Help: Eerste keer met DCC++

Gestart door Robrecht, 06 november 2018, 16:27:19 PM

Robrecht

Citaat van: krispy op 11 december 2018, 14:13:32 PM

programmeren van de wisseldecoder ( toekennen adres)

zet alles onder spanning , druk een paar seconden op de knop op de decoder ( nu zo normaal de wissel moeten beginnen herspringen , oneindig lang met een vaste frequentie  totdat jij nu een commando naar de wissel 1 stuurt ( hiermee wordt het adress ook geprogrammeerd )dan gaat denk ik de wissel iets sneller reageren en stoppen , nu zou de decoder geprogrammeerd moeten zijn volgens mij , en automatisch zijn de 4 poorten klaar poort 1 = adres , poort 2 adres+1 ,poort 3 adres +2 , poort 4 adres + 3
De wisselmotor gaat niet heen en weer bewegen. Heb nu ook de andere voedingsaansluiting voorzien van DCC stroom vanaf de ringleiding. Dat was ook een optie volgens hun site. (vervelend dat er geen ledjes op de decoder zitten)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Iemand nog een idee van iets dat ik misschien mis doe bij de wisseldecoder?

Ik heb de draadjes tussen decoder en diodes al omgewisseld en de DCC IN naar de DC/AC IN doorverbonden. Beide als mogelijke oplossing aangegeven in de handleiding van de decoder. Maar zonder succes. Kan ik de uitgangen meten van de decoder zonder dat er een adres op geprogrammeerd is? Enkel de eerste uitgang waarschijnlijk dan? Maar wat zou een correcte waarde zijn om te lezen? Meet ik daar dan AC of DC?

Veel vragen... ik weet het...
(Ik had misschien beter een arduino gebruikt als accessoire decoder???)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Klaas Zondervan

Laat eens zien hoe je de wisselmotor aan de decoder hebt aangesloten.

beertje

Ik gebruik deze decoders ook,als ik naar je foto kijk,
zie ik dat het bovenste kroonsteentje niet is aangesloten.
is dit niet de dcc aansluiting.
ik gebruik een aparte voeding voor stroom en dcc van de intellibox.
gr.

Robrecht

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 december 2018, 16:09:15 PM
Laat eens zien hoe je de wisselmotor aan de decoder hebt aangesloten.
Nog altijd zoals op de foto. Enkel dat nu het bovenste kroontje rechts ondertussen ook aangesloten werd op DCC kring (dat mag volgens de handleiding)

Citaat van: beertje op 12 december 2018, 18:22:12 PM
Ik gebruik deze decoders ook,als ik naar je foto kijk,
zie ik dat het bovenste kroonsteentje niet is aangesloten.
is dit niet de dcc aansluiting.
ik gebruik een aparte voeding voor stroom en dcc van de intellibox.
gr.
Volgens mijn schema dat ik er bij kreeg is de onderste rechts DCC (bruin+rood)

Zou het kunnen dat de decoder niet samen werkt met DCC++ base station?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

krispy

Probeer eens volgend , ik zie dat er 4 diodes zijn gebruikt , probeer eens aan te sluiten zoals bvb conrad dieselmotor,  maw uitgang A decoder naar middelste aansluiting , dan een diode naar  poz1 vanuit decoder B en een tegengestelde diode van poz2 naar decoder B maw 2 diodes ipv 4  (proberen op eigen risico want ken het interne niet van een mp1)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Robrecht

Citaat van: krispy op 12 december 2018, 20:06:36 PM
Probeer eens volgend , ik zie dat er 4 diodes zijn gebruikt , probeer eens aan te sluiten zoals bvb conrad dieselmotor,  maw uitgang A decoder naar middelste aansluiting , dan een diode naar  poz1 vanuit decoder B en een tegengestelde diode van poz2 naar decoder B maw 2 diodes ipv 4  (proberen op eigen risico want ken het interne niet van een mp1)
Ik hou het liever op de manier zoals ze een mp1 aansluiten aan de decoder op het schema dat ik van de decoder website kon vinden.
Er gaan twee diodes van A en B naar COM van de motor en dan telkens een diode van A naar poz1 en B naar poz2 maar dan omgekeerde diodes in vergelijking met die aan COM werden verbonden.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

krispy

Ben eens gaan rondneuzen , dit blijkt een magneetartikel te zijn maw zoals een gewoonte magneetwissel en geen wisselmotor.

