Help: Eerste keer met DCC++

Gestart door Robrecht, 06 november 2018, 16:27:19 PM

Robrecht

#15
Hoi

Ik kan weer wat verder bouwen. Ben verschillende draad gaan halen, en nu is dat er met 1 draad ipv meerdere draadjes.
Als ik op Youtube kijk gebruiken ze andere draad voor aan de rail te solderen. Of is dit ook oké? De dikte is volgens N-project in elk geval goed (0.2mm²)

Untitled by Robrecht Wellens, on Flickr
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Gerolf

Een draad met volle kern is zeker nuttig. 0.2 mm² is ook OK om de verbinding met een (dikkere) ringleiding te maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Robrecht

Oké super! :) Ik heb wel H0 schaal, maar verbruik van een DCC trein zit nog in de mA las ik ergens. Niet al te groot verschil met wat er op n-project site staat. En de tabel daar was zoiezo een goede referentie dan :) merci voor de bevestiging.

De ringleiding is 1,5 mm2, enkele kern.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Gerolf

Ik weet niet of het al gemeld is, maar verbind elk stukje rail met de ringleiding.
  Niet vertrouwen op de raillassen om de stroom door te geven ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Robrecht

Citaat van: Gerolf op 21 november 2018, 10:24:56 AM
Ik weet niet of het al gemeld is, maar verbind elk stukje rail met de ringleiding.
  Niet vertrouwen op de raillassen om de stroom door te geven ;)
Ja ik zag dat al op YouTube ergens, en op dit forum werd het ook al eens vermeld.

Ik was daarstraks overal wat de onderkant van de rails aan het veilen (op plaatsen waar de draadjes zullen komen) en bij mijn Engelse wissel denk ik dat ik nog wat over het hoofd zie. Ik heb nu de puntstukken en de buitenste rails voorbereid.. maar wat met de overige rails?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

#20
Oké

Gisteren mijn eerste ritje gemaakt via DCC++ en JMRI. Mijn wissels zijn nog niet volledig aangesloten dus ver kon ik nog niet. Gisteren dan maar verder draad geknipt en bij het testen van de eerste wissel motor gebeurde er al niet veel. Het heeft eerder te maken met de decoder denk ik (zie foto), het is een M-DEC-DC decoder, en de mtb MP1's zijn via diodes aangesloten zoals ze aangeven in één van de vele aansluitmogelijkheden. Enkel heb ik geen aparte voedingslijn liggen, er staat in de omschrijving dan ook dat de decoder stroom neemt van de aparte aansluiting OF de DCC aansluiting.
Begrijp ik dat verkeerd?

M-DEC-DC

En dan nog een vraagje, is bij een ESU decoder instelbaar welke lichten actief moeten zijn in een bepaalde rijrichting? Ik liet een Roco ombouwen naar digitaal en de lichten zijn fout merkte ik gisteren...

Loc in 'vooruit' en komt naar je toe
Loc in 'vooruit' en gaat van je weg

Of moet ik gaan klagen in de winkel??  ;D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Andress24

Als je dit hebt laten doen, zou ik er zeker en vast voor terug gaan - je betaalt toch voor correct werk, niet?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Robrecht

Citaat van: Andress24 op 11 december 2018, 10:19:06 AM
Als je dit hebt laten doen, zou ik er zeker en vast voor terug gaan - je betaalt toch voor correct werk, niet?
Ja, maar als het eenvoudig zelf op te lossen is verkies ik dat in plaats van hem weer 8 weken 'kwijt' te zijn...  ::)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

loebaske

ook teveel strooi licht, is niet zoals het hoort...

Andress24

Dat zou toch geen 8 weken mogen duren, hoor. Ik ga er vanuit dat het een lokpilot is? Als hiervoor de standaard verlichtingsfunctie werd gebruikt, zijn de gele en witte draden van de verlichting, respectieve de rode en zwarte draden van de motor verkeerd aangesloten. Deze 6300 had waarschijnlijk net zoals die van mij nog geen stekker, dus die zijn direct op de printplaat gesoldeerd... Als je een beetje handig bent: opengooien die handel en dan ook direct de bestaande lampjes + lichtgeleiders vervangen door LEDjes.  ;)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Peter

Bij sommige instellingen van de decoders is het om de kampen aan te steken niet via de F0 toets, maar afhankelijk van de rijrichting een van de andere F toetsen.
Even proberen de welke (soms F1 /F2 soms F3/F4) dus even proberen
Met vriendelijke groeten
Peter

krispy

wat betreft uw wisseldecoder , het is aan te raden om deze ook te voeden via de apparte ingang ( maw niet alleen via de DCC ) hierdoor wordt er geen extra spanning/stroom uit uw dcc gevraagt  , kan gevoed worden via een simpel voeding ( heb hier thuis ook  wisseldecoders van dit merk  in dienst , wel het type voor magneetschakelaars  ( 50 tal omdat ik zon 200 wissels heb en heb hiervoor een apparte spanningskring ( voeding ) voorzien .

