Type 212 en/of reeks 62 - 63 enz.

Gestart door Peter, 19 november 2018, 13:42:36 PM

Peter

Om te beginnen: mijn nieuwste aanwinst, met dank aan mijn liefhebbende echtgenote:
Het boek uit de Nicolas Collection namelijk: Het Type 212 - reeks 62-63 omdat dit mijn favoriete Belgische lok is, die ik vroeger dikwijls genoeg hier
op de lijn 52 Antwerpen-Zuid (nu Antwerpen - Centraal) naar Boom-Puurs heb zien voorbij denderen.
Een paar modellen heb ik al, maar, tot mijn grote spijt ZONDER geluid, om de eenvoudige reden dat er nog geen enkel model
bestaat die het prachtig geluid van het grote voorbeeld nabootst.

Mijn aanwinst: het niet bepaald goedkope boek, waarvan de inhoud, ondanks de vele foto's me toch wat tegenvalt, door oa. zeer weinig foto's uit het 212 tijdperk, en dit terwijl er heel veel van bestaan.

Reeks 62 by Peter Verlooy, on Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter

Waterman

Citaat van: Peter op 19 november 2018, 13:42:36 PM
Een paar modellen heb ik al, maar, tot mijn grote spijt ZONDER geluid, om de eenvoudige reden dat er nog geen enkel model
bestaat die het prachtig geluid van het grote voorbeeld nabootst.

Ik ben opgegroeid langs lijn 122 te Erwetegem, de 62's moesten daar altijd een tandje bijsteken om de helling naar kilometerpaal 39 op te rijden, en ik kan dit alleen maar beamen!

Het boek heeft ook even op mijn verlanglijst gestaan, maar als ik het goed heb (ik heb het op een beurs eens heel vluchtig ingekeken) staan er vooral foto's in en niet zoveel informatie over de 62's?

Davy

Dag Peter!

In de oude Dieselboeken van Max Delie vind je hele mooie foto's van de type 212.

Je kan al een mooier geluid krijgen door je speaker in de kast te plaatsen in plaats van onderaan.
klinkt al een stuk zwaarder en zelfs dat kan je nog verbeter. (model 62-63 VBV)

Hier zit trouwens ne gast op het forum die een prachtig geluid heeft gemaakt van een diesel 55 ;)

GDE

Zelf heb ik een roco 62 en een tijdje geleden sound voor gekocht . De speaker onder de kap weg krijgen lukt me niet zo goed . Onder het chassis is enkel plaats voor de decoder . iemand die hier tips voor weet aangevuld met eventueel foto's ? Een vbv 62 heb ik ook maar nog geen sound voor gekocht . Het boek van Nicolas heeft wel leuke en nooit eerder vertoonde foto's zoals van de 6393 met enkel koplampen . Van tp 3 zijn er inderdaad minder afbeeldingen . Een boek met veel info en foto's over de 62/63 is er nog niet . K denk dat het gaat afwachten zijn tot het tsp hier mee komt zoals hun boek over de 59 ers

Rangeerduivel

Citaat van: geert desc op 19 november 2018, 19:00:13 PM
Zelf heb ik een roco 62 en een tijdje geleden sound voor gekocht . De speaker onder de kap weg krijgen lukt me niet zo goed . Onder het chassis is enkel plaats voor de decoder . iemand die hier tips voor weet aangevuld met eventueel foto's ?

Geert,
Ik heb reeds een paar decoders in 62ers gestopt met de luidspreker in de batterijbak.
Een klein beetje ballast wegslijpen volstaat daarvoor.
ik plaats hier morgen wel een fotoke....
De nieuwe V4.0 Esu kan dan bovenaan, die heeft wel en mooie sound.

;)

GDE

Bedankt Rudy . Ik had al geprobeerd om de speaker onder de printplaat te plaatsen maar de enige plaats waar dat lukte kreeg de speaker nu en dan klop van de cardan  :-\ Er zal niks anders opzitten dan zoals u zegt en wat ballast verwijderen . Is bij mij ook een V4.0

Rangeerduivel

#6
Citaat van: Rangeerduivel op 20 november 2018, 00:23:14 AM
Een klein beetje ballast wegslijpen volstaat daarvoor.
ik plaats hier morgen wel een fotoke....
;)

Voila, zo heb ik het gedaan, moeilijk is het dus niet;

