Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Ook HAG in de gevaren zone

Gestart door Blausee-Mitholz, 03 september 2006, 22:30:20 PM

Blausee-Mitholz

OP het HAG forum urlhttp://www.forum.hag-info.ch/viewtopic.php?t=468/url lees ik dat ook bij HAG geruchten gaan van verkoop/overname. Het zijn nog geruchten maak kennelijk blijft geen gerenomeerd modelspoor fabrikant gevrijwaard van ellende. Na Lima, Roco en M?rklin is dit de vierde Europees fabrikant in zwaar weer. Ook over Kibri gaan geruchten trouwens........... alleen Fleischmann lijkt vooralsnog de dans te ontspringen.
Het gaat niet goed in modelspoorland dat mag nu zo langzamerhand wel duidelijk zijn.

n/a

Dat zal jammer zijn. Maar verklaart wel de grote hoeveel HAG die ik de laatste tijd op Houten hebt gezien en dat is geen goed teken.

Maar ik vind dat HAG niet voldoende met haar tijd is meegegaan. Een HAG loc met een faulhaber en aandrijving op alles assen dat zou pas vooruitgang zijn geweest. En wat betreft Fleischmann de familie heeft gebouwen verkocht om de fabriek staande te kunnen houden.

Maar laten we maar positief blijvenen en hopen dat HAG al dan niet in verkleinde vorm of als onderdeel van een groter bedrijf blijft voort bestaan.

ERVIN

En van waar haal jij de informatie over Fleischmann,ik heb hier nergens iets van gezien of gelezen[?]

n/a

Duitse forums. En ook bij Fleischmann zijn mensen ontslagen.

rgp

Dag,

Davy, waarom moet HAG meegaan.  De motorisaties zijn qua uithouding nog altijd onovertroffen.  Het zijn de enige loks die zonder onderhoud de hele expo continu blijven rijden.

Roland

n/a

Ja is heel goed, maar de techniek om zo motoren te bouwen is duur. Bovendien ook niet echt stil te noemen.

In combinatie met hoge loonkosten krijg je dus een duur produkt, misschien wel te duur zelfs voor het trouwe koperspubliek van HAG want bovendien net als de rest aan het inkrimpen is.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

.....maar de techniek om zo motoren te bouwen is duur.

O ja? Geef dan eens een kostenanalyse van de HAG-methode en b.v. de Roco-methode en leg dan eens uit waarom de HAG-methode duur is.
Bovendien, de manier van HAG is vrijwel identiek aan wat M?rklin decennia lang heeft gedaan. Was dat dan ook niet goed? [;)]

n/a

Niet helemaal Klaas en dat weet jij drommels goed. De methode is prima, maar duur. Veel onderdelen en dat is duur.

Klaas Zondervan

Dat is nog steeds geen kostenanalyse.

n/a

Ga ik voor jou ook niet doen.[^]

Blausee-Mitholz

De HAG motor is juist een kenmerk van eenvoud. Het concenpt is zo uitgemolken dat de productie technisch de kosten niet extreem hoog zijn. Maar loonkosten maakt nog steeds het merendeel uit van de productiekosten en die drukken zwaar.

De HAG motor kent maar ??n type anker (3-polig), ??n type veldmagneet/veldspoel, ??n type koolborstelhouder enz, enz, enz.....
Dus van vele onderdelen is dus geen sprake.
Waar de HAG motor zich onderscheid t.o.v. de M?rklin motor is kwaliteit. HAG hanteert veel nauwkeuriger toleranties dan M?rklin.
Vindt je bij M?rklin motoren zwabberende tandwielen die half op elkaar draaien, bij HAG is dat niet het geval. Tandwielen bij HAG zijn breder uitgevoerd en de lagering is met dikkere pennen uitgevoerd t.o.v. die van de dunnen M?rklin spijkertjes.
En dan heeft HAG het goed gezien, na een jaar (in 1988 uitgekomen) tommelcollector motor met glijlagers voor het anker te hebben gemaakt ging HAG over op miniatuur kogellagers voor het anker.
Bij glijlagers is de kans op vervuiling van de koolborstels met olie onvermijdelijk terwijl de kogellagers voor het leven gesmeerd zijn.
HAG motoren zijn echte kwaliteits motoren echter die kosten doet HAG echt niet de das om.

