Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

reinigen anker van een loco

Gestart door raphaelderaet, 19 november 2018, 18:00:06 PM

raphaelderaet

Beste leden
ik heb een loco van marklin ( diesel van NMBS  , serie 204 artnr 3066) en zijn vermogen is gedaald
Ik heb de rails al gereinigd ,de borstels van de motor vervangen ,gesmeerd enz

Ik heb vernomen dat ik de motor zou moeten demonteren en het anker kuisen Hoe begin ik daar aan

groetjes
Rafie
groeten

  rafie

Rangeerduivel

Citaat van: raphaelderaet op 19 november 2018, 18:00:06 PM
Beste leden
ik heb een loco van marklin ( diesel van NMBS  , serie 204 artnr 3066) en zijn vermogen is gedaald
Ik heb de rails al gereinigd ,de borstels van de motor vervangen ,gesmeerd enz

Ik heb vernomen dat ik de motor zou moeten demonteren en het anker kuisen Hoe begin ik daar aan

groetjes
Rafie

Van een Marklin motor demonteren heb ik geen kaas gegeten, maar een anker kan je als nieuw maken door
1)  het grondig af te wassen met wasbenzine (dat laat geen sporen of vettigheid na en tast ook de onderdelen niet aan)
2) De koper baan waar de koolborstels tegen schuren kan je een beurt geven met een glasvezelstift en het zal als nieuw zijn. (vergeet niet eens door de groeven te gaan met een scherp voorwerp zodat ook daar alle onreinheden uit zijn)
3) Een goede raad; Indien de motor overdadig geolied werd heb je er goed aan gedaan ook de koolborstels te vervangen want ik heb de indruk dat die olie opslorpen en daardoor wak worden...

;)

PietB

#2
Zie deze link
Je haalt de 2 vijzen (20) los en dan kun je het motorschild verwijderen en het anker uitnemen.
Maar of het anker reinigen veel zal uitmaken waag ik te betwijfelen.
Beter is het om het overblijvende motorblok , zonder anker(18) en veldmagneet(17) goed met wasbenzine te reinigen.
Vergeet ook niet de rubber antislipbanden van de wielen te halen.

Goed uitspoelen en laten drogen, een nacht wegleggen is voldoende.
Daarna de draaipunten en assen licht oliƫn met bij voorkeur 10W30 motorolie, maar wees spaarzaam!!
Vervolgens de motor weer in elkaar zetten, in het frame zetten en testen.

succes Piet.

raphaelderaet

Bedankt voor de info en het schema van de loco ,wij zullen dit eens (proberen ) uit voeren
het resultaat zal ik nog meedelen
groeten
Rafie
groeten

  rafie