Let er wel op dat je de gaatjes die moeten dienen om de batterybak vast te maken niet wegslijpt.
Dit kan echter enkel bij loc's met kleine motor, daar er bij de dikke motor geen ruimte vrij is in de batterijbak moet alles wel onder de print.
Dat lukt wel hoor, ik heb er zo één.
Je steekt de luidspreker dan wel met de magneet naar onder hé.
Er bestaan wel dunnere luidsprekers, zoals bvb die uit de 55 van VBv. die zijn niet zo 'hoog' als de Esu's en hebben dezelfde diameter. (Er echter wel op letten dat de V4.0 een laag-Ohmige [4 Ohm] luidspreker behoeft, bij een oudere decoder, de V3.5 is dat een hoog-Ohmige[100 Ohm]

Hier zie je duidelijk de decoder onder de print, dus dat lukt wel.
Ook is te zien dat ik gaatjes in het deksel heb geboord, zo kan het geluid er uit!
Klinkt gek maar het is wel zo en het scheelt een pak.
Door de decoder vast te maken met dubbelzijdige tape is ineens het gat naar de motor gedicht en werkt de batterijbak als klankkast.
Aan de slag nu maar...! ;D

;) ;)

Peter

Rudi: ziet er een goede oplossing uit. Is de klank nu veel beter? Kan je soms een filmpje  plaatsen met dat geluid?

Geert, een goed boek over de 62/63 zou wel goed van pas komen. Mijn nieuw boek heeft inderdaad veel foto's met oneindig veel loks met extra details, gaande van een derde frontlamp, een oranje flikkerlicht boven op de kabine, een raar ronde uitstulping boven op de kabine enz, enz.
Het boek zegt NIETS over die extra details (spijtig)

PS: is de VBV 62 beter (fijner) gedetailleerd dan de Roco en bestaan er Flexcoil setjes voor de draaistellen (zijkanten)?
Met vriendelijke groeten
Peter

mark7758

Laatste regel.
Ja. Ja
Zie hun website. En dan de catalogus.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ACFI

Citaat van: mark7758 op 20 november 2018, 12:01:22 PM
Laatste regel.
Ja. Ja
Zie hun website. En dan de catalogus.

EN hopelijk komt er terug schot in een HLD 212 uitvoering van Van Biervliet. Misschien iets voor Nürnberg.

Rangeerduivel

Minstens even goed als een zelf gemaakt filmpje;

http://projects.esu.eu/projectoverviews/1?type=all&order=date&country=be#info-1-509

Wat zeer belangrijk is, de optreksnelheid moet zeer uitgesmeerd worden, ttz CV3-waarde +/-200.
Dat zorgt er voor dat de diesel ruim in de toeren gaat vooraleer de loc beweegt...

;)

ceuleer

Als je nu een rechthoekige luidspreker gebruikt zoals die in de class 66, dan past die toch onder de loc zonder dat je iets moet weg slijpen ?

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 20 november 2018, 13:42:02 PM
Als je nu een rechthoekige luidspreker gebruikt zoals die in de class 66, dan past die toch onder de loc zonder dat je iets moet weg slijpen ?

Onder de bolle neuzen en de zwevende kabines lukt dat Gunter, maar de batterijkast van de 62 is daarvoor te kort.
De luidspreker zou wel in de kunststof batterijkast kunnen, maar dan moet je op de koppen toch aan de zamac slijpen, want daar kan de rechthoekige (4cm) net niet in.

;)

GDE

Enorm bedankt Rudy voor de goede uitleg . Ook de tip om de CV 3 in te stellen op 200 zal ik kunnen gebruiken.

ceuleer

#14
Citaat van: Rangeerduivel op 20 november 2018, 14:09:06 PM
Citaat van: ceuleer op 20 november 2018, 13:42:02 PM
Als je nu een rechthoekige luidspreker gebruikt zoals die in de class 66, dan past die toch onder de loc zonder dat je iets moet weg slijpen ?

Onder de bolle neuzen en de zwevende kabines lukt dat Gunter, maar de batterijkast van de 62 is daarvoor te kort.
De luidspreker zou wel in de kunststof batterijkast kunnen, maar dan moet je op de koppen toch aan de zamac slijpen, want daar kan de rechthoekige (4cm) net niet in.

;)


Er bestaan ook nog iets kleinere rechthoekige luidsprekers.  ;)