belgische stoomtramloc als industrieloc in duitsland?

Gestart door Floris, 09 november 2018, 23:06:33 PM

Floris

Mogge!
Een maat van me die bezig is een duitse mijn na te bouwen kon steeds niet vinden waar een van de locs van de mijn vandaan kwam. We zaten hier nog een tijdje in de interwebs te vissen en eigenlijk is het enige dat ik bij deze loc kan verzinnen een belgische tramloc zoals de 808, verbouwd tot rangeerloc. Er lijkt een hohenzollern-machinistenhuis op geklonterd te zijn maar ketel (met schoorsteen en dom) en  waterbakken komen duidelijk van zo'n tramloc.
loc carolus magnus by Floris Dilz, on Flickr

loc carolus magnus by Floris Dilz, on Flickr

Is er iemand die hier meer van weet? En is er nog ergens meer te vinden over de 808 en vergelijkbare locs, tekeningen en zo?
alvast dank!
groeten,
Floris

Gerolf

Ik zie de overeenkomst met een Belgische buurtspoorwegtram eerlijk gezegd niet.
Mij lijkt het dat je in een andere richting moet zoeken (T3, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Nou, vergelijk m maar eens goed.
https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/3911110700/in/photostream/

Dit locje is sowieso een maat kleiner dan een T3, en opvallend laag gebouwd (buffers boven de voetplaat)
paar detailpunten die mij behoorlijk zeker van mn zaak maken:
de lijst op de waterbak, die ken ik alleen van zulke tramlocs
de dom, met rand waar ie op het dak aansloot (waarom zou je dat anders zo maken?)
de vorm van de schoorsteen

Gerolf

Ik zie wel overeenkomsten, maar die lijken me meer te maken te hebben met de "tekentafel".
  Copy-Paste van bvb eenzelfde fabrikant of ingenieur ...

Dit is wat ik bvb aan info heb over zo'n tram: meb.gerolf.be/mtd/NMVBType18.pdf
... en dan zie je de dom en zo toch elders  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Mja, dan geloof je t niet, mag ook.   :P
Je link is sowieso een ander type loc, meterspoor en geen normaalspoor.