Eerste echte modeltrein

Gestart door 59erke, 08 november 2018, 20:30:14 PM

59erke

Ja lap, probleem hier in huis.

Na zijn aanwezigheid op de laatste MSM Expo heeft mijn zoontje van 10 het treinvirus opgelopen.
Waarschijnlijk ligt de oorzaak op de stand van Faller waar hij gratis een HO huisje kon bouwen, de vele 2dehands handelaars waar hij van papa enkele HO auto's heeft gekregen maar vooral mogen rijden op onze N forumbaan en Dirk zijn bewegend kraantje.

Vraag is nu hoe ik dit het best aanpak, mijn zoon kennende kan de interesse van korte duur zijn en ik vind het dan zonde om een dure startset aan te kopen om daarna op zolder te belanden. Ook ziet mijn vrouw niet zitten dat er nog een treintafel in huis bijkomt.

Het is vooral het bouwen van huisjes dat hem aanspreekt, maar natuurlijk moet er ook een treintje rijden. Dus komen we direct uit op de bouw van een soort treintafel of treinplank. Grootste voorwaarde moet wel zijn dat het makkelijk op te bergen is en niet te groot.

Iemand tips ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter


55erke


Spoortje uitleggen op de vloer , huisjes er rondom en spelen maar. Zoals vroeger.

Groetjes



Dirkh

Koen waarom niet uw modulebaantje uitbreiden?
Kunt ge gemakkelijk gewoon op de grond zetten zonder achtergrond of fries en een rekje maken om de modules in op te bergen.
Twee bochten erbij en je kan een rondje rijden.

En binnenkort kan hij mee met de forumbaan met zijn modules. ;)

Freek

Mijn jongens zijn een paar jaar jonger, maar die hebben nog het liefste iets dat er snel is.
Dus ik zou ook zeggen leg wat rails op de grond, daar kan hij wat huisjes rond zetten en rijden maar.
Als hij het beu is snel terug de kast in, en een paar weken later ligt dat terug op de grond met misschien wat extra huisjes, autootjes of iets anders.
Ik denk dat dit voor kinderen het beste is om de interesse erin te houden.

Als het maar vooruit gaat, maar vooral ook snel denken ze hier  :P
Want als we op de papa zijn baan moeten wachten, ... ;D

59erke

Citaat van: 55erke op 08 november 2018, 21:23:07 PM

Spoortje uitleggen op de vloer , huisjes er rondom en spelen maar. Zoals vroeger.

Groetjes

Tja bij de oude Marklin rails met bedding kan je dit misschien doen maar is dit ook een mogelijkheid bij rails zonder bedding.
Bedoel dan vooral kwestie van levensduur.

Citaat van: Dirkh op 08 november 2018, 21:39:49 PM
Koen waarom niet uw modulebaantje uitbreiden?
Kunt ge gemakkelijk gewoon op de grond zetten zonder achtergrond of fries en een rekje maken om de modules in op te bergen.
Twee bochten erbij en je kan een rondje rijden.

En binnenkort kan hij mee met de forumbaan met zijn modules. ;)

Ik denk dat huisjes bouwen in N schaal nog iets te hoog gegrepen is Dirk.
Maar misschien is het wel mogelijk om iets compacts (plug & play) in HO te bouwen (pizzabaantje ofzo) ?

Citaat van: Freek op 08 november 2018, 23:15:34 PM

Mijn jongens zijn een paar jaar jonger, maar die hebben nog het liefste iets dat er snel is.


