Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Seebrugg

Gestart door railrunner, 07 november 2018, 10:21:11 AM

59erke

kan aan de foto liggen maar ik vind ze er precies een beetje bombastisch en zwaar uitzien.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Inderdaad Koen, dat lijkt zo wel.

Als je de 3D-tekening zelf bekijkt en vergelijkt met de 3D-print, lijkt de 3D geprinte ramen inderdaad bombastischer uitgevallen te zijn tov de 3D-tekeningen.  Ik zal zien wat ik eraan kan doen en indien niet aanpasbaar, wil ik het toch even bekijken wanneer de ramen in de  muren staan.  Wordt vervolgd.

Dirkh

Jim, als je de ramen nameet , kloppen dan de afmetingen ? Ze lijken me wel wat fors uit te vallen.
Benieuwd naar poging 2

railrunner

Met 2de print ben ik 100% tevreden.  Ik heb van de ramen apart een stl file gemaakt en vlak op het bed gelegd.  De ramen lijken inderdaad bombastisch, maar we mogen niet vergeten dat de stenen én de raamkozijnen in zijn verwerkt.  Bij nazicht van de goede print blijkn de ramen correct te zijn.  Eerste missie geslaagd, nu inkomhal met dak aan het printen als vervolg.

railrunner

Om mijn modelbaan een vaste plaats te geven, heb ik eerst voor mezelf een ruimte moet creëen.  Maar het graakt stilletjes aan af.  Ik heb nu een ruimte van 5,7 X 4,5 m ter beschikking om iets mee te doen.  Van die ruimte gebruik ik een L-vorm om een baantje te zetten, mooie lengte om iets te doen in schaal N denk ik.  Maar de ruimte is nog niet af, ik heb er nog wat werk aan, maar eens klaar plaats ik wel een fotoke.  In die ruimte is er ook plaats voor mijn laser, 2 3D printers en een 3D-print wasmachine.

Onder mijn (module)baan werden er kasten gebouwd om mijn Zwarte Woud-modules en mijn belgische modules in op te slaan.  Zo kan ik wisselen van belgische baan naar Zwarte Woud en vice versa door telkens de modules te wisselen.  Dan kan ik rijden waarmee ik zin heb.

Omdat ik aan het werk was in mijn 'mancave' en door drukke beroepsactiviteiten had ik maar weinig tijd over voor modelbouw.  Een sinds een maand of drie heb ik een beetje tijd gevonden.  Deze heb ik benut om het stationsgebouw van Seebrugg in model te maken.

Voor origineel moet je maar eens googelen naar Seebrugg, maar hieronder vind je foto's van het het stationsgebouw in model.

Ik ben er zelf niet zo tevreden over, maar door dit te bouwen, weet ik nu waar precies en hoe precies ik het kan verbeteren.  Kijk zelf maar eens, macrobeelden spreken voor zich:



















Misschien ben ik te streng voor mezelf?

erik de noorman

Denk ik wel voor schaal N meer dan goed geslaagd.

Erik

59erke

Als eerste indruk vind ik het zeker niet slecht, lijkt mij ook een heel imposant gebouw om te bouwen, alleen de dakconstructie lijkt me al niet simpel.

Door de macrofoto's komen er inderdaad hier en daar wel wat foutjes of onvolmaaktheden naar boven. Vraag is nu of je deze nog kan camoufleren of hier en daar aanpassen en in hoeverre gaan ze opvallen eens het gebouw op de baan staat ?

Zoals Erik vernoemd dit is N schaal, perfectie is in deze schaal niet altijd te bereiken en moet men compromissen stellen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Driesel

Ja, Jim, niet zo perfectionistisch! Dat ziet er toch zeer goed uit. Het is de algemene indruk die telt. Zoals Koen zegt: zal dit nog opvallen op een baan?

Michiel

Ik vind dit er heeel goed uit zien.  8) 8) 8) Het is nog niet klaar, dat is duidelijk. Denk er de dakgoten bij, planken op de kopse dakranden, de loodslabben over de nokken en langs de schoorstenen, wat extra verwering, en je hebt een heel strak gebouwd ding. De meeste storende naden zijn dan gewoon weg. Heel knap gemaakt, hoor.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Luc

Hallo, Jim!

Ik vind dat ook zeer goed; ge moet dat in een geheel zien, met andere huizekens, of wagens, of struiken en bloembakken er rond.

Ik kijk uit naar meer  8)
Oufti!

railrunner

#25
Citaat van: Michiel op 09 januari 2021, 23:55:39 PM
Ik vind dit er heeel goed uit zien.  8) 8) 8) Het is nog niet klaar, dat is duidelijk. Denk er de dakgoten bij, planken op de kopse dakranden, de loodslabben over de nokken en langs de schoorstenen, wat extra verwering, en je hebt een heel strak gebouwd ding. De meeste storende naden zijn dan gewoon weg. Heel knap gemaakt, hoor.

Dank voor de reacties.  Lengte van het gebouw is 43 cm. Voorkant (kant waar DB logo op staat, hetgeen je zal zien op de module) vind ik best OK.  Inderdaad, met een paar aanpassingen kan ik een en ander wegwerken.  Achterkant (kant met galerij vanachter is ook OK, behalve dak, daar ben ik niet zo tevreden over.  Inderdaad zeer moeilijk te maken, maar ook misschien met wat wegwerken...  Waar ik ook niet zo tevreden over ben is de overgang van het dak tussen goederenloods en hoofdgebouw.  Dat zou gelijk moeten komen met het schuine gedeelte van beide daken, maar dat is niet.  Het dak van het hoofdgebouw iets verhogen en goederenloods iets smaller maken zou kunnen helpen.  Ik twijfel om aan te passen of om opnieuw te beginnen.  Ik laat het even rusten en begin aan een nieuw gebouwtje:


Boemeltrein

Als het kriebelt moet je het doen, zeker en vast, hoeveel lezers bouwen niet naar bv Zwitsers voorbeeld of Amerikaans. Het is "Modelspoormagazine" en niet" Belgisch Modelspoormagazine", dat MSM de meeste aandacht heeft voor het Belgische voorbeeld is vanzelfsprekend maar laten we onze blik ruim laten, velen onder ons zijn met Duits materiaal gestart omdat er amper Belgisch voorhanden was, tijden zijn veranderd, gelukkig en ik ben ook apetrots als ik mijn Belgische type 12 kan laten rijden met een sleep expressrijtuigen, er is veel Belgisch moois maar zo kan bv ook een Franse baan me bekoren...en waarom is er zoveel Zwitsers materiaal te krijgen voor een land met +/- 8.000.000 inwoners en een kleinere markt dan de Belgische...wel! omdat velen niet-Zwitsers gecharmeerd zijn door het Zwitsers spoor...veel plezier allen met jullie baan naar welk land als voorbeeld ze ook is gebouwd :)

railrunner

De modelbouw heeft een zeer lange tijd stil gelegen omwille van het werk.  Weken kloppen van 80 uur was geen aardigheid en als er wat tijd was, dan ging die naar het gezin.  Dat was niet vol te houden, 3 jaar heb ik die job gedaan (met veel plezier trouwens) maar trop is trop, ben dan maar van werkgever veranderd.  Ook een zeer leuke job nu, maar eentje die me wel meer vrije tijd geeft.  En vooral terug tijd voor mijn hobby.

Ik werk aan meerdere projecten (Belgisch dan), maar het kriebelde om nog eens aan dit project te werken en vooral om eens treintjes te laten rijden, maar vooral omdat ik via vrienden al een uitnodiging heb gekregen om met dit project deel te nemen aan een modelbaantentoonstelling in Herrenchiemsee in 2024.  Er is dus (heel veel) werk aan de winkel, een dik jaar dus.  Dus zijn we begonnen met sporen leggen.

Om het sporenplan goed over te brengen naar de modelbaan, heb ik deze na het tekenen op de computer gelaserd op kurk en de lappen kurk gekleefd op de modulebakken.  By the way, ik heb mijn goedkope chinese laser buiten gezwierd en een nieuwe aangeschaft (Flux beamo), waar ik heel tevreden over ben.   Budget van deze laser is ook ruim, maar nog aanvaardbaar voor een hobbyist. 

Op 1 modulebak zijn de sporen al gelegd, getest (digitaal) en goed bevonden.  Op naar de volgende modulebak.

Eindmodulebak segment goederenstation Seebrugg


Middenmodulebak segment goederenstation Seebrugg

[/url]

Wordt vervolgd...


59erke

Welkom terug Jim.

Nu 80uur modelbouw en de rest werk om de baan af te krijgen tegen 2024  ;) ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Hey Koen,

Was het maar waar, maar het zal zo wel niet zijn zeker?

Afgelopen weekend de sporen gelegd op twee andere modules, zodanig dat de sporen van het goederencomplex nu volledig zijn. Daarna komen nog twee segmenten om het geheel af te werken.  Maar ik concentreer me nu vooral op de modules met het stationsgebouw, perron en omgeving.  De eerste stap, namelijk elektrisch aansluiten en testrijden is achter de rug.  De sporen hebben ondertussen de eerste laag van verwering gekregen en na het reinigen van de rails opnieuw getest.  Voor 95% was dat goed, af en toe haperde een (stoom)lok op het puntstuk van de wissels.  Krijg het voorlopig nog niet goed.  Met andere loks geen probleem.  Voor wisselaandrijving gebruik is Cobalt digital IP aandrijvingen.  Ze maken wel een beetje lawaai bij het omschakelen, maar zijn wel heel betrouwbaar.

Wat het stationsgebouw moet worden, heb ik hierboven al eens laten zien.  Ik heb namelijk toch besloten om het nieuw te bouwen.  De tekeningen zijn er, het is enkel kwestie om een aantal kleine zaken te veranderen.  ga het nu ook plaatselijk op de module opbouwen, samen met perron.  Het perron moet ik wel uitwerken.