Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

koppeling MW 41 Mehano

Gestart door jodo, 12 november 2018, 17:54:37 PM

jodo

 RailTrack
HRT207
koppeling van MEHANO 41 SNCB


weet er iemand voor wat deze koppeling kan gebruikt worden ?
mechanische koppeling tussen 2 motorstellen ?
geen electrische koppeling ?
blijven de baanruimers tussen de 2 motorstellen behouden ?

SuSke

Een fotootje erbij zou al veel duidelijker zijn.
Zelfs google geeft geen foto van een koppeling  :(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Er moet in elk geval een koppeling van Mehano bestaan, want zij hebben vroeger zelf een dubbele set, d.w.z. twee twee-delige setjes aan elkaar gekoppeld, verkocht. Zowel analoog als digitaal.
Met vriendelijke groeten
Peter

GDE

als ik me goed herinner ( gezien op hun Facebook destijds ) was deze koppelingschacht in 3D print ontworpen om de defecte van Mehano te vervangen .

Houdini

#4
John bedoelt deze waarschijnlijk:

Copyright Railtrack

Als ik me niet vergis, hebben de Mehano AR41 fiches voor de stroomdoorvoer en daaronder een koppelstuk.
Het stuk dat Railtrack aanbiedt, is het koppelstuk dat gefixeerd zit in de wagon, waarbij het deel dat vastgeklemd is door de pincet
onderaan de wagon uitsteekt. Aan beide wagondelen hoort dit uit te steken, zodat je het tussenkoppelstuk erop kan klemmen.

Enkele afbeeldingen van het www geplukt:

Copyright Gery D

Hier zie je de witte fiches, wat de stroomdoorvoer is.
Daaronder zit de vaste grijze koppeling (die wel verwijderbaar is).




Copyright Gery D

Hier zie je aan beide kanten van het wagondeel de staaf uitsteken, waar de koppeling op gezet is.
Dus, hetgeen hier uitsteekt, is volgens mij hetgeen wat geklemd is door de pincet.



jodo

dank voor de duidelijke uitleg iedereen en Jelle, ik zoek in feite informatie over het bestaan van een koppelstuk om twee stellen met elkaar te koppelen,mechanisch.
er hoeft voor mij geen elektrische koppeling te zijn tussen de twee stellen.
alleen een stroomafname via de draaistellen van het gesleepte stel om de sluitlichten en de bestemmingsbalk te verlichten.
zou dat bestaan en heeft daar iemand een foto van ?

Houdini

Citaat van: jodo op 13 november 2018, 10:49:02 AM
dank voor de duidelijke uitleg iedereen en Jelle, ik zoek in feite informatie over het bestaan van een koppelstuk om twee stellen met elkaar te koppelen,mechanisch.
er hoeft voor mij geen elektrische koppeling te zijn tussen de twee stellen.
alleen een stroomafname via de draaistellen van het gesleepte stel om de sluitlichten en de bestemmingsbalk te verlichten.
zou dat bestaan en heeft daar iemand een foto van ?

De stellen onderling zijn met een ander systeem gekoppeld. Ze hebben elk normaal gezien een schacht aan de buitenkanten, waar een
klein koppelstukje (zoals de gebruikelijke koppelingen op andere wagons) in past. Mehano heeft in de doos normaal een vast stuk
meegeleverd dat daarin past om de stellen te koppelen. Dat gaat volgens mij wel enkel op voor de stellen die ervoor voorzien zijn, dus een
stel wat als enkel stel verkocht wordt, kan (denk ik) niet gekoppeld worden zonder ingreep.

Kan zijn dat ik mis ben hé, want heb het stel hier niet voor me dus is op het geheugen dat ik me baseer :).

SuSke

Bij het dubbelstel is er één stel een dummy, die getrokken wordt door het gemotoriseerde stel.
2 gemotoriseerde stellen kan je in principe niet koppelen zonder aanpassingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Houdini

Citaat van: SuSke op 13 november 2018, 11:51:44 AM
Bij het dubbelstel is er één stel een dummy, die getrokken wordt door het gemotoriseerde stel.
2 gemotoriseerde stellen kan je in principe niet koppelen zonder aanpassingen.

Klopt, maar er is wel stroomdoorvoer vanuit het gemotoriseerd stel.

Geen idee hoe je witte/rode lichten krijgt als je enkel stroomafname doet in het 2de stel?

stoomlokje

simpelweg met een funktiedecoder met hetzelfde adres als in het gemotoriseerde deel