Auteur Topic: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.  (gelezen 1601 keer)

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Gepost op: 08 november 2018, 12:32:27 pm »
Ik wil mijn Märkin gebaseerde baan afbreken en rails en rollen materieel(vooral NL) verkopen.
Voor dat ik er aan ga beginnen wil ik eerst wat vreaagtekens oplossen.

1. Mijn grootste zorg is de baanspanning in digitaal bedrijf.
Ik heb wel eens vernomen dat de spanning op een H0 baan hoger is dat op een N baan.
Nu wil de ik mij Intellibox met bijbehorende transformator inzetten op de N baan.
Is dat zonder problemen te doen, kunnen de specifieke N decoders daar tegen?

2. ik gebruik nu Rosoft S88 massa detectie bezetmelders.
Deze wil ik geschikt maken voor 2 rail stroomdetectie, of is dat niet wijs?

Gaarne de mening van de N specialisten.

grt Piet.

Offline Dirkh

  • Forumlid
  • Berichten: 1.864
  • Voornaam: dirk
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2018, 13:11:45 pm »
Piet die 18v gaat wel voor N maar beter 15v. Op de forum baan hebben we 2 dagen gereden op 18v zonder problemen. Enkel op tijd eens een loc laten rusten (afkoelen) en dat is eerder voor de motor dan voir de decoder. Ik weet niet of het mogelijk is met de intelibox van deze te voeden met 15v ipv 18v of misschien via een instelling de spanning te verlagen. Bij sommige centrales is dat mogelijk.
Bij de meeste decoders staat de max spanning vermeld en deze is normaal gelijk aan deze van Ho.

Die bezetmelders zouden moeten kunnen denk ik.

Welkom in de N wereld zou ik zeggen.

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2018, 13:22:49 pm »
Dank voor je antwoord Dirk.
Ik denk dat ik op zoek ga naar een 15 v trafo
Welkom in de N wereld zou ik zeggen.
Zover is het nog lang niet hoor!
Ik ga deze winter éérst proberen rails en rollend materieel te verkopen.
De bedoeling is dat ik budget neutraal op N ga rijden.

grt Piet.

Offline beertje

  • Forumlid
  • Berichten: 90
  • Voornaam: willy
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2018, 13:39:55 pm »
Piet,De intellibox kun je de schaal ingeven ho of n.ik gebruik 16v en heb geen problemen met de loc,s.
gr.

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.269
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #4 Gepost op: 08 november 2018, 13:45:36 pm »
Zoals Dirk zei, 18V is geen probleem, vooral wanneer je nog eens die 2x2 diodes gaat toevoegen om de stroomdetectie te kunnen doen; Je spanning zakt dan meteen met een 2V à 3V. Ik voed m'n Lenz systeem met een 16V~transformator. Erg nauw komt het niet. Je bezetmelders voor massadectie ombouwen naar stroomdetectie is normaal gezien vrij simpel: een weerstand aanpassen of toevoegen, en een paar diodes (diodeschakeling) en je bent vertrokken. Kwestie van even Wim te emailen wanneer je niet zeker bent.

Onverwachtte, maar in elk van harte geval welkom!

(Check ook even je leesbrillencollectie, want het is allemaal een stuk kleiner, en ik kan ook niet meer zonder een paar)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #5 Gepost op: 08 november 2018, 14:00:25 pm »
Piet,De intellibox kun je de schaal ingeven ho of n.ik gebruik 16v en heb geen problemen met de loc,s.
Ik heb het gevonden Willy:

Dank voor de tip.
(Check ook even je leesbrillencollectie, want het is allemaal een stuk kleiner, en ik kan ook niet meer zonder een paar)
haha ik heb een 10x vergrotende loupe, dat moet lukken toch?

grt Piet.

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2018, 22:09:48 pm »
Nou de beslissing is genomen.
Vandaag de eerste van de H0 modellen verkocht, de tweede staat op Marktplaats.
De komende weken/maanden ga ik de gehele verzameling(wat klinkt dat groots) in de verkoop doen en daarna alle rail materiaal (C en K rail), om zo fondsen vrij te maken om de schaal N wereld in te stappen.
Zoals ik er nu over denk gaat het een Zwitsers/Oostenrijkse baan worden.
Met wat leuke doorkijkjes en hoogte verschillen.

grt Piet.

Offline 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.629
  • Voornaam: koen
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2018, 22:12:11 pm »

Welkom in de N wereld zou ik zeggen.

Ik denk dat nu deze wel van toepassing is ...
Veel succes Piet
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2018, 00:56:59 am »
Ik denk dat nu deze wel van toepassing is ...
Veel succes Piet
Ik ga proberen er wat moois van te maken Koen.

Offline Steam.N

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 9.501
  • Voornaam: Jean
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2018, 06:54:30 am »
Welkom in ons leuke N-wereldje, Piet!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2018, 10:23:53 am »
Dank je Jean, het gaat gepaard met wat koudwater vrees.
Want ik ben nog al 'uit de kluiten gewassen', sommige vrienden zeggen lomp.
Dus hoe gaat dat met het formaat materieel, in mijn handen?
We gaan het zien, ik begin met een klein baantje.

grt Piet.

Offline Steam.N

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 9.501
  • Voornaam: Jean
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2018, 10:41:00 am »
Pincetten, Piet ... Pintcetten ...  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.629
  • Voornaam: koen
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2018, 12:47:30 pm »
Pincetten, Piet ... Pintcetten ...  ;D ;D ;D

+Vergrootglas, stress, kalmeerpillen, woede uitbarstingen, ...

Prachtig hoor werken met N schaal  :D ;D ;D

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.270
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2018, 13:28:44 pm »
Ben zelf niet zo voor N-spoor, vind het te priegelig. Maar op beurzen zie ik vaak N-spoorders met hele dikke vingers. Dus het moet kunnen. :)

Offline Stieven76

  • Forumlid
  • Berichten: 1.513
  • Never leave it in the hands of the judges.
    • Stieven's Corner
  • Voornaam: Stieven
Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2018, 15:50:52 pm »
Uit nieuwgierigheid, waarom de overstap Piet? ;D