Modelspoor, andere schalen dan H0 > Schaal N

Seebrugg

(1/4) > >>

railrunner:

--- Citaat van: railrunner op 07 november 2013, 11:25:12 am ---Het was mijn droom om ooit eens een project rond het Schwarzwald uit te voeren.  Vandaar dat ik een tijdje geleden reeds gestart ben met de voorbereiding van een nieuwe baan thuis.  Ik een eerste fase bouw ik het station van Hirschsprung na in periodetijdperk '65-'70.  En om een baan te starten is het van belang dat eerst de huizen gebouwd worden.  Hierbij een fotoreportage van de eerste bouwwerken:

Jachthuis voorzijde

Jachthuis achterzijde

Schuur zij en vooraanzicht

Stationsgebouw vooraanzicht

Stationsgebouw achteraanzicht

Deze huisjes zijn nog niet afgewerkt op de schuur na.  Het jachthuis moet nog vervuild worden en wordt nog voorzien van een typisch Schwarzwald interieur.  Aanhet stationsgebouw moeten enkel nog daken afgewerkt worden.

Wordt vervolgd...

--- Einde van citaat ---

Nu mijn modules voor het  MSM N-forumbaan project zo goed als afgewerkt zijn, ga ik eindelijk herstarten met het project dat ik al zo lang heel graag had willen doen. 

Zoals de meeste weten, heb ik een voorliefde voor het Zwarte Woud, met name de Höllentalbahn en de Drieseenbahn.  Zoals bovenstaande blijkt, heb ik al een reeks gebouwen gemaakt voor station Hirschsprung en ik was hoofdzakelijk nog op zoek naar een zeer goede foto over een specifiek gebouw achter het jachthuis.  Toevallig met het afschuimen van het internet, kwam ik op volgende foto uit:

Mooie lok, maar het gaat mij vooral om het huis achter de lok.  Deze foto geeft me een beter beeld van dit huis, mar nog niet volledig, een foto genomen vanuit standpunt achter de lok zou beter zijn geweest.  Helaas die heb ik niet, maar improvisatie is mogelijk.  De huisjes van Hirschsprung zijn niet verloren, maar waar ik vooral mee zou willen beginnen is het station van Seebrugg.  Dit eindstation is vooral tijdloos, wat mij de mogelijkheid geeft om alles uit verschillende tijdsperiodes te laten rijden, zelfs hedendaags nu het station een museumstation geworden is.  Ook groot voordeel van dit station is het aantal rangeermogelijkheden, wat me de kans geeft om ook eens te 'spelen' met de baan, uiteraard digitaal.  Hirschsprung kan daarna gebouwd worden.

De modulebakken zijn reeds 2 jaar terug in orde gemaakt, maar vooraleer ik de sporen ga leggen, wil ik me eerst concentreren op de gebouwen die op het station en omgeving staan, te ontwerpen.  Omdat ik een hoog kwalitatieve modulebaan wil (zeg maar gerust mijn ultieme meesterwerk) ga ik veel werken met 3D-printing, zo veel mogelijk laserwerk of snijplotterwerk, maar toch nog redelijk wat handwerk.  Gebouwen werden ter plaatse reeds een 6-tal jaar terug opgemeten en resultaten werden nauwkeurig bewaard en reeds in een voorontwerp getekend op de klassieke manier met potlood en lat, kwestie van nu alles te digiitaliseren.  In de eerste fase komt er veel computertekenwerk aan te pas, daarvan ga je nauwelijks resultaten zien, maar eens met de bouw gestart wordt, verschijnt regelmatig een update.  Doel van de modulebaan is ook af en toe eens op verplaatsing te gaan.

En we beginnen direct met het moeilijkste gebouw, namelijk hotel-restaurant Hubertus, een voormalig jachtkasteeltje omgebouwd tot hotel.  Hierbij enkele foto's om een idee te geven:

Van dit gebouw heb ik slechts een drietal afmetingen, maar  dat moet  voldoende zijn om het hele gebouw in kaart te brengen met degelijk correcte afmetingen.  Het vraagt wat werk, maar dat doen we met veel plezier.

Peter:
Proficiat
Zeer mooi gedaan. Voor mij is dit een zeer gekende omgeving.
Blijf dit draadje zeker volgen.

59erke:
Hey Jim, het verwonderd mij wel dat je de Duitse toer opgaat en geen baan bouwt met een Belgisch thema,maar desalniettemin wordt dit toch een draadje om te volgen als je kijkt wat je verwezenlijkt hebt met de modules van de forumbaan.

Dus ik ben benieuwd naar het vervolg...

Michiel:
Jim, je had je Schwarzwald-voorliefde vroeger hier al eens losgelaten op het forum, met een prille aanzet van een project herinner ik me. Dus onverwacht is het voor mij niet. Ik wens je veel plezier met het weer oprakelen, en de verdere bouw van dit project, maar twijfel er niet aan dat dit iets speciaals gaat worden. Wat je met hart bouwt heeft meteen zoveel meer ziel!

doomslu:
Als het kriebelt moet je dat doen hé, Jim.

Maar ik vind het wel altijd jammer als een Belg een buitenlandse baan gaat bouwen, want er is toch een tekort aan mooie Belgische banen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie