Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

M

Gestart door Jurgen, 02 januari 2005, 11:37:45 AM

n/a

Van de Nederlandse website van Marklin overgenomen.
16. Zijn de tot nu toe beschikbare apparaten (6021, 6036, 6040, 6043) verder bruikbaar?
Ja, deze apparaten worden met een optionele aansluitingsmodule, leverbaar vanaf 2005, via de Central Station in het nieuwe systeem ge?ntegreerd. Ze behouden hun huidige functionaliteit.

17. Welke functie heeft een 6021 als die in het nieuwe systeem is opgenomen?
Aangezien de Central Station dan alle functies (en meer) van de 6021 overneemt, krijgt de Control-Unit 6021 de functionaliteit van een Control 80 f, nr. 6036, d.w.z. een 'gewone' rijregelaar.

Nog 1 ding over het mobile station. Je kan een loc van een ander merk gewoon invoeren via het adres van de loc in 1 van de 10 direct oproepbare locs in het geheugen.
Je kan daarna via wijzigen de juiste naam invoeren. Functie f1 tot en met f4 zijn de functieknoppen aan de linkerkant dan. Je hebt dan wel geen symbolen.

Met een Mehanoloc met geluid eens uitgeprobeerd en het werkte.


Jurgen

Dus is M?rklin Systems eigenljk alleen voorzien voor M?rklin locs.
Andere merken worden dus alleen maar aanvaard om te rijden en de rest moet men zelf uitvissen.
Bijvoorbeeld die Mehano loc: je kan hem aanmelden en volledig digitaal besturen, maar je moet zelf uitvissen of een functie al dan niet aan- of uitgeschakeld is. Bij functies die men hoort en ziet (geluid en licht) zal het geen probleem zijn, maar rangeergang bijvoorbeeld.
Slim bekeken van M?rklin.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

Nee hoor ik vind het prima geregeld. De linkerfunctieknoppen zijn gewoon van boven naar beneden de functieknoppen f1 tot en met f4. En zowiezo zijn functieknoppen in het nieuwe Marklin systems verdwenen. Je roept een functie zodadelijk alleen nog op via een symbool.
Ik heb nu al een functiewagen die tot 12 functies aan kan. Ik zou er niet aan moeten denken dit met f1 tot en met f12 te moeten bedienen.

Jurgen

Dus als ik het goed begrijp heeft dat ding toch meer voor dan nadelen.
Wat is de prijs ongeveer van zo'n Control unit met aansluitspoor?
En wat is de lengte van het aansluitspoor? 171,7 mm of 188,3 mm?
Het is maar om te weten of ik mijn baan nog steeds van op hetzelfde punt van stroom kan voorzien.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

Ze worden los verkocht uit de startsets deze zijn wel wat minder krachtig dan het losse mobile station, maar deze kost dan ook veel meer. Rekenen dan maar 115 euro of zoiets zonder aansluitrail of box en trafo. Wel zal je er dan vijf tot zeven treinen mee kunnen laten rijden.

In principe is het mobile station uit de startset geschikt voor 3 treinen. Het is gewoon afhankelijk van de power die je trein gebruikt.

Meer kan je toch niet onder controle houden.
Een mobile station kost mij mijn handelaar met de aansluitrail (188mm) en 18 va trafo 45 euro los als hij een startset uit elkaar haalt, de variant met de 60 va trafo kost je 75 euro. Bij andere handelaren kan dit duurder zijn.

Het mobile station gebruikt trouwens maar een gedeelte van de power van de grote trafo. De grote trafo, die zit in de wat duurdere startsets is eigenlijk gewoon bedoeld als kadootje zodat je hem kan gebruiken voor de voeding van het centraal station die dit jaar gaat verschijnen.

Voor meer info kijk op
http://www.marklin.nl/systems/faq.html

Johnnytrein

@Jurgen, het bebruik van een aansluitspoor is niet echt noodzakelijk. Ik zelf heb gewoon een rode en een bruine draad aan mijn C rails bevestigd en deze verbonden met de 2 draden van het mob stat. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

bartie

Ik heb ook geen aansluitspoor gebruikt en de draden rechtstreeks aan de sporen bevestigd. Werkt prima. Heb ook de trein van Mehano class 77 erop rijden. Simpeler kan het echt niet. Dit keer een echte 'plug and play' in plaats van 'plug and Pray'. Ik heb ineens een transfo van 60VA gekocht zodat die later ineens kan dienen voor de central station.

Groetjes Bart.

n/a

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Dus is M?rklin Systems eigenljk alleen voorzien voor M?rklin locs.
Andere merken worden dus alleen maar aanvaard om te rijden en de rest moet men zelf uitvissen.


Nee hoor Jurgen - de mfx decoders zijn eigenlijk een ontwikkeling van ESU en van dat merk kan je ondertussen zowel multiprotocol- (mfx & Motorola) LokPilots als -LokSounds los kopen.

Als je dan ook de nieuwste ESU LokProgrammer 53450 koopt, kan je om het even welke lok, van welk merk dan ook (en in feite van welk systeem dan ook, zelfs als je tweerail 'gelijkstroom' hebt) zowel ombouwen naar - als programmeren met (ook bv het loksymbooltje wat het type lok aangeeft) - een mfx lok. Ook oudere M?rklin loks zijn zo om te bouwen, mits je er maar een (motor met) permanentmagneet inzet.

Ik heb die nieuwste LokProgrammer al in huis (en de software V2.4.6 - Stand 12  Januari 2005, die geschikt is voor ook de mfx decoders intussen gedownload van de ESU site) - wacht alleen nog even met mijn eerste mfx decoders (LokPilot en/of LokSound) totdat de prijzen nog wat verder zakken, wat ze al aan het doen zijn. Die LokProgrammer was amper meer dan 100 Euro dus die heb ik vast "veiliggesteld" [8D].

Peter

Jurgen

Ik denk dat ik toch maar eens een mobile station ga aanschaffen dan.
Anders ga ik hier vragen blijven stellen tot er weer een nieuw systeem uit is. [:D] Dat is toch ook niet de bedoeling denk ik.
De tijd voor alles zelf eens uit te testen is nu aangebroken. Dank jullie voor de vele reacties. Het heeft mij toch al iets wijzer gemaakt.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

railbusje

Ge kunt ook nog een maandje wachten tot het Central station uitkomt.[:D]
Daarmee heb je twee rijregelaars en kan je ook wissels en seinenn bedienen. Er is ook een memory ingebouwd. Zal wel rond de 500? gaan kosten.

Johnnytrein

Jurgen je zou ook eerst de cursus M?rklin systems kunnen volgen op de volgende link :
http://www.maerklin.com/maerklin/wbt/public/html/index.cfm?CFID=1021068&CFTOKEN=e6897c4e2a86f337-B847B951-9027-CA2D-00E96670754F0440&fuseaction=users.login&sprache=nl&rd=978 gewoon ff registeren en de keuze maken met of zonder geluid. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Jurgen

De cursus had ik een paar dagen terug al gevonden en die heb ik dan ook meteen ook gevolgd.
Toch bedankt voor de link. Misschien nog nuttig voor andere mensen die deze tread (of treath of ... hoe schrijft men dit???) volgen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Johnnytrein

We kunnen misschien beter over een draadje spreken ? [:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Steven86

citaat:
Geplaatst door Davy

Nee dat hoeft niet je kan ook een aansluitbox(nr 60115 prijs 18 euro) kopen voor m en k rails.
http://www.maerklin.de/produkte/?redirect=neuheiten_auswahl.html
Druk daarna op herfstneuheiten.
Kan je het ook nog onder de plaat aansluiten.



Die 18 EUR kan je jezelf besparen. Je kan van de meegeleverde aansluitrail vlot een aansluitbox maken. Ik heb zo een aansluitbox gemaakt voor een C rail baan ?n voor een M-rail baan.

Fotootjes: http://users.telenet.be/musena/ombouw.htm#Omvormen_C_aansluitrail

dikken

Jurgen,

Als je reeds digitaal aan het rijden bent, raad ik je aan het artikel van ESU mobile control een sgrondig te lezen. Ik heb er zo een en ben er heel tevreden over. E?nhands bediening en 100% draadloos. De prijs ligt wil wat hoger dan de MS van Marklin, maar ik vind het een waardevolle investering!

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be