Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

bewaren van onze modeltreinen

Gestart door factageklerk, 03 september 2006, 21:45:12 PM

raf

met dezelfde reden als lennart bewaar ik dus mijn materiaal in hun originele dozen
en anders zitten ze in grote dozen waar ik tussen elke laag een kartonnetje leg .
die plastiek boxen vind je veel goedkoper bij de "action" daar hebben ze ook 2 og drie verschillende maren wat de hoogte betreft.
ze laten zich perfect op elkaar stapelen .
nooit aan gedacht maar wel een mooie oplossing ik ga er ook eens naar kijken

loks mee naar de club dat is in een oude samsonite koffer met vakken er in die ik kan aan passen naargelang wat er mee gaat .ik gebruik zo een soort witte verpakking mouse om dit te doen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

krispy

Bij mij is het simpel , al men dozen staan leeg opgeborgen onder de treintafel
Ben van principe , alles moet gebruikt kunnen worden ( ben geen verzamelaar maar gebruiker )
Ik koop dus ook niet echt veel meer bij of het moet is iets speciaal zijn  ;D

Men loks staan ofwel op de baan of anders op rails naast elkaar op twee leggers.( mooi overzicht als ik de zoldertrap opkom  8)
De wagons van hetzelfde , alles zoveel mogelijk op de baan ( heb hiervoor drie bundels  ) en rest op rails op leggers , zodat ze altijd ingezet kunnen worden
Samenstellingen die die moment rijden staan dan weer in de twee schaduwstations of zichtbaar in een van de twee stations
( ik ben geen lid van clubs of dergelijke , dus moet in principe niets vervoeren )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Michiel

Bij mij staan de treinen ofwel op de baan, ofwel in de vitrine, ofwel liggen ze in een schoendoos samen te wachten op hun beurt (herstelling, ombouw, montage...). Alle originele dozen zijn weg, geen plaats om die rommel ook nog te bewaren en kostbare opslagruimte te verliezen aan lege doosjes.

Een veelvoud van dergelijke kastjes (van bij de Brico) gebruik ik wel om alle knutselmateriaal en gereedschap te bewaren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gaspar

Heb hier een tijdje geleden een andere en goedkope oplossing bedacht. Mijn vrouw had nieuwe rolgordijnen gekocht, die verpakt waren in plastic kokers. Die meten 5 op 5 cm en bestaat in lengtes van 50 tot 150 cm. Prima om treinstellen of volledige treinen op te bergen. Je zet het treinstel op een recht spoor en schuift er de koker gewoon over.
Goedkoop (zonder de gordijnen!), overzichtelijk, stofvrij, stapelbaar, handig in gebruik!
Groeten. Guy
 

SirGresley

Denk eraan dat als je loc's lang op de rails laat staan dat de slipbandjes een plat vlak krijgen!
Vroeger had ik dat aan de hand met de Märklin loc's.
Gewoon zo in de vitrine zonder rails.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

krispy

Citaat van: SirGresley op 29 juli 2021, 10:57:16 AM
Denk eraan dat als je loc's lang op de rails laat staan dat de slipbandjes een plat vlak krijgen!
Vroeger had ik dat aan de hand met de Märklin loc's.
Gewoon zo in de vitrine zonder rails.
maar zolang staan die ni stil hoor , hier wordt geregeld gereden en gewisseld  ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

raf

hier hetzelfde bijna elke dag als ze op de baan staan rijden ze wel een paar rondjes

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Een van de beste oplossingen, volgens mij, zag ik toen ik een hele tijd geleden bij Gerolf op bezoek was. Aan een muur heeft hij doorzichtige plastiek buizen aan de muur waar zijn verzameling in bewaard wordt en waar hij (toen) zo'n buis kon afhalen en het model (de trein?) bij aansluiten op de rails van zijn baan kon laten uit rijden. Gerolf kan het natuurlijk veel beter beschrijven en uitleggen.
Met vriendelijke groeten
Peter

thor

Ik heb een ladekast  laten maken, met 5 laden,al mijn wagons  bevinden zich daarin, en  staan netjes opgesteld per type en soort, gevat tussen 2 L-profielen  in zwarte  kunststof, eertijds aangekocht  bij Brico. De L-profielen zijn  bevestigd met  tweezijdig klevende tape. eens er 2-profielen aan mekaar bevestigd zijn, passen de  HO wagons daar perfect in. De locs , welke niet op de baan staan, zitten in hun  originele doos, opgeborgen in een gelijkaardige  kast.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Gerolf

Citaat van: Peter op 08 augustus 2021, 10:42:51 AMEen van de beste oplossingen, volgens mij, zag ik toen ik een hele tijd geleden bij Gerolf op bezoek was. Aan een muur heeft hij doorzichtige plastiek buizen aan de muur waar zijn verzameling in bewaard wordt en waar hij (toen) zo'n buis kon afhalen en het model (de trein?) bij aansluiten op de rails van zijn baan kon laten uit rijden. Gerolf kan het natuurlijk veel beter beschrijven en uitleggen.

't Is een goeie oplossing, maar ik zit al lang te broeden op een betere. Wie weet komt het er ooit van:
een apotheekkast-vitrine met aansluiting op de baan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

hoe je treinen bewaart? gewoon, in een doos.
treinen los gestort 2 by Floris Dilz, on Flickr
wel even dr op zetten wat erin zit.
treinen los gestort 1 by Floris Dilz, on Flickr

Rangeerduivel

 ::)
Lijkt mij zeer éénvoudig om de kleine onderdeeltjes terug te vinden, op de bodem van de doos natuurlijk! ;D

;)

Floris

juist. En mocht je ze niet vinden, goeie schop tegen die doos en je hoort ze vanzelf naar beneden tinkelen. 8)

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

RUNE

En alles dat na die schop kapot is kan je toch nog gebruiken om andere locs van te maken (win/win) ;)