Ik denk zelf dat ze zich meer verslikt hebben in de vele reclame varianten van de Re 460. Bijna alle varianten zijn in HAG modellen te koop en daar liggen volgens mij nog te veel van in de winkelschappen en de magazijnen.
Daarnaast wachten ze te lang met een nieuw model op de makrt te zetten.
Nog vermeld dat het laaste nieuwe model Ae 4/7 ze al bijna de kop gekost hebben. De eerste serie was al geproduceerd toen bleek dat er een ontwerp fout in het model zat. Was van technische aard. Om die fout te herstellen kon van de eerste serie het chassis  letterlijk de schrootbak in.

Verder is bekend dat de huidige eigenaar, de zoon van ??n van de oprichters zich meer bezich houd met (dure) auto's en vrouwen dan met treinen..............

Laten we hopen dat het met HAG toch op zijn pootjes terecht gaat komen.

n/a

Bedankt voor je goede antwoord.

Klaas jij wist ook dat de specificaties bij Hag veel strenger zijn dan bij Marklin. Maar ook bij Marklin is de driepolige motor al verdwenen en de vijfpolige motor is ook op zijn retour. De motoren bij de meeste treinfabrikanten worden gewoon kant en klaar aangeleverd. Zelfs een motor die maar uit weinig onderdelen bestaat kost meer tijd en dus geld om in elkaar te zetten dan het monteren van een complete motor kost. Zelf al je onderdelen maken kost je klauwen met geld.

En hoe zit het nu met het geluid van een Hag motor? Is die stil ook bij hogere snelheden? En misschien wordt het tijd voor een HAG. Leveren ze ook kant en klare digitale loks voor Marklin. Of moet je die zelf ombouwen. Daar heb ik dus totaal geen zin in.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

Zelfs een motor die maar uit weinig onderdelen bestaat kost meer tijd en dus geld om in elkaar te zetten dan het monteren van een complete motor kost. Zelf al je onderdelen maken kost je klauwen met geld.

Davy, zal ik zelf die kostenanalyse dan maar maken? Jij kijkt alleen maar naar de motor. Maar heb je je wel eens gerealiseerd uit hoeveel onderdelen een Roco motor bestaat? En kost dat dan geen geld? Bovendien kijk ik niet alleen naar de motor, maar naar de complete aandrijflijn. Dus ook de hele tandwielen- en cardantoestand die er bij komt kijken. Dan hoef je alleen maar onderdelen te tellen om te zien dat dat bij Roco een groter aantal is.
Wat ik je alleen maar wil meegeven: voordat je weer eens een stoere uitspraak doet over hoge kosten, denk er eerst even goed over na.

locomotion

Ik zou me niet te veel zorgen maken over de kostprijs van een motor. Deze ligt zeer laag. Een motor zoals Roco ze gebruikt ligt tussen de 2,5 en 5 euro. Maar dan moet je wel bereid zijn om er een paar duizend van af te nemen. Over een HAG-motor durf ik me niet uitspreken. De belangrijkste kost in Europa is de loonkost. Kun je productie niet exporteren naar lage loon landen, dan stijgt de prijs aanzienlijk. Zelf de ontwikkeling kun je tegenwoordig uitbesteden aan de Chinezen. Uiteraard blijven stapelkosten, publiciteit, verzending, en de personeelskost hiervoor ... ook hier nog steeds meespelen in het bepalen van de kostprijs. De ontwikkeling kost ondanks uitbesteding ook nog steeds heel veel geld. En dat is uiteindelijk dood kapitaal. Blausee-Mitholtz zou dus wel eens gelijk kunnen hebben dat de problemen met het laatste model hen in moeilijkheden brengt. Niet zozeer het opnieuw aanmaken, maar wel het geinvesteerde kapitaal dat niet rolt tijdens de duurtijd voor de ontwikkeling van de verkeerd gemaakte onderdelen. En al die tijd kan zoonlief al dat geld niet uitgeven. Zeker als er al niet veel overschot (kapitaalreserve) meer is.
Locomotion

Blausee-Mitholz

Gezien de reactie van uit HAG zelf op het HAG-forum wordt de soep gelukkig niet zo heet gegeten als dat ze opgedient werd. Wel veranderingen, geen overname.....

HAG mag [:D]