Is hier juist hetzelfde Freek, als het te lang duurt om iets klaar te zetten is de goesting snel over.
We zien dat ook met zijn carrera racebaan die hij vorig jaar kreeg, de doos ligt in de kast want het bouwen duurt te lang

Citaat van: Freek op 08 november 2018, 23:15:34 PM

Want als we op de papa zijn baan moeten wachten, ... ;D

Tja das waar :-[, de module voor de forumbaan heeft alle beschikbare modelbouw tijd opgeëist.
Maar ondertussen zijn de werken wel weer aangevat (zijnde deels afbraakwerken wegens nogmaals gewijzigde scenery)

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Houdini

Citaat van: Freek op 08 november 2018, 23:15:34 PM
Mijn jongens zijn een paar jaar jonger, maar die hebben nog het liefste iets dat er snel is.
Dus ik zou ook zeggen leg wat rails op de grond, daar kan hij wat huisjes rond zetten en rijden maar.
Als hij het beu is snel terug de kast in, en een paar weken later ligt dat terug op de grond met misschien wat extra huisjes, autootjes of iets anders.
Ik denk dat dit voor kinderen het beste is om de interesse erin te houden.

Dat denk ik ook.
Kinderen hebben ook een hele andere fantasie en leefwereld dan wij. Als zij hun baantje op de grond
leggen en opboouwen, wordt er zoveel bij gefantaseerd, dat het voor ons niet te volgen is.
Dus ik zou ook zeggen, een 2dehands startset en zelf laten doen :)

BC911

Citaat van: 55erke op 08 november 2018, 21:23:07 PM

Spoortje uitleggen op de vloer , huisjes er rondom en spelen maar. Zoals vroeger.

Groetjes

Hé Koen, onze zonen schillen niet zo veel van leeftijd en ik moet zeggen dat mijn zoon dit meestal het leukste vindt. Ik heb hier een aantal losse huisjes staan met soms een plaatje eronder zodat er een tuintje of wat straat bij is, en hij doet niet liever dan daar steeds verschillende setups mee te maken rond een ovaaltje. Het rijden met de trein is dan meestal bijzaak. Die komt spullen ophalen van huisje 1 naar huisje 2, maar er wordt zeker zoveel met auto´s, bussen en vrachtwagens gespeeld. Dus ik zou zeggen, maak wat kleine diorama´s die je langs een spoor kan leggen. Ik vind de Roco´s met bedding zeer geschikt om af en toe eens iets uit te leggen. Als je investeert in wagons, zorg dan dat ze iets kunnen laden.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

59erke

Ok mannen bedankt voor de tips, zal eens met het vrouwtje overleggen en eens op zoek gaan naar een startset met roco rails met bedding.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Freek

Volgens mij kunnen dat evengoed rails zijn zonder bedding.
Zo is het hier toch.

Rangeerduivel

Citaat van: Freek op 09 november 2018, 22:33:28 PM
Volgens mij kunnen dat evengoed rails zijn zonder bedding.
Zo is het hier toch.

De Lima sporen waar wij indertijd de tapijtrijder op uithingen hadden helemaal geen bedding...

;)

Thommy

Citaat van: Rangeerduivel op 09 november 2018, 23:01:14 PM
Citaat van: Freek op 09 november 2018, 22:33:28 PM
Volgens mij kunnen dat evengoed rails zijn zonder bedding.
Zo is het hier toch.

De Lima sporen waar wij indertijd de tapijtrijder op uithingen hadden helemaal geen bedding...

;)

Daar ben ik ook mee gestart. Verbindingen wat dicht knijpen met een tang was dat en dat bleef zitten. Lag een 'giga' baan uit toen. Was wel fun. Ook toen ondekt dat je toch paar keer kabels moet bijleggen om overal stroomvoorziening te hebben.

Nu, ik heb voor m'n dochter van 4 voor haar 5e b-day binnen 2 weken zo'n Marklin speeltrein gekocht. Kan ze uit m'n kast blijven om de diesels met sound eruit te halen om toch op een paar stukken flex te laten rijden en vooral te horen.

Nu, de interesse is dus gewekt bij haar op de MSM expo. Huisje gebouwd, dat lossnijden was mijn ding. Maar lijmen kan zij al goed.
En jah, die marklin kid series vond ze zo super...
Greetz

Thommy