Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Autosloperij(tje)

Gestart door Pierre, 18 november 2018, 21:01:28 PM

Pierre

Start van een nieuw projectje. Een autosloperij.

Ik heb een hele la vol met incomplete en kapotte autootjes. Ik wil daar nog wat mee. Aan de overkant van de brug op mijn baan is nog een heel klein stukje braak liggend terrein. Ik wil toch proberen daar een indruk te wekken van een autosloperij.

Ik begin met een stuk uit mijn tafel te zagen waarop een (bewegende) kraanwagen moet komen te staan. Ik kan niet aan de onderkant komen van de tafel omdat daar een vaste kast staat dus moet het maar zo.





Het stukje plaat wat ik uit de tafel gezaagd heb bewerk ik vast een beetje.



Voor de kraanwagen kijk ik met een scheef oog naar het model van de Atitec GMC. Een zeer mooi model. ;)




Ik trek wat materiaal uit de rommelbak wat ik ga gebruiken voor dit projectje en begin te slopen en te bouwen.









Een paar lekkere grove profielbanden er op.



En dan begint het al aardig vorm te krijgen.



De kraancabine is veel te groot dus daar gaat ook de zaag in.





De arm soldeer ik van dun koperdraad in elkaar. Door de draden op een stukje schilderstape te plakken blijft alles mooi liggen.



De binnenkant van de cabine schilder ik alvast in de kleur zodat gelijk de ramen en de kraanmachinist er in kunnen.





Steun voor op de neus van de auto.



Dan is het 2e voertuig aan de beurt. Dit moet een platte bakwagen worden waar de wrakken op getakeld kunnen worden om af te voeren.







Dan ga ik op zoek naar motortjes en aandrijftandwielen voor de kraan.





Het autootje wat aan de kraan komt te hangen is van zichzelf veel te licht en moet ik wat verzwaren.



Maar dan kan ik eindelijk alles op zijn plaats lijmen en werkend maken.



Alles lekker analoog en simpel.











Ik zie op de laatste foto dat ik nog een kwastje over de hijshaak moet halen.



Nog even wat bewegende beelden van de kraanwagen. Ik laat hier gelijk zien wat de bedoeling is van de twee steunen op de platte bak wagen. Er is anders een probleem met het wrak netjes op de laadbak te krijgen omdat het wrak constant wil draaien


FILMPJE ;D
Groet Pierre.


mardig23

Wauw, knap hoor Pierre! 8)

Hoe lang heb je hier aan gewerkt, want nu lijkt het wel op 1 dag klaar?
Mvg Karl

Pierre

Dankjewel Karl. Ik ben er nu een weekje mee bezig. Dit is het meeste werk en nu komt de rest van de sloperij nog.
Groet Pierre.


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

MoVi

Een klein magneetje op de blauwe laadbak en een klein magneetje aan de onderkant van de auto (achterzijde).
Altijd de goede richting. ;)
1 magneetje en een stukje ijzer (auto) doen het ook wel denk ik.
De kraan is sterk genoeg om de auto alsnog in de hoogte te krijgen.

Ronald Visser
(gaat de laadbak nu ook mee omhoog??) :-\
Ronald Visser

Gerolf

Mooi gedaan, en knap bedacht  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Andress24

Zijn de assen niet reeds genoeg om die magneet te activeren?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Pierre

#8
Dankjewel heren.

Dat met een magneetje gaat niet werken omdat er in de bodem van het autootje al ijzer is verwerkt ...



... maar dat hoeft ook niet.

De eerst keer op het filmpje is een voorbeeld hoe het niet moet maar ... de 2e keer hoe het wel moet. Daarvoor heb ik speciaal deze twee pennetjes/paaltjes op de laadbak gezet. Hier kan je de auto tegen aan laten lopen zodat hij recht komt te staan en dan komt het allemaal goed. :)

Groet Pierre.


MoVi

Heel goed.
Succes met de sloperij.  ;)

Ronald Visser
(is niet cynisch bedoeld hoor)
Ronald Visser

Pierre

Van mijn oude baan heb ik nog wat paaltjes voor een hekwerk. Die heb ik gemaakt van wat stukjes rails. Ze komen nu weer van pas.



Aan de bovenkant komen drie rijtjes prikkeldraad. Nou heb ik ooit op een rommelmarkt een bosje zegeldraad gevonden. Dit ga ik gebruiken als prikkeldraad.



Muurtje gezet, afrit gemaakt vanaf de straat en de nodige paaltjes geplaatst.



Hekwerkjes om de ingang af te sluiten savonds.







De boel wordt een beetje vlakker gemaakt met wat sneldrogende muurvuller uit de bouwmarkt en voorzien van de nodige bandensporen.





Na wat kwasten is dit het voorlopig resultaat. Kom maar op met de wrakken!

Groet Pierre.


PeterC

Pierre, weer goed bezig!

Citaat van: Pierre op 23 november 2018, 17:07:10 PM
...Aan de bovenkant komen drie rijtjes prikkeldraad. Nou heb ik ooit op een rommelmarkt een bosje zegeldraad gevonden. Dit ga ik gebruiken als prikkeldraad...

Bedankt voor de tip! Zegeldraad heb ik liggen  ;)

Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: PeterC op 23 november 2018, 18:56:22 PM
Bedankt voor de tip! Zegeldraad heb ik liggen  ;)

ik (nog) niet - maar ik denk dat dit gaat veranderen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Je moet er maar aan denken he... zegeldraad ! Thanks voor de tip !
mvg,
Paul(ogic)

loebaske


Gebruik dit al jaren, was trouwens te zien op men minibaantje...