Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Aansluiting Märklin-wisselaandrijvingen aan decoder M83 - Draaddikte

Gestart door Passant, 22 november 2018, 07:00:12 AM

Passant

Beste lijstgenoten,

Ik had graag geweten hoe jullie de aansluitingen uitvoeren tussen de wisselaaandrijvingen en de decoder.


  • Draaddikte: meestal schijnt men draad van 0,14 mm2 te gebruiken. De afstand tussen wissels en decoders bedraagt ongeveer 1,5 tot 2 meter. Volstaat dat wel of is dikkere draad aangewezen? Brawa verkoopt 3-aderige draden (blauw-blauw-geel) voor dat doel, maar de doorsnede is daar ook maar 0,14 mm2...

  • Aansluiting: ik denk dat de draadjes die Märklin voor de wisselaandrijving gebruikt, zelfs geen 0,14 mm2 halen. De aansluiting met de gewone stekkertjes vind ik daardoor moeilijk, kwetsbaar en onzeker. Wat gebruiken jullie?
 
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,

Passant
 

Gerolf

Wisselaandrijving met magneetspoelen, neem ik aan ?
  dan zou ik zeker voor dikkere bedrading gaan, want daar gaan vrij forse stromen door
  over een langere afstand kan de weerstand van de draad immers nadelig zijn.
Ik zou voor minstens 0.25 gaan. 0.5 is dan weer meer dan genoeg ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Zelf bedraad ik bijna alles met 0,5mm2. Daarvoor koop ik luidsprekersnoer bij de bouwmarkt. Voordeel: alles met één draadsoort. Nadeel: alle draden zijn grijs, dus je moet ze wel goed merken. Dunnere draad gebruik ik alleen voor verbindingen waar weinig stroom over loopt.

755philippe

Wat ik eigenlijk niet begrijp is het volgende :
Ik rijd al jaar en dag met Märklin k-rails - eerst analoog begonnen in mijn 'jongere jaren' en de wissels van Märklin waren toen met draad van ongeveer 0.14mm of iets dikker. Nadien ben ik volledig overgeschakeld op digitaalen toen heeft Märklin besloten om de bedrading van hun wissels dunner uit te voeren. Ik begrijp niet dat je in digitaal overstapt naar dunnere bedrading terwijl dit eigenlijk dikker moet zijn om korrekt en zonder problemen te kunnen schakelen.
Mvg

755philippe  :)

Ecos - Koploper - Oc32 - Marklin-K

Klaas Zondervan

Ik kan de gedachte daarachter wel volgen. In de analoge tijd bediende je de wissels meestal met drukknoppen op een paneeltje.
Bij digitaal zit de "drukknop" feitelijk in de decoder en de afstand tussen de wisselaandrijving en de decoder is meestal korter dan naar de drukknoppen in het bedieningspaneel.
Desondanks vind ik 0,14mm2 wel erg mager en ook onhandig dun bij de aanleg.

dani

 hangt inderdaad allemaal af van de lengte van de draden en of je het betrouwbaar en veilig wil.

**  LONG STORY ***

Ik gebruik geen aparte wissel decoders, maar een eigen systeem.
Bij mij zijn alle wissels bekabeld vanuit een centraal verdeelpaneel.   Een soort "schakelkast" waar alle draden bij elkaar komen en waar de eigenlijks bediening gebeurt door  darlington transistoren (ja ik schakel mijn wissels met 12-16V gelijkstroom)..  De bedrading  is uitgevoerd met een kabel met 10 aders (draadjes) van elk diameter 0,7 mm (gevlochten koper) dus ongeveer 0.4 mm² .      Ik heb die kabel ooit eens gekocht van een forum lid hier en ben daar zeer tevreden mee.  Er ligt nu zo'n  80 meter van die kabel op zolder.

Aangezien ik de sturing met NPN  transistoren doe  (BD139),  hebben alle wissels een gemeenschappelijke PLUS  draad, hiervoor heb ik een extra "solid copper" draad van 2,5 mm²  als een soort ringleiding lopen.    Dus daarop komt de middenaansluiting van de wisselspoel, en  met de 2 draden uit de kabel stuur ik de beide delen van de spoel.   Dus met een kabel van 10 draadjes stuur ik 5 wissels.

Anders is het wanneer je "Conrad" achtige wisselaandrijvingen gebruikt.   Daar werk ik met een  L298N  dubbele halve H brug schakeling en dan zijn 2 draadjes voldoende om die te sturen  (geen transistor nodig en alle  diodes en andere rommel uit de  aandrijvingen gesloopt).   Maar ook weer op dezelfde  "dikke kabel", enkel in de schakelkast is er verschil merkbaar.


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.


SHORT STORY :

Ik zou toch ook voor minstens 0,25 mm² of 0,3 mm² gaan voor de veiligheid en de betrouwbaarheid..
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loebaske

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 november 2018, 11:36:48 AM
Zelf bedraad ik bijna alles met 0,5mm2. Daarvoor koop ik luidsprekersnoer bij de bouwmarkt. Voordeel: alles met één draadsoort. Nadeel: alle draden zijn grijs, dus je moet ze wel goed merken. Dunnere draad gebruik ik alleen voor verbindingen waar weinig stroom over loopt.

Dat is anders als je naar men site gaat, alle draden van verschillende diktes zijn verkrijgbaar tot 100M en in kleur....dus Klaas

Klaas Zondervan

Eric, ik heb even gekeken op je site. Van die kleuren zie ik niet veel, enkel rood/zwart luidsprekersnoer.
Heb ook niet veel behoefte aan verschillende kleuren, bij mij heeft elke draad een uniek nummer en dat is voor mij voldoende om het onderscheid te kennen.