Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

sporenplan bijster geraakt

Gestart door n/a, 04 september 2006, 21:27:53 PM

Nonkelronnie

Dat was eigenlijk perfect wat ik bedoelde.
Met die draaischijf, die er op het schetsje in mini-formaat opstond, wordt een flinke knabbel uit het middenstuk genomen.
Dan zijn er nog geen sporen opgetekend die aansluiten op de draaischijf. Dan blijft er helemaal nix meer over

Greg

Ja daarom kon ik niet begrijpen dat het 244*122 was vandaar men vraag.
Met papier en potlood kan je op 244*122 100 ovalen tekenen. Maar even denken is toch wel nodig.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

n/a

Misschien moede diene laatste zin is op u sporenplan toepasse.

Jurgen

Mja, in mijn dromen kan ik ook een enorm stationsemplacement met draaischijf en goederenkoer, een kleine stad en nog wat industrie maken. Her en der dan ook nog eens een stukje natuur en een riviertje.
Maar dan... dan word ik wakker en blijft er van da prachtplan niets meer over. [}:)]
Denk nog maar eens diep na treintje29, blijven tekenen en niet opgeven, dat is de boodschap.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

Na denken doe ik ook wel,als je die erg mooie tekening bekijkt die men hier onder de mijne geplaatst heeft.
Dan is het "gepland" om halfverwegede plaat het spoor naar een level van -1 te laten lopen.
Dus daarmee houd je aan de boven zijde weer ruimte over,dit alleen maar even terverduidelijking van wat ik zelf had proberen te tekenen en te scannen,waarbij m'n scannner niet echt mee werken wilde [V]
Dus rest mij de vraag nog als je de bovenste helft van die erg mooie en duidelijke variant pakt die hier geplaatst is door INFO,en die als zichtbaar beschouwt,waarna in de bochten het sporenplan de grond in duikt is het dan nog altijd te ambitieus ?
Bedoel de draaischijf die ik hier heb is maar goed voor 3 sporen uitgaand en 1 opkomend daarmee dus ook geen 50 cm in doorsnede [:D]
A fijn ik hoor uw ideen en suggesties graag tegemoed [:D][;)]

INFO

Treintje29,

Wat ik met mijn tekening duidelijk probeer te maken, is dat je absoluut geen ruimte hebt om ook maar een beetje trein op de opstelsporen te kunnen plaatsen. Want een opstelspoor van 25 cm lang daar heb je niet zo veel aan.
Volgens mij ben je niet alleen je sporenplan bijster geraakt, maar ben je ook je ruimtelijk inzicht kwijtgeraakt.

Ook je gedachte om op de helft van de bocht ineens 9 cm te zakken en te stijgen, is natuurlijk onmogelijk. Beetje vreemd zal ik maar denken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Ok dat geloof ik ook wel maar goed als dit dus in zijn geheel en deels niet te doen is,wat is dan wel een id waarop je iets kan uitwerken ?
Doelloos en in t zicht een rondje rijden zonder een "verhaal"is niks maar aangezien m'n creativiteit me in de steek laat,heb ik geen id wat dan wel kan op zo'n oppervlakte.
Iets met een station en een draaischijfje zou leuk zijn(schaduwstation wenselijk ?),dat geeft rangeer mogelijkheden zowel op t station en langs de schijf maar hoe en wat verder kan/mag en werkend te krijgen is ik weet t niet [V]
tjdperk blijft (onveranderd) of stoom als museumspul en dan begin diesel/electrisch tijdperk,of geheel stoom.
Wie iets weet mag t zeggen,de bieb kan me ook al niet meer aan ideen hebben,die zijn de modelspoorwereld blijkbaar bue en hebben nog maar 3 boeken waarvan r geen 1 iets aan ideen aan kan dragen [:0]

Gerolf

244x122 is een erg beperkte oppervlakte, dat is duidelijk. Als je daarop een groot station met draaischijf voor je stomers wil, maak je het jezelf uiteraard erg lastig.
Je kan een scheidingswand (achtergrondplaat) aanbrengen, ongeveer midden op je baan, in de lengterichting. Aan elke zijde een (beperkt) station, met een eigen aankleding en 'sfeer'.
Door het gebruik van meegebogen wissels in de bogen kan je ruimte winnen voor opstelsporen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

244x122 is een erg beperkte oppervlakte, dat is duidelijk. Als je daarop een groot station met draaischijf voor je stomers wil, maak je het jezelf uiteraard erg lastig.
Je kan een scheidingswand (achtergrondplaat) aanbrengen, ongeveer midden op je baan, in de lengterichting. Aan elke zijde een (beperkt) station, met een eigen aankleding en 'sfeer'.
Door het gebruik van meegebogen wissels in de bogen kan je ruimte winnen voor opstelsporen.



Lijkt mij voor de gegeven oppervlakte een uitstekende mogelijkheid (de ?nige?) voor een beetje gevarieerd treinverkeer.
Je kan die achtergrondplaart ook op bvb. 2/3 zetten: 2/3 landschap, 1/3 fiddle-yard.
groet, luc.

Greg

Het probleem bij 244*122 (of andere kleine oppervlakten) is dat je eigenlijk altijd op hetzelfde uitkomt. Veel mogelijkheden heb je niet.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Powered By Diesel

Misschien kan je een ander tyoe van keerlus gebruiken gekombineerd met een kopstation. In het plannetje zie je een kopstation met opstelsporen voor de industrieaansluiting.
Op het niveau min1 kan je de treinen keren, hetgeen wel meer werk vergt dan bij de traditionele keerlus.


Dus op een beperkte oppervlak cre?er je toch een vrij uitgebreid treinverkeer. Op de plaats van de industrieaansluiting kan een bescheiden locwerkplaats.
running on heavy fuel

tonycabus

Je gaat met v??l te steile hellingen zitten, man!
Pak het wat kleiner aan, en lees vooral, ter inspiratie, eens Ricky's artikel 'Geen ruimte? Geen excuus!' in MSM eerder dit jaar...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)