wat betreft gebeurt niks , heb je hem een adress gegeven en zit de wissel wel aan de juiste poort ( 1 tem 4 ) per decoder

ook is de voedingsspanning van belang , test eens door een voedingsbron  aan de apparte ingang aan te leggen ( die je kunt bijregelen ) beginnende bij 12 volt zodat je tot bvb 13/14 volt kunt bij regelen , heb hier thuis ook ondervonden dat ik minimum 13v nodig heb of de wissels schakelden niet

succes , verder zie ik zo geen probleem op de foto
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Robrecht

Citaat van: Andress24 op 11 december 2018, 10:53:19 AM
Dat zou toch geen 8 weken mogen duren, hoor.
Ja ze moesten het opsturen want ze deden dat zelf niet meer (ga geen winkel vernoemen  :-X )

Citaat van: Andress24 op 11 december 2018, 10:53:19 AM
Als je een beetje handig bent: opengooien die handel en dan ook direct de bestaande lampjes + lichtgeleiders vervangen door LEDjes.  ;)
Handig.. Hangt er van af met wat en hoe voorzichtig ik ben..

Citaat van: Peter op 11 december 2018, 10:54:07 AM
Even proberen de welke (soms F1 /F2 soms F3/F4) dus even proberen
Het is een ESU LokPilot V4.0. Heb al wel op andere F toetsen geduwt, zonder resultaat.

Citaat van: krispy op 11 december 2018, 11:48:02 AM
wat betreft uw wisseldecoder het is aan te raden om deze ook te voeden via de apparte ingang.

wat betreft gebeurt niks , heb je hem een adress gegeven en zit de wissel wel aan de juiste poort ( 1 tem 4 ) per decoder
Het gaat voorlopig maar over dubbelspoor 1m22 lang, en 4 motors + 1 trein. Kan ik tijdelijk nog met 1 voeding door?
En het instellen van het adres is denk ik net wat mis gaat. Ik duw op de knop op het printje, en daarna via JMRI stuur ik een wissel signaal. De wissel wordt aan JMRI toegevoegd maar met adres 0 en subadres 0. Ik heb enkel de eerste aangesloten op de eerste uitgang van de decoder.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

ceuleer

Bij een lokpilot V4 staat de rijrichting CV19 op 128, als je die op 129 zet, dan wordt de rijrichting omgeschakeld.
Dit zou je eens kunnen proberen.
Ik weet niet of de front en sluitlichten dan ook mee verandert worden, maar ik denk het niet.
Probeer het eens, lukt het niet zet je de CV19 terug op 128, en dan zoeken we verder.

krispy

Citaat van: BrainFeeder op 11 december 2018, 13:39:23 PM
Citaat van: krispy op 11 december 2018, 11:48:02 AM
wat betreft uw wisseldecoder het is aan te raden om deze ook te voeden via de apparte ingang.

wat betreft gebeurt niks , heb je hem een adress gegeven en zit de wissel wel aan de juiste poort ( 1 tem 4 ) per decoder
Het gaat voorlopig maar over dubbelspoor 1m22 lang, en 4 motors + 1 trein. Kan ik tijdelijk nog met 1 voeding door?
En het instellen van het adres is denk ik net wat mis gaat. Ik duw op de knop op het printje, en daarna via JMRI stuur ik een wissel signaal. De wissel wordt aan JMRI toegevoegd maar met adres 0 en subadres 0. Ik heb enkel de eerste aangesloten op de eerste uitgang van de decoder.
zou noeten werken , werk zelf wel niet met JMRI , maar swoit

Gaat op volgende mannier volgens mij ( zo uit het hoofd want is al heel lang geleden dat ik dat nog moets doen vandaar ) ,

programmeren van de wisseldecoder ( toekennen adres)

zet alles onder spanning , druk een paar seconden op de knop op de decoder ( nu zo normaal de wissel moeten beginnen herspringen , oneindig lang met een vaste frequentie  totdat jij nu een commando naar de wissel 1 stuurt ( hiermee wordt het adress ook geprogrammeerd )dan gaat denk ik de wissel iets sneller reageren en stoppen , nu zou de decoder geprogrammeerd moeten zijn volgens mij , en automatisch zijn de 4 poorten klaar poort 1 = adres , poort 2 adres+1 ,poort 3 adres +2 , poort 4 adres + 3

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m