Eigenlijk heb je dan een ander type decoder nodig , eentje voor magneetartikelen denk ik , deze hebben ook 3 uitgangspunten per wissel , maw daar kan je recht oprecht op aansluiten

Ik weet niet of het zomaar met diodes is op te lossen , vindt ik tot nog toe toch geen tekeningen  van , misschien weet iemand daar meer over hier op het forum ( klaas  zondervan  misschien een oplossing ? ) , zal waarschijnlijk wel via een paar componenten op te lossen zijn
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Robrecht

Bij de aansluitvoorbeelden van de decoder die ik heb, de DCC versie, staat een voorbeeld specifiek voor de MP1 (zie link: https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1870.pdf ).

En het is eentje die traag opent en sluit, net zoals de Tillig motortjes (en die van Conrad?). Er zit dan wel een relais schakeling in zodat het puntstuk van daaruit de juiste stroom kan krijgen. Maar die dire draadjes heb ik nog niet aangesloten.

Net een andere wissel aan de eerste uitgang van de decoder aangesloten en die doet ook niets.
Tenzij ik 2 motors heb die stuk zijn, ligt het probleem in de decoder, of het printje dat ik zelf prutselde...

Kan ik gewoon een ledje over de schroefklemmen houden? of gaat dat wat te  veel zijn voor de led? :p
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

krispy

Ok , had ik nergens gevonden , dus zou moeten werken dan als je juist hetzelfde hebt gedaan , misschien dan probleem uit de dcc++ centrale met de decoder , ik heb hier de dr5000 centrale , in het begin was er ook een probleem met die met decoders , iets met timing , na latere firmware update is het nu  oké  , kan je bij de dcc++ centrale de pulsduur aanpassen , zo ja zet deze eens langer , bvb 200 ms
Bij de uitleg van je decoder is daar niets te vinden ivm schakelen van de wissel tijdens prog fase of is dit anders dan de magneetartikel  decoder

Spijtig dat ge zover weg woont , ik ben van het Leuvense , tja , misschien is er iemand van uw streek hier lid en kan hij is komen uitpluizen


MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

beertje

Voor mij is het zo ver niet.
kun je eens een foto plaatsen van heel het systeem plus de aansturing.
gr.


Klaas Zondervan

Citaat van: BrainFeeder op 12 december 2018, 20:54:58 PM
Bij de aansluitvoorbeelden van de decoder die ik heb, de DCC versie, staat een voorbeeld specifiek voor de MP1 (zie link: https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1870.pdf ).
Kijk, dat is tenminste een duidelijk plaatje. Op de foto kon ik niet goed zien hoe het in elkaar zit.
Je kan eerst eens testen of de wisselmotor het wel doet. Maak de twee draden die op A en B van de M-DEC zitten los en sluit die aan op de gelijkspanningsklemmen van een gewone treintransfo. Draai de knop van de trafo de ene kant op, dan moet de schuif van de MP1 naar één kant gaan. Draai de knop naar de andere kant, dan gaat hij weer terug.

Robrecht

Een gewone treintransfo heb ik niet (meer).  :-\ Kan ik iets anders gebruiken? Ik zou een arduino kunnen gebruiken misschien, twee analoge out pinnen  aansluiten op de A en B draad bijvoorbeeld?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

beertje

Heb op het web eens af gezocht,en niets gevonden dat de decoder gaat werken met arduino.
je zou eens met een centrale dc kunnen testen of  het dan wel werkt.