Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Help: Eerste keer met DCC++

Gestart door Robrecht, 06 november 2018, 16:27:19 PM

ceuleer

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je het zo moeilijk maakt.
Koop gewoon een Switchpilot servo van ESU, kost maar 33 euro, hiermee kan je 4 servo's bedienen, juist zoveel als je er gaat gebruiken.
Hierop staat wel leds en knopjes om de servo's af te stellen.
Google maar eens op "esu switchpilot servo 51822"
Het gaat veel gemakkelijker worden.

Robrecht

Citaat van: ceuleer op 13 december 2018, 02:44:00 AM
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je het zo moeilijk maakt.


Als (her)beginner en een eerste keer met DCC was ik keuzes maken even beu en heb ik gewoon in de winkel, waar ik de MP1's aanbevolen kreeg, gevraagd naar een compatibele decoder. Afgaande van de info op hun website etc is dat ook zo. Normaal gezien zou dit dus een eenvoudige oplossing (moeten) zijn.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Michael

Citaat van: ceuleer op 13 december 2018, 02:44:00 AM
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je het zo moeilijk maakt.
Koop gewoon een Switchpilot servo van ESU, kost maar 33 euro, hiermee kan je 4 servo's bedienen, juist zoveel als je er gaat gebruiken.
Hierop staat wel leds en knopjes om de servo's af te stellen.
Google maar eens op "esu switchpilot servo 51822"
Het gaat veel gemakkelijker worden.

En makkelijk te programmeren zie

https://www.youtube.com/watch?v=R6IkbPxUMDo
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

krispy

Hoi robrecht
heb liggen denken gisteren , heb je eigenlijk al eens getest of er wel een trein rijdt met u centrale ? mischien ligt het probleem daar ergens ?
wat geeft deze door naar de rails ? ( kwa spanning en stroom ) , zit er een booster opgebouwd in het schield of wordt er nog eentje achter verwacht ?

voor u wissel te testen

neem een univ dc voeding ( regelbaar ) en regel die op ongeveer 12 v , sluit de + op de middenpin van de wissel aan en hou de - tegen poz1of 2 dan zou deze wissel moeten schakelen poz1 naar bvb rechts / poz2 naar tegenovergestelde

ook zou ik de decoder appart voeden , dus echt met een apparte kring en niet afgetakt van de DCC klem ( eigen ervaring )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Robrecht

#49
Straks thuis verder naar een oplossing zoeken.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Citaat van: krispy op 13 december 2018, 11:22:56 AM
Hoi robrecht
heb liggen denken gisteren , heb je eigenlijk al eens getest of er wel een trein rijdt met u centrale ? mischien ligt het probleem daar ergens ?
wat geeft deze door naar de rails ? ( kwa spanning en stroom ) , zit er een booster opgebouwd in het schield of wordt er nog eentje achter verwacht ?

voor u wissel te testen

neem een univ dc voeding ( regelbaar ) en regel die op ongeveer 12 v , sluit de + op de middenpin van de wissel aan en hou de - tegen poz1of 2 dan zou deze wissel moeten schakelen poz1 naar bvb rechts / poz2 naar tegenovergestelde

ook zou ik de decoder appart voeden , dus echt met een apparte kring en niet afgetakt van de DCC klem ( eigen ervaring )
Jaja de treintjes rijden  ;D magere troost, maar heb toch al iets om m'n stress wat te temperen na een avond decoder problemen :D
Er zit een externe voeding aan van 15V voldoende voor het DCC signaal op mijn kort spoor en het weinig aantal treinen.

Dat met die universele voeding had ik ook al zitten/liggen denken. Had alleen nog met meer als 12V en had schrik de motor te beschadigen, straks even bij elektrozaak stoppen.

En als we dan toch een voeding extra kopen maar meteen eentje die ook kan dienen om de decoder apart te voeden.

Bedankt voor het mee denken :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Hoi!

Er zat even beweging in. Ik heb de tweede voeding (15V DC) aan de decoder aangesloten, en dan ging de motor bewegen na het drukken op de S (programmeer) toets. Echter niet zoals beschreven heen en weer, eerder heen in kleiner wordende schokjes.

Ik probeerde nog een tweede keer met 16V DC aan de decoder, en nu doet hij weer helemaal niets meer.

Bij de eerste poging stond hij volledig stil alvorens ik een commando kon sturen om het adres toe te kennen.

Ideeën?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Hoi

Ik heb gisteren nog ergens gevonden dat er een ontstoring condensator geplaatst moet worden over de motoraansluitklemmen.
Iemand daar ervaring mee?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...