Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Seebrugg

Gestart door railrunner, 07 november 2018, 10:21:11 AM

railrunner

Citaat van: railrunner op 07 november 2013, 11:25:12 AM
Het was mijn droom om ooit eens een project rond het Schwarzwald uit te voeren.  Vandaar dat ik een tijdje geleden reeds gestart ben met de voorbereiding van een nieuwe baan thuis.  Ik een eerste fase bouw ik het station van Hirschsprung na in periodetijdperk '65-'70.  En om een baan te starten is het van belang dat eerst de huizen gebouwd worden.  Hierbij een fotoreportage van de eerste bouwwerken:



Jachthuis voorzijde



Jachthuis achterzijde







Schuur zij en vooraanzicht







Stationsgebouw vooraanzicht









Stationsgebouw achteraanzicht

Deze huisjes zijn nog niet afgewerkt op de schuur na.  Het jachthuis moet nog vervuild worden en wordt nog voorzien van een typisch Schwarzwald interieur.  Aanhet stationsgebouw moeten enkel nog daken afgewerkt worden.


Wordt vervolgd...

Nu mijn modules voor het  MSM N-forumbaan project zo goed als afgewerkt zijn, ga ik eindelijk herstarten met het project dat ik al zo lang heel graag had willen doen. 

Zoals de meeste weten, heb ik een voorliefde voor het Zwarte Woud, met name de Höllentalbahn en de Drieseenbahn.  Zoals bovenstaande blijkt, heb ik al een reeks gebouwen gemaakt voor station Hirschsprung en ik was hoofdzakelijk nog op zoek naar een zeer goede foto over een specifiek gebouw achter het jachthuis.  Toevallig met het afschuimen van het internet, kwam ik op volgende foto uit:



Mooie lok, maar het gaat mij vooral om het huis achter de lok.  Deze foto geeft me een beter beeld van dit huis, mar nog niet volledig, een foto genomen vanuit standpunt achter de lok zou beter zijn geweest.  Helaas die heb ik niet, maar improvisatie is mogelijk.  De huisjes van Hirschsprung zijn niet verloren, maar waar ik vooral mee zou willen beginnen is het station van Seebrugg.  Dit eindstation is vooral tijdloos, wat mij de mogelijkheid geeft om alles uit verschillende tijdsperiodes te laten rijden, zelfs hedendaags nu het station een museumstation geworden is.  Ook groot voordeel van dit station is het aantal rangeermogelijkheden, wat me de kans geeft om ook eens te 'spelen' met de baan, uiteraard digitaal.  Hirschsprung kan daarna gebouwd worden.

De modulebakken zijn reeds 2 jaar terug in orde gemaakt, maar vooraleer ik de sporen ga leggen, wil ik me eerst concentreren op de gebouwen die op het station en omgeving staan, te ontwerpen.  Omdat ik een hoog kwalitatieve modulebaan wil (zeg maar gerust mijn ultieme meesterwerk) ga ik veel werken met 3D-printing, zo veel mogelijk laserwerk of snijplotterwerk, maar toch nog redelijk wat handwerk.  Gebouwen werden ter plaatse reeds een 6-tal jaar terug opgemeten en resultaten werden nauwkeurig bewaard en reeds in een voorontwerp getekend op de klassieke manier met potlood en lat, kwestie van nu alles te digiitaliseren.  In de eerste fase komt er veel computertekenwerk aan te pas, daarvan ga je nauwelijks resultaten zien, maar eens met de bouw gestart wordt, verschijnt regelmatig een update.  Doel van de modulebaan is ook af en toe eens op verplaatsing te gaan.

En we beginnen direct met het moeilijkste gebouw, namelijk hotel-restaurant Hubertus, een voormalig jachtkasteeltje omgebouwd tot hotel.  Hierbij enkele foto's om een idee te geven:








Van dit gebouw heb ik slechts een drietal afmetingen, maar  dat moet  voldoende zijn om het hele gebouw in kaart te brengen met degelijk correcte afmetingen.  Het vraagt wat werk, maar dat doen we met veel plezier.


Peter

Proficiat
Zeer mooi gedaan. Voor mij is dit een zeer gekende omgeving.
Blijf dit draadje zeker volgen.
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Hey Jim, het verwonderd mij wel dat je de Duitse toer opgaat en geen baan bouwt met een Belgisch thema,maar desalniettemin wordt dit toch een draadje om te volgen als je kijkt wat je verwezenlijkt hebt met de modules van de forumbaan.

Dus ik ben benieuwd naar het vervolg...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Jim, je had je Schwarzwald-voorliefde vroeger hier al eens losgelaten op het forum, met een prille aanzet van een project herinner ik me. Dus onverwacht is het voor mij niet. Ik wens je veel plezier met het weer oprakelen, en de verdere bouw van dit project, maar twijfel er niet aan dat dit iets speciaals gaat worden. Wat je met hart bouwt heeft meteen zoveel meer ziel!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Als het kriebelt moet je dat doen hé, Jim.

Maar ik vind het wel altijd jammer als een Belg een buitenlandse baan gaat bouwen, want er is toch een tekort aan mooie Belgische banen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 08 november 2018, 19:41:49 PM
want er is toch een tekort aan mooie Belgische banen.
De Winter zou zeggen "eigen banen eerst !", toch knap heel fijn bezig !

Dirky

Ik zou ook eerder een Duitse baan bouwen. Nostalgie? Ik zie liever Duitse stomers en oude diesels omdat ik er meer herinneringen aan heb... Belgische stomers heb ik amper gezien, van diesels kende ik tot voor enkele jaren enkel de 63.. omdat ik als kleine kadee occasioneel mocht meerijden op de lijn Blaton/Gent St.Pieters. Op onze baan thuis reed ook enkele Duits dings rond omdat er amper iets anders verkrijgbaar was...

Nu gaat er geen jaar voorbij of we zien hier of daar wel een stomer in Duitsland. Ik vraag me soms af hoeveel er nog rijden in Duitsland. 't zal niet weinig zijn!

Ik volg hier in alle geval Jim!

just4fun

Citaat van: doomslu op 08 november 2018, 19:41:49 PM
... jammer als een Belg een buitenlandse baan gaat bouwen ...
Da's een goeie die dit zegt.
Als "Luxemburger" bouw jij toch ook een buitenlands baantje?  ;)
Maar beter een buitenlands baantje, dan geen baantje (en ik kan het weten).
In N is Belgisch bijna helemaal niet te doen.
Dus als je plaats en tijd hebt: starten met die baan.
Paul

59erke

#8
Citeer
In N is Belgisch bijna helemaal niet te doen.

Als je alles kant en klaar wil kopen is het inderdaad niet te doen maar als je bereid bent veel zelf te bouwen is het een mooie uitdaging waar je bovendien meer voldoening van hebt dan een kitje van een fabrikant in elkaar te lijmen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Paul, een dergelijke reactie had ik ergens wel verwacht.  :D
T'is waar!

Ik heb ook duidelijk geschreven: "als 't kriebelt moet je dat doen.".
Niemand hoeft banen tegen zijn zin te bouwen hé, dat zou erg zijn.

Wat ik bedoelde is dat we al jaren proberen onze vaderlandse talenten te motiveren om Belgisch te bouwen. Toegegeven, ook wel een beetje uit eigenbelang. Als Belgisch modelspoorblad probeert Modelspoormagazine aandacht te besteden aan Belgisch modelspoor, dus liefst Belgische thema's. En die zijn helaas niet dik bezaaid.
Ik merk dat bvb het aanbod aan Nederlandse banen veel groter is, maar dat is uiteraard evenzo met Franse en Duitse banen.
Bovendien zitten Duitse banen erg vaak in een sfeer van 30, 40 jaar geleden. We merken dat de huidige generatie modelspoorders toch stilaan dat tijdperk met Faller-vakwerkhuisjes ontgroeid is.
Wil je dus in aanmerking komen voor een reportage in een blad of deelname aan een expo, dan lijkt me een Duits thema het minste kans op slagen te hebben.

En Jim, laat je vooral niet afleiden door mijn gezaag hoor.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

of begin een Luxemburgse baan want die zijn ook een beetje familie en een beetje Belgisch ! ;D ;)

railrunner

Een modelbouwer moet zijn passie volgen, en zich vooral niet laten beinvloeden door druk van buitenaf.  Seebrugg is nu iets wat ik heel graag zou willen doen en waar ik eigenlijk al heel lang mee bezig was, nu is het moment daar om te beginnen bouwen, het project is zelfs opzij geschoven voor de MSM N-forumbaan, zegt genoeg denk ik.

En neen , het is niet mijn bedoeling om snel snel duitse verkrijbare huisjes in elkaar te plakken, voor dit project werk ik op dezelfde basis als voor mijn belgische modellen: van 0 vertrekken tot eindresultaat omdat mijn wensen nu eenmaal niet te verkrijgen zijn in de handel, pure modelbouw dus.

Ik begrijp dat een belgische modelbouwer belgisch zou moeten bouwen en wie zegt dat ik dit niet doe of niet meer zal doen in de  toekomst?  Ik heb lijn 52 goederenstation in Hemiksem volledig zelf gebouwd (baan is ondertussen verkocht, maar nog  beschikbaar), ik heb mee gewerkt aan Balegem Dorp en nu Scheldewindeke (in clubverband) en onlangs heb ik Comblain au Pont gemaakt en zeker heb ik nog plannen om Comblain verder uit te breiden of zelfs iets helemaal anders te bouwen (speel nog met station van Binche en/of Vielsalm in mijn achterhoofd), mijn voornaamste doelstelling blijft Belgisch schaal N te promoten!

En Luc, ik hoef met Seebrugg niet in Leuven te staan, dit is mijn verwachting niet.  En wees gerust, er zijn verschillende belgische N-baan projecten momenteel lopende om MSM modelspoorexpo 2020 een groot oppervlak te vullen.  RMM bouwt 4 modules bij (brug van Thanville), N160 bouwt Scheldewindeke (waar ik aan meewerk) en onze Waalse N-spoorvrienden hebben een gelijkaardig project als de MSM N-forumbaan lopen, zij komen het weekend van 24 en 25 november voor de eerste maal met hun project naar buiten tijdens een modelbouwtentoonstelling in Waver.  Dus talent en motivatie genoeg om Belgisch te bouwen is er en ik zal erbij blijven behoren.

doomslu

Super, Jim!  ;)

Als ik de foto's zie, dan weet ik ook wel dat je geen Faller-huisje gaat bouwen.

Succes er mee!

Sorry dat ik dit draadje vervuild heb om een statement te maken naar al die talenten hier.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

steamdriven

Mij boeit het gekozen onderwerp in elk geval zeer. Een streek die me ook tamelijk goed gekend is.
Als 'oude' nieuweling ligt mijn interessesfeer de laatste jaren ook vooral bij het (Bosnisch) smalspoor (voornamelijk Oostenrijk momenteel) en slechts in 2de instantie bij Belgische banen.

Begrijp me niet verkeerd, ook deze vind ik dikwijls ongemeen boeiend. Zelf hou ik ook het idee in mijn achterhoofd om ooit een paar hersenspinsels uit onze rijke spoorgeschiedenis te laten herleven. Maar momenteel breng ik mijn professionele carrière al elke dag door in deze omgeving en voor mijn hobby droom ik dan graag weg naar mijn persoonlijke droombestemmingen. En die liggen voor mij vooralsnog in de bergen...

Ik blijf dit volgen.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

railrunner

Hey Bart,

Ik deel je mening.  Een vakantiegevoel hebben aan je modelbaan, lijkt me bijzonder leuk.

Nu mijn 3D priinter gearriveerd is, kan ik mijn reeds ontwerpen ramen eens zelf printen.  Ik heb gemengde gevoelens bij mijn eerste poging.  Ik ben best tevreden over het bovenaanzicht, maar niet tevreden over de onderkant van de printjes.

Een raampje is ongeveer 1,5 cm hoog om een idee te geven.  De fijnste binnenhoeken van de ramen zijn 0,3mm, toch nog redelijk zichtbaar in de print.  Ik verwacht van de onderkant een gladde zijde (na eventueel schuren over schuurpapier), maar bij sommige prints zijn er grote bulten op, niet bruikbaar om raapjes tegen te kleven.  Zou dit kunnen liggen aan de geprinte steuntjes? De printlaagjes zijn 0,01mm (printen duurde ca. 5 uur), nu een test aan het lopen met 0,05 mm/laag, steuntjes wat aangepast.  We zien wel wat het ressultaat wordt.