Auteur Topic: statische stoomloc als voorverwarming voor rijtuigen in depot  (gelezen 352 keer)

Offline erik de noorman

• Forumlid
  • Voornaam: erik
statische stoomloc als voorverwarming voor rijtuigen in depot
« Gepost op: 17 november 2018, 21:15:00 pm »
Ik zoek afbeeldingen van loc's die dienst hebben gedaan als verwarmingsketel in depot's kan zowel voor rijtuigen als gebouwen.
In MSM heeft er ooit een artikel gestaan over zelfbouw type 44 dacht ik als statische verwarmingsketel. In welk nr. ?

Bij voorbaat dank.

Erik

Offline erik de noorman

• Forumlid
Re: statische stoomloc als voorverwarming voor rijtuigen in depot
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2018, 22:45:59 pm »
Geweldig bedankt Geert.

Nog enkele vraagjes.

Werden deze loc's gewoon gestookt zoals hun rijdende broeders met continu een stoker aan boord of wat moet ik me daar bij voor stellen.
Hoe werden de rijtuigen wachtend op hun loc in de uitrijbundel aangesloten op de stoom geproduceerd door deze verwarmingsketels? Gewoon gekoppeld zoals in een trein maar dan van een vaste aansluiting  (zoals een waterslang aan een waterkraantje) en zijn daar afbeeldingen van terug te vinden.

Erik

Offline erik de noorman

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2018, 17:36:34 pm »
Nog een vraag.
Werden de verwarmingsloc's soms statisch op een sokkel geplaatst dus zonder wielen? Ik had zoiets in gedachten.

Erik.

Offline Metpetergaathetbeter

• Forumlid
  • Voornaam: Peter
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2018, 17:41:43 pm »
zonder wielen niet ,maar op foto's en degene die ik ooit zag waren steeds (één of meerdere ?)aandrijfstangen verwijderd,mogeliijks om te vermijden dat de loc ooit (per ongeluk) zou verplaatst worden ?  :-\
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417

Offline 55erke

• Forumlid
  • Voornaam: Johan
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2018, 19:19:58 pm »

Was het ook niet zo dat ze de drijfstangen verwijderden omdat de locs dan gemakkelijker te verplaatsen waren als gesleept voertuig ?

Groetjes
Johan

Offline Klaas Zondervan

• Forumlid
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2018, 19:24:00 pm »
De aandrijfstangen werden vaak afgenomen als een loc over het spoor werd vervoerd. Dan bewogen de zuigers niet mee.
Ik ken zelf één geval van een stationaire loc. De Duitse loc 41 105 heeft van 1976 tot 1979 naast de elektriciteitscentrale in Vlissingen gestaan als hulpketel. Deze loc werd over de weg vervoerd en daarom zijn de aandrijfstangen niet afgenomen. Naast de centrale stond hij op een kort stukje spoor. Nadat de loc niet meer nodig was bij de centrale is hij voor een symbolisch bedrag verkocht aan de  Stoomstichting Nederland in Rotterdam waar hij nog steeds in gebruik is.

Enkele foto's bij de centrale zijn hier te zien:
https://digitaal.dezb.nl/beeldbank/start/72?f_strings_plaats%5B0%5D=Vlissingen&f_ints_datum_facet%5B0%5D=%5B1970+TO+1989%5D&f_strings_herkomst%5B0%5D=PZEM