Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

peco code 75

Gestart door DIORAMABOUWER, 07 november 2018, 19:57:25 PM

DIORAMABOUWER

Voor ons nieuw project zijn wij van plan om peco code 75 te gebruiken. Zijn er forummers die ervaring hebben met code 75 en de wat oudere loc's?
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

Klaas Zondervan

Wel ervaring met code 75. Maar wat bedoel je met "oudere locs"?

FREMO e.V. - afd België

Citaat van: DIORAMABOUWER op 07 november 2018, 19:57:25 PM
Voor ons nieuw project zijn wij van plan om peco code 75 te gebruiken. Zijn er forummers die ervaring hebben met code 75 en de wat oudere loc's?

Hallo,

Uit eigen praktische ervaring blijkt, dat productie modellen van vóór 1980, gaan "denderen' op de biels en soms ontsporen op de wissels.

Je kan hier aan verhelpen door lichtjes aan de wiellen te werken, lees afdraaien van de te grote flens ( hoogte + dikte).

Op mijn spoor modulen ( H0 ) heb ik oud Belgisch Fleischmann, Trix en Märklin materiaal bewerkt en die rijden er normaal zoals de latere andere modellen.

Mvg, 
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Herwig

#3
PecoStreamLine75            is code 75   en   1.9 mm hoog
RocoLine                          is code 83   en   2.1 mm hoog
Fleischmann Profi              is code 90   en   2.3 mm hoog
enz.

De Peco75 - railbevestigingen (kleinijzer) zijn fijner dan die van de Roco83, zodat eventueel ratelen van hogere wielflenzen (nog) minder waarschijnlijk is .....

Alleen gans rustieke, originele, wielen van bijvoorbeeld Lima & Hamo doen het  niet  op code75.

'k Heb oude Fleischmann- & Liliput-locs  en  Piko-wagens die gewoon zonder ratelen bollen op code75 ...
( op m'n plus-minus dertig jaar oude Fremo-modules met code75 reden deze laatste reeds zonder  'getik'  ... )

[   Over codes en hoogtes en (niet-) ratelen van hoge wielflenzen staat hier op het forum her-en-der wel wat    -recente-   tekst ....
    Klaas Zondervan kent deze ganse problematiek in detail gewoon uit het hoofd ....
    Er zijn trouwens minder problemen dan je misschien zou vrezen ....]

eddy

Op Scherpenheuvel is ook gebruik gemaakt van Peco code 75. Daar rijden Roco's reeks 62 en 80,Trix reeks 59,Trix type 96 over zonder problemen.

groeten Eddy

Klaas Zondervan

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Volgens NEM 310 mogen de flenzen bij H0 maximaal 1,2 mm hoog zijn. Flenzen die daar aan voldoen hebben op code 75 net genoeg ruimte boven de railbevestigingen. Flenzen die hoger zijn zullen gaan ratelen. Ik heb zelf een paar Lima locs uit de jaren '80, die hebben flenzen van 1,5 mm hoog, en dat gaat niet goed. Veel HAMO locs hebben Märklin flenzen, die zijn 1,35 mm hoog en dat is voor code 75 te veel.
Het is dus een kwestie van je flenshoogtes meten en dan weet je het.

Brunel

NEM 310 dateert uit 1977. Dat zegt nog niet alles.
Sommige merken gebruikten daarvoor al flenzen die voldoen aan NEM 310 en dus overweg kunnen met code 75. Voorbeelden zijn Röwa en Roco.
Andere merken hebben de wielen gelijk aangepast. Een voorbeeld is Fleischmann. Fleischmann materieel van voor pakweg 1978 ratelt op code 75, materieel dat later is geproduceerd niet.
Weer andere merken hebben meer tijd genomen. Lima en Märklin Hamo zijn een voorbeeld.
Eind jaren tachtig waren alle fabrikanten wel om.

Het zijn vuistregels. Als je zeker wilt zijn moet je meten of proberen natuurlijk.  :)

Klaas Zondervan

Citaat van: Brunel op 08 november 2018, 11:55:04 AM
NEM 310 dateert uit 1977. Dat zegt nog niet alles.
De nieuwste versie dateert uit 2009. Dus dat zegt nog minder. Overigens is de originele versie van NEM 310 nog ouder, die dateert al uit de jaren '60.
CiteerWeer andere merken hebben meer tijd genomen. Lima en Märklin Hamo zijn een voorbeeld.
Eind jaren tachtig waren alle fabrikanten wel om.
Bij Hamo moet je oppassen. Ik heb recente modellen gezien die nog steeds te hoge flenzen hadden. Het zijn feitelijk omgebouwde Märklin modellen. Daar hadden ze de wielen eenzijdig geïsoleerd en de stroomafname aangepast. Maar aan de flenzen was niks veranderd en ook de B-maat was niet aangepast naar de norm voor 2-rail.

DIORAMABOUWER

Citaat van: eddy op 08 november 2018, 09:34:06 AM
Op Scherpenheuvel is ook gebruik gemaakt van Peco code 75. Daar rijden Roco's reeks 62 en 80,Trix reeks 59,Trix type 96 over zonder problemen.

groeten Eddy
Met de oudere loc's bedoelde ik degene Eddy hier opsomt
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

philippe_007

Puurs Museumbaan en Spooraansluiting Duvel Moortgat zijn gebouwd met Peco code 75.
Tot op heden heb ik geen enkele DCC loc dat problemen heeft met code 75.
Omgebouwde AC locs hebben wel problemen... Maar dat is kwestie van de flenzen wat te frezen

Klaas Zondervan

Zoals eerder gesteld, de ouderdom van een loc zegt weinig. Over Roco hoef je geen zorgen te maken, ik heb al Roco modellen sinds de jaren '70 en nog nooit een gezien met te hoge flenzen. Trix International voor het 2-rail systeem had ook al vanaf het begin de juiste flenzen.
Waar je vooral op moet letten zijn modellen van Lima, Piko en Hamo.

Herwig

#11
> De Trix HLD type 201/reeks 59,   dat is toch géén oude H0-loc ... .   
De diverse versies werden uitgebracht in de jaren 2000 .  Het type 201  'Expo-livrei'  in 2008/9 .

> Het Verschooten-rekeningetje van mijn Roco HLD type 212 (latere reeks 62) heeft als datum Ouwejaarsdag 1990, en die loc rijdt zeker netjes op code75-rails.

> De echt oude Piko-versie ( nog met de vaste universeelkoppeling) van
de alomtegenwoordige twee-assige gesloten wagen   "G10"        ( * )
die zijn assen hoef je evenmin te vervangen.     Die oude H0-knarren bollen vlotjes over code75.
Slechts als je lichtjes op de wagen duwt,  begint hij een klein beetje te  'tikken'  op de  H0-railbevestigingetjes van het code75-spoor.
Ik hang er wel eens nieuwe assen onder, maar omdat het dan PB-spaakwieljes worden.
( *   DB-G10,  ex-DR type Kassel met planken opbouw en bijna vlak dak ,   in bruine of groene NMBS-uitvoering type 2021 )

> De toen al tweedehands Liliput-stoomlocs NMBS-type 64 & 93 waarmee het voor mezelf  'allemaal herbegon'  in de jaren 1980,  rijden op code75.

> Maar de Hamo  NMBS-HLD reeks 55,  die heeft dus nog  groooote  (geïsoleerde) Märklin-ratel-wielen, die  'struikelen' over code75.
Verwarrend:  deze loc heb 'k toen net iets te vroeg nieuw gekocht, want heel even later was er pvd een Hamo-'RocoLine' -verkrijgbaar met bescheidener flensen geschikt voor code75...  ( met stickertje op de doos en voorbode van de Trix-versies ...)

DIORAMABOUWER

Als ik het hier zo allemaal lees zal het wel moeten lukken met mijn loc's, van die oude lima's en piko's heb ik niet, de meeste zijn de oudere roco's,bedankt mannen voor de info
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

philippe_007

je kan steeds eens de flenzen meten van de locs waar je aan twijfelt...
Code 75 sporen zijn 1.9mm hoog, ik zou eens moeten meten wat de juiste afstand is tussen de bielzen (hoogste punt) en bovenkant sporen (maar met 1,7mm zal je er niet ver van zitten).


Klaas Zondervan

De afstand tussen de bovenkant van de railbevestigingen en de bovenkant van de spoorstaaf is 1,3 mm. Dat is dus maar een haartje meer dan de maximale hoogte van de flenzen. Net genoeg ruimte voor flenzen die aan de norm voldoen maar elke flens die hoger is zal er over gaan ratelen.