59+M2

Gestart door Dirky, 19 november 2018, 21:46:07 PM

Dirky

Vóór enkele jaren heb ik de aanzet gegeven voor de bouw van een spoor 1 type 201 (reeks 59).  Door verschillende andere projecten werd dit op "hold" gezet. Nu zou ik in Maart 2019 een rijdend stel moeten hebben.
Maar een 59 is maar een 59 als er niets aanhangt dus moeten enkele M2's voor de volledigheid zorgen.
De 59 blijft eventjes aan de kant en de M2's krijgen voorrang.

Een mock-up begint vorm te krijgen en dankzij een zeer overzichtelijk draadje hier op 't forum ben ik vrij veel te weten gekomen.
Vandaag zijn we zo ver:
20181118 003 by Dirky dyniMo, on Flickr

M2_bogie zijkant by Dirky dyniMo, on Flickr

20180808 003 by Dirky dyniMo, on Flickr

En vanzelfsprekend heb ik weer een pak vragen:
   Ik vind foto's van M2's met verschillende buffers. Is dat tijdperk-gebonden?
   Waar zijn er M2's te bekijken (zo dicht mogelijk bij Brakel...)?
   Ik zoek detailfoto's van de opschriften.
   Komt het groen overeen met een RAL kleur?

De mock-up wordt gebouwd uit PVC-schuimplaat. Verwerkt gemakkelijk!

De foto's van de 59 plaats ik terug als daar verder wordt aan gewerkt.

Andress24

Er staat een M2 in Planckendael, maar wel overschilderd...
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Dirky

Bedankt Andress... misschien eens met de kleinzoon daarheen... :)

Nog een foto gevonden van het prille begin van de 59. Februari 2014! wat vliegt de tijd snel!

20140208 034 by Dirky dyniMo, on Flickr

55erke


Hoy,
Knappe dingen die je hier laat zien !
Groetjes
Johan

loco

Citaat van: Dirky op 19 november 2018, 21:46:07 PM

En vanzelfsprekend heb ik weer een pak vragen:
   Ik vind foto's van M2's met verschillende buffers. Is dat tijdperk-gebonden?
   Waar zijn er M2's te bekijken (zo dicht mogelijk bij Brakel...)?
   Ik zoek detailfoto's van de opschriften.
   Komt het groen overeen met een RAL kleur?


Blij om te horen dat je het project van de 59 terug opneemt.

Foto's van de M2 rijtuigen in tijdperk III zijn zeldzaam. Maar bij het doorlopen van de foto's die ik heb, ben ik af en toe een ander type buffer tegengekomen. Ik heb er geen studie van gemaakt, maar heb de indruk dat één bepaald type het meeste voorkomt. Dat lijken mij de buffers die er van bij de aanvang hebben opgestaan.

M2's worden blijkbaar goed verborgen gehouden. De rijtuigen van de NMBS en het TSP zijn niet te bezichtigen. Die van het TSP staan blijkbaar in een aparte loods in Saint Ghislain en het is mij nog nooit gelukt om daar binnen te geraken. Waar die van de NMBS staan, weet ik niet. De enige rijtuigen die je min of meer vrij kunt bezichtigen staan in Racour https://stationracour.be/nl/accomodatie/treinvakantiewoningen. Misschien dat in Cuemes het laatste actieve M2 rijtuig nog staat, maar daar weet ik niets van. Ik denk eerder dat het naar de schroothoop is verhuisd (2012). In Rebecq (dat is dichter bij huis) zou ook een rijtuig moeten staan dat ingericht werd als restaurant. Ik weet niet of dit project ooit is doorgegaan en of het rijtuig er nog staat. In Malle staat er ook ééntje, dat je zeker mits afspraak mag bezoeken. De eigenaar is immers ook een treinverzamelaar en organiseert treinenbeurzen op zijn locatie.

Het klassieke groen dat gebruikt wordt voor locomotieven en dergelijke, kan je ook gebruiken voor de M2.

Ik zal zien wat ik heb voor de opschriften.

PeterVG

Het restaurant in Rebecq

M2 @ Rebecq by Peter Van Gestel, on Flickr

Profiteer ervan nu de link nog werkt

Dirky

Bedankt voor alle info!

Een ander vraagteken staat bij de NEM norm voor koppelings-schacht. Vind ik terug voor andere spoorbreedtes maar niet voor spoor 1. Of ik kijk erover op Morop??

loco

Ik denk niet dat er een NEM-norm bestaat voor een koppelinghouder in Schaal 1. Het is een schroefkoppeling of het is een Märklin koppeling. Een kortkoppelmechanisme bestaat ook niet of heb ik toch nog nooit gezien in schaal 1.

sdz1976

Bij spoor 1ligt het iets anders daar heb je ter hoogte van de schroefkoppeling een vierkant gat waar desgewenst van de binnenkant uit een modelkopeling in kan geplaatst worden langs achter, onderen.

Wil je steeds 1 van mijn wagons en verschillende koppelingen ter beschikking stellen.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Dirky

Ik zal je aanbod graag aannemen Sam als het zover is! alvast bedankt!!

Inmiddels staat het ding op wielen:

20181124 001 by Dirky dyniMo, on Flickr

De set zou op een tijdperk IV baan moeten rijden en ik ga dus voor bordeau-rode wagens. Iemand enig idee waar ik op zoek moet gaan voor de opschriften?

evan

indrukwekkend en reeds herkenbaar
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OlivierV

Geen groene? Want bordeauxrood met 59 kwam niet echt vaak voor.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

Inderdaad, niet vaak, maar dus toch wel. En wie weet bouw ik ook een set groene...  :)

Michiel

Opgelet Dirk, gat in de markt! "Kortkoppelingen voor schaal 1 bestaan niet!" Dus, snel even een systeem bedenken dat universeel inbouwbaar is, en geen gepanteerde methode gebruikt, en je bent vertrokken. Met een beetje marketing moet er toch afzet voor te vinden zijn.  ::) (of werd dat al eens gedaan door een van de grote schaal 1 merken, maar gestrand?)

Zo gezien is die M2 een imposante constructie. Goe bezig!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Andress24

't Is waarschijnlijk een oerstom idee, maar heb je iets aan macro opnames van de opschriften van een h0 Märklin m2?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper