaakt een snelremming zodra de trein een rood sein voorbijrijdt.

Michiel

Ik ben geen conducteur, maar naar mijn weten geeft een krokodil geen signaal in de cabine wanneer het sein op rood staat, enkel voor groen en oranje. Dus remmen met een "krokodil op rood" kan niet, volgens mij.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

C.B.

Krokodil doet niks anders dan een puls geven in de bestuurderscabine .
Bij 2 Geel of Groen Geel Horizontaal of bij Groen Geel Verticaal en sommige snelheidsborden een positieve puls en bij groen seinbeeld een negatieve puls.
Positieve puls laat een gele lamp oplichten en reageer je er niet op , krijg je een noodremming.
Negatieve puls laat gewoon een signaal horen in de bestuurderscabine.
Bij rood en rood/wit inderdaad geen puls.
Tot zover de basis van memor.

TBL 1+ werkt met de balises en krokodillen in het spoor.
Bij de balises moet je wel afremmen onder de 40km/u als je rijdt van 2 Geel naar Rood.
Hier krijg je bij het doorschieten door een Rood sein wel een noodremming.

Echter waar ETCS level 1 ligt zijn ze stilletjes aan de krokodillen aan het verwijderen (lijn 53 tussen Muizen en Leuven bijvoorbeeld heeft geen enkele krokodillen meer liggen.
Hier krijg je uiteraard de volledige cabineseinopvolging binnen die op je scherm laat zien hoe je moet rijden.

Uiteraard is ook TBL1+ compatibel op lijnen met ETCS Level 1 en doet zoals hierboven geschreven.
Groetjes.
Claudio.