Digitaliseren PIKO Lineas 7789

Gestart door RR, 22 november 2018, 18:15:39 PM

RR

Ik heb mij onlangs de PIKO lok (Piko 97778) nr 7789 (DC) aangeschaft en zelf voorzien van de locdecoder 54611 van ESU. (Ik gebruik het Piko Smartcontrole-systeem).
Het resultaat is verbluffend slecht: de lok rijdt met horten en stoten en is soms niet af te remmen. Kortom: onbestuurbaar.
Ik weet van een handelaar die hetzelfde probleem ondervonden heeft bij het digitaliseren (met diverse decoders) van hetzelfde type lok.
Ik heb al verschillende Piko-loks op die manier gedigitaliseerd, telkens probleemloos.
Zijn er nog mensen die weet hebben van dit probleem?
Ik heb Piko al 2x gecontacteerd, maar kreeg evenveel maal geen antwoord.

Peter

dat probleem heeft volgens mij niets met het model van Piko te maken maar wel met de kwaliteitskontrole.
Ik heb van Piko oa. de baureihe 150 (zie foto) Het eerste model dat ik ontving had problemen met verschillende Plux22 decoders en lawaaierig.
Model terug naar handelaar. Een nieuw model gekregen en dat reed perfekt (nog steeds trouwens)

DSCN3842 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

instellingen vabn de esu decoder aangepast voor piko motor ?

OlivierV

Zoals Johnny schrijft. Met je loc in je decoder te plaatsen kan je enkel digitaal rijden. Hij is dan nog niet afgeregeld. Want op deze manier kan je nog veel decoders in je loc steken zonder dat het goed rijdt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Al eens een ESU run uitgevoerd?
Hoofdstuk 11.1.3 staat dat beschreven.
11.1.3. Automatic calibration of the motor
LokPilot V4.0 decoders offer a feature for automatic calibration
of the motor. I most cases this procedure leads to excellent load
compensation characteristics. However, due to the infinite number
of possible combinations of motors and gear boxes a good result
cannot be guaranteed in all cases. But it is certainly worth a try.
Proceed as follows:
Set the vehicle onto a piece of straight and preferably level track. •
This track must be at least as long as to allow the locomotive to
run at full speed for about two seconds. This movement takes
place automatically during calibration. Provide buffer stops or
something similar to prevent the locomotive from running off the
track!
Call up the locomotive on your throttle and make sure that F1 is •
switched off and the throttle is set to speed step 0. Set the direc-
tion of travel as desired.
Write the value 0 into CV 54 (either on the programming track •
or with POM).
Now press the "F1" button. The locomotive will start running at •
full speed automatically. During about 1.5 seconds you will not be
able to control this locomotive!
The locomotive will automatically stop and the identified load •
compensation parameters will be saved in the CVs 51, 52, 53,
54 and 55.
If you wish you can now further optimise the load control param- •
eters starting from the calibrated settings.

Hier heb ik de meest onwillige motoren mee in het gareel gekregen.

grt Piet.

Andress24

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

RR

 :)Bedankt voor de tips. ik probeer